Må en bank lukke en ikke overtrukket bankkonto med saldo 0 kroner

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90593
    AnonymForfatter

    Min mor har en bankkonto i Danske Bank. Hun anvender den ikke men der tilknyttet et Dankort. Kontoen er ikke overtrukket, og saldo er p.t. 0 kroner. Kontoen har ikke været benyttet i mere end 3 måneder. Men hun ønsker at bibeholde kontoen, idet hun har planer om at bruge kontoen som en opsparingskonto.

    Hun opdager så at Danske Bank har nedlagt kontoen og lukket dankortet. Hun ringer så bestyrtet dertil og får at vide at fordi der ikke står noget på kontoen, og den ikke har været aktiv i mere end 3 måneder, så har danske bank ret til at opsige kontoen.

    Jeg har let igennem db’s hjemmeside og diverse pdf-filer.

    Nogen der ved om en bank virkelig har lov til at lukke en ikke-overtrukket ubenyttet konto?

    /Frank

    #148448
    HalliHalloForfatter

    Det er meget almindeligt at bankerne lukker konti, der ikke har været benyttet i lang tid. Det har jeg selv været ude for.

    Hvad er problemet egentlig, idet jeg går ud fra at hun bare kan oprette en ny konto.

    #148460
    JydenForfatter

    Jeg har fået lukket en konto i Vestjysk Bank med en saldo på 0,26 kr. uden at have bedt om det.
    Problemet er at man kan have opgivet kontonummeret til andre der skal sætte penge ind. Man kunne dog fra bankernes side gøre sig den ulejlighed at spørge inden en lukning

    #148468
    testForfatter

    ja og derfor kan man være nød til at være et ødeland og lade mere ind 27 øre stå på en konto som man ikke vil have lukket. Det er ikke noget nyt

    #148470
    AnonymForfatter

    Under kundevilkår 2009 står der under punkt 2, at de almindelige forretningsbetingelser kan ændres med øjeblikkelig virkning til fordel for dig og ellers med 3 mdr. varsel.

    Banken burde nok have sendt et brev og givet din mor mulighed for at forhindre lukningen, men omvendt forhindrede de muligvis kontoen fra at gå i overtræk i det nye år pga. gebyr for kort, kontoudskrifter mm. som tit falder ved årsskiftet.

    Omkring dankortet må banken godt spærre det. Mange banker kræver at der enten kommer en løbende indtægt på kontoen eller at der står et større beløb på en konto for at banken vil tilbyde dankortet til sine kunder.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.