Boligkøb og finansiering

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Indlæg
  • #148012
    AnonymForfatter

    Anyone?

    Specielt spørgsmål 3 ang. hvilken rente man kan/bør forvente til selve banklånet?

    De andre er måske lidt svære at svare på.

    #148022
    thsvForfatter

    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b+af+bolig/Priser/877702.html

    5,25% er renten for fordel+kunder hos Nordea.
    Det kan derfor bedre betale sig, at optage realkreditlånet som alm. med lån med afdrag.

    #148024
    AnonymForfatter

    Forudsat at renten ikke stiger nævneværdigt i den periode jeg betaler af på lånet ikk? For det er vel stadig variabel rente?

    #148030
    AnonymForfatter

    Jeg kender kun Nordeas produkter fra deres hjemmeside. Så vidt jeg kan se er Nordea Prioritetslån på 5,25 % en variabel rente og der kan lånes op til 80 % af boligens værdi ligesom med realkreditlånet.

    Hvis man vil påtage sig risikoen med den variable rente, er rentetilpasningslånene da mere attraktive for tiden, selvom der spares på omkostninger til realkreditinsituttet. Så renten på restfinansieringen bliver alligevel højere.

    Så vidt jeg kan se koster boliglån generelt 9,25 %, dog 7,25 % ved ejerskifte, for fordels+kunder. Når man kigger under den generelle prisliste ser man kun den laveste rente på 7 %, som kun gælder for boliglån, der ligger under 80% af ejendommens værdi.

    Derudover ved jeg ikke om det er muligt for jer at forhandle med Nordeas priser, eftersom de har deres fordelsprogram. Men i bør da spørge til, hvorfor renten er som den er, når nu i studser over den.

    #148032
    AnonymForfatter

    Der er forskel på et lånetilbud og en kurssikring.

    Kurssikring er det eneste som sikrer jer den nuværende kurs og rente på lånet.

    Det som taler for kursssikring er, at kurserne er høje og derfor gode og sikrer at i får det givne lån (fast rente 5% eller x,xx rente på rentetilpasningslånet, fordi kurstabet allerede er kendt).

    Spørg banken hvad det koster/kommer til at betyde for jer og overvej så, om i vil have den ekstra sikkerhed.

    #148044
    thsvForfatter

    Det er netop et lån til finansiering 80-105% af købssummen.
    Under 80% er renten meget lavere, nemlig 2,9%, så hedder lånet SDO.
    Læs mere om Nordea Boligkøbsprioritet her:
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b+af+bolig/Nordea+Prioritet+Boligk%c3%b8b/823202.html
    Det er et suverænt lån i forhold til de alm. boliglån på 7-7,5%, der tilbydes i andre banker.

    #148156
    AnonymForfatter

    Okay, tror jeg ender med et fastforrentet obligationslån på de 5% hos Nordea kredit, hvor de sidste 20% bliver et Nordea Prioritetslån på 5,25 %.

    Det vi spare i den afdragsfrie periode bliver så brugt på at betale af på banklånet (altså sat ind på vores prioritetskonto).

    Tak for hjælpen! 🙂

    (skulle der være bemærkninger til denne løsning må i dog endelig ikke holde jer tilbage – har ikke haft fat i banken endnu)

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.