hvad skal vi gøre – købt for dyr grund

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90317
    AnonymForfatter

    Vi købte sidste sommer en dobbelt grund på 1672 kvm (m sommerhus). til 1.550.000.- kr. Planen var, at vi ville bygge hus. Banken havde på det tidspunkt bevilget et lån på yderligere 2.000.000.- til nybyggeri. Vi valgte at vente lidt med at bygge da vi lige vil se tiden an. Idag står vi så mindre heldigt, da vi på ingen måde kan bygge på grund af banken ikke har sikkerhed i deres penge, med det mener jeg at priserne i hundested(3390) er faldet så vores lån vil overstige boligens værdi med over 1 mio.
    Vi har idag Nordea som bank med 60% kreditlån (variabel 2.3% og 40 % prioritets lån afdragsfrit.
    Vi havde en fastrente på realkredit på 9%. Det fik vi lavet om i 1 kvt.
    Med omkostninger til advokat samt jordbundsundersøgelser skylder vi ca. 1.680.000.-
    Vi bor idag i leje lejlighed, og kan sagtens sidde i det, men vi kommer bare ingen vegne.

    Skal vi udstykke vores grund til 2 800kvm og 972kvm og prøve at sælge…

    Hvad skal vi gøre, skal vi afvente eller evt kigge på bolig hvor sælger er interesseret i vores grund?
    Vi var lige ved at få byttet vores grund væk i en byttehandel med et drømmehus til 3.700.000.- kr. dvs at de skulle give 1.3 for vores grund og vi skulle give 3.7m. men det hus er lige blevet solgt. Vi er blevet godkendt til 3.9m i Danske Bank.

    Jeg synes det er lidt ærgeligt at bankerne ikke vil låne os nogen penge, vi har en god sund økonomi. Er der nogen banker som er lidt mere risiko villige end Nordea & Danske Bank.

    mvh
    Jesper

    #144400
    HalliHalloForfatter

    Der er ikke nogen banker i dag, der er særlig risikovillige, da de fleste forventer pæne tab på udlån på kort på og mellemlang sigt.

    Jeg forstår bare ikke problemet, når I er godkendt af banken til et boligkøb på 3,9 mill og grunden har kostet under 1,9 mill. kr.

    Men ellers er byttehandel jo en ikke dårlig ide, hvis I mener det er muligt at gøre det på den måde.

    #144402
    AnonymForfatter

    Problemet er at banken ikke vil låne os til nybyggeri da de ikke har sikkerhed for deres 3.9 mill.

    De har vurderet grunden + nyt hus til ca. 2.5 mill. og vores samlet lån vil ligge på omkring de ca. 3.5 mill. dvs de mangler sikkerhed for 1 mill.

    At finde nogen som vil bytte, er som at vinde i lotto vil jeg tro.

    #144418
    testForfatter

    hej

    er der nogen mulighed for at bygge et billigere hus eller måske bygge et hus af to omgangen?

    #144420
    AnonymForfatter

    I 2 omgange – Hvordan det?

    Det billigste hus vi har set er hos Eurodan el. interbyg til omkring 1.49 mill. Der skal først betales når man får nøglerne..

    #144426
    AnonymForfatter

    Som det påpeges ovenfor, er risikovilligheden ganske rigtigt blevet mindre hos bankerne.

    Jeg mener personligt det er fejlagtigt når du påstår, at storbankerne er de mindst risikovillige i øjeblikket.

    Jeg vil faktisk påstå, at Danske Bank, Nordea, Jyske Bank, Sydbank og Spar Nord i store træk har bevaret kontinuiteten i deres kreditpolitik, mens rigtig mange af de regionale og lokale banker er gået fuldstændig i panik, og har suspenderet långivningen.

    Dette fremgår af Finanstilsynets seneste statistikker. De der skærer hårdest ned, er lokalbankerne.

    Der er meget store risici forbundet med at bygge nyt:
    – Priserne må forventes at falde yderligere.
    – Alt muligt kan gå galt ved nybyggeri lige fra jordbundsproblemer, entreprenørens konkurs til efterfølgende skader. Derfor kræver det en rigtig god startkapital (buffer) hvis banken skal have nogenlunde sikkerhed i nybyggeriet.
    – Går noget galt i processen (eks. en af jer bliver arbejdsløse) jammen så er det meget svært for banken efterfølgende at afhænde huset til anden side. Hvor det for 2-3 år siden var relativt uproblematisk at videresælge et halvfærdigt hus midt i processen, er det nærmest umiligt i dag.

    Derfor kræver nybyg, at I selv har penge med (og endda har pænt mange penge med). Vi taler nok nærmest en friværdi på minimum 750.000 kr. Ellers vil banken ikke spille med, og det gælder langt de fleste banker i landet.

    Omvendt er der mange der, selv med de store prisfald på ejerlejligheder, stadig har 1 mio. med fra ejerlejligheden ol. Her er der typisk ikke de store problemer med at låne til nybyg.

    Jeg vil sige det bedste I kan gør nu er at få byggegrunden solgt, og jeg mener i den forbindelse ikke en udstykning vil gavne jer på nogen måde. Deler I grunden i to, får I kun det halve for hver grund, og så er I lige vidt. Måske er en lille grund måske ligefrem uattraktiv i det konkrete område, så I skader salgsmulighederne.

    #144428
    AnonymForfatter

    Tak for info.

    Vi har “kun" 200k som “buffer" til at starte med. Hvilket jo i dette tilfælde ikke er nok. Danske Bank nævnte også en mulig kautionist som kan stille sikkerhed i form af et pantebrev el. lign at det også ville være en mulighed.

    Grunden er sat til salg uden mægler, så nu venter vi bare og ser tiden an.

    #144430
    testForfatter

    hej yepper
    hvad med et træ hus? Findes der nogen huse hvor man måske kunne dele byggeriet op i etaper for at bringe prisen ned? måske er det ikke muligt jeg ved det ikke men i står jo sådan set med et reduceret bygdet og kunne i komme ud af lejlighenden var det godt for opsparingen til næste fase.

    eller tror jeg kun der er en vej frem det er at sælge grunden og realisere tabet.

    #144432
    AnonymForfatter

    Sommerhuse er et særligt stort problem i øjeblikket.

    Der er formentlig sådan, at når det går godt, og der er kul på økonomien, så stiger sommerhuse 2-3 gange mere end almindelige boliger.

    Men tilsvarende, når det går dårligt med økonomien, når der er stagnation og kontraktion (sådan som der vil være i flere år fremover, fordi der har været en boligbobbel), jammen så rammes sommerhusene tilsvarende 2-3 gange hårdere.

    Jeres grund kan sagtens være halveret i markedspris allerede på nuværende tidspunkt, således I ikke er solvente med 200.000 kr, men derimod er insolvente med 500.000 kr.

    Der er ikke andet at gøre end at forsøge at sælge grunden og hvis det ikke kan lade sig gøre, så ligge inde med grunden en 5-10 år indtil situationen ser bedre ud.

    #144470
    AnonymForfatter

    Det er en slem situation for jer.
    En ubebygget grund har ikke nogen brugsværdi for jer – og I skal betale renter og ejendomsskat i måske mange år på en tom grund.
    Så mit råd lyder – sælg…sælg….
    Jeg har selv haft en sommerhusgrund til salg i 30 år – før den blev solgt til en anstændig pris.
    Hvis I opnår fortjeneste på en tom grund – så er der skattepligt på denne sag.

    #144500
    AnonymForfatter

    Ja, det er det.

    Vi har så et lille sommerhus som kan lejes ud som kan tage lidt af udgifterne.

    Bliver nok en pænt underskud vi kommer ud med.

    #144508
    AnonymForfatter

    Går ud fra at sommerhuset ligger på den grund – som vi taler om – og I MÅ FOR ALT I VERDEN IKKE RIVE DET NED.

    Se Svends ovennævnte indlæg!!!

    #144514
    AnonymForfatter

    Ja, det gør den.

    Også derfor at jeg mener den er mere værd end 1 mill. Sommerhuset et ca. 60kvm og grunden er 1672kvm.

    #144520
    AnonymForfatter

    Men…

    Hvis der allerede ligger et hus på grunden – hvorfor dropper I ikke blot planerne om at bygge nyt og benytter sommerhuset som det er, og glæder jer over, at I har et sommerhus med en stor grund, som I kan holde ferie i om sommeren?

    #144522
    AnonymForfatter

    Fordi vi gerne vil bo i hundested helårligt, især da vi har en lille på næsten 5 mdr som skal starte i pleje osv.

    Og nu er det jo heller ikke billigt at have sådan en grund.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.