Hvad skal vi gøre økonomisk set?

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Indlæg
  • #144024
    AnonymForfatter

    Nu er grunden til at jeg overtager økonomien, den, at han ikke ser det, som jeg ser det. Han er af den overbevisning at alt nok skal gå, men mit sind har brug for at vide, hvordan det hele hænger sammen, og hvordan vi kommer ud af det.

    Men, vi har da ikke tænkt os at gå på kontanthjælp – eller sådan en slags ydelse, da det vil betyde at vi er samfundsnasserere… OG i øvrigt har vi selv anskaffet os den her forbrugsgæld, og jeg vil altså mene at den bedste løsning ville være en aftale med banken i forbindelse med raterne, og ikke lade jer herinde betale vores gæld af…

    Det må i da være enige i..

    #144028
    AnonymForfatter

    Hvis jeg var jeres bankrådgiver, ville jeg formentlig nå frem til samme vurdeirng. Der er intet grundlag for at nedsætte ydelsen.

    Et afdrag på 3.500 er ikke meget i betragtning af at der løbende er risikoen for at der kan komme en stor reperation på billen, som gør det nødvendigt at forhøje lånet yderligere.

    Jeg vil tro at gennemsnitlig vedligeholelse på en bil ligger på ca. 1.500 kr pr måned.

    Dvs. hvis I ikke hensætter de penge til bilvedligeholdelse hver måned, så afdrager I effektivt kun 2.000 kr på lånet pr måned.

    Dette er faktisk tilfældet for mange danskere. Man afdrager på forbrugslånet/billånet eller hvad man nu kalder det indtil en ny stor begivenhed opstår, så forhøjes lånet, og man afdrager videre derfra. Resultatet er, at en afdragsperiode, der i udgangspunktet er 3-4 år bliver let bliver 6-8 år i stedet.

    Banken er nødt til at indregne, at I ikke sparer op til vedligeholdelse, når de sætter løbetiden på jeres lån.

    Dette er ganske almindelig praksis i bankerne.

    Banken afviser at gå ned i ydelse, for at sikre at kunderne hele tiden at opbygge lidt buffer, således banken rent faktisk kan hjælpe når det går galt og der kommer en stor vedligeholdelsesudgift på 25.000 kr eller når I bliver sagt op fra lejligheden og pludselig skal låne 35.000 til et nyt depositum.

    Jeg synes helt klart i skulle få solgt den bil, for det ser ikke ud som om I har råd til den. Hvis I vælger at beholde bilen, så må i acceptere at leve på en sten.

    #144064
    testForfatter

    nana jeg synes som udgangspunkt du har en god og fornuftig indstilling til jeres situation og jeres indtægt er vel i bund og grund heller ikke så ringe set i forhold til jeres bolig situation. Problemet er som flere skriver nok snare jeres benzin forbrug og jeres bil og så ja at du måske har overladt for meget at styringen til din sikkert på allemåder udmærkede husbon.

    Så jeg er sikker på at du ved at ta hånd om jeres økonomi kan få den rettet op. På med vanten og ta tøjlerne inden det er for sent.

    #144104
    AnonymForfatter

    test: Mange tak for de rosende ord 🙂

    Jeg tror at det er en god ide at gøre noget ved bilforbruget, så vi må sætte os ned og vurdere det, inden det bliver for sent.

    Jeg synes egentlig også selv at det er en udemærket ide at jeg har overtaget styringen lidt, men nu får vi jo at se hvordan det kommer til at gå i fremtiden…

    Tak for jeres gode svar!

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.