Hvad skal vi gøre økonomisk set?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90294
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg/Vi står midt i finanskrisens centrum – og det er umuligt at være glad.

    Vores faste udgifter tegner sig ialt for 14.860 kr.
    Vores andre udgifter (Mad, Benzin) Tegner sig for nogenlunde: 2.500 kr. og 2.900 kr.

    Mandens indtægt er på 20.300 kr.
    Hustruens på 7.050 kr,

    Kassekredit: 30.500 (Max: 31.000 kr)
    Lån: 80.000 kr. – Bliver betalt af som en fast udgift på 3.500 kr. i måneden.

    Vores husleje er ekstrem dyr: 6300 kr.

    Vi har haft økonomiske problemer eftersom manden er håndværker – og hans indtjening er dalende.
    Pt. har vi ikke kunne betale vores rate på lånet (3.500 kr) i august, og vi har ringet til vores bankdame, som sagde at hun desværre ikke kunne gøre mere for os.

    Vi er dermed én rate bagud og skal derfor betale 7.000 kr. i næste måned, som der ikke er plads til noget sted i budgettet!

    Vores opsparing er væk, og der er ikke råd til at spare mere op nu.

    Vi har kontaktet alle vi kender og har undersøgt om vi kan tjene ekstra penge på en eller anden måde. Det kan vi ikke. Jeg kan ikke få flere vagter og manden ikke mere arbejde ind.

    Er det rigtigt at bankdamen bare kan sige sådan?
    Er det helt umuligt at få raten på lånet sat lidt ned?

    Jeg bruger bestemt ikke 2.500 kr. på mad. Jeg har ikke engang råd til at blive klippet, gå til tandlægen og jeg går rundt i hullet tøj.

    Jeg har fosøgt at få mere rengøring ved siden af – men intet vil lykkes for tiden.

    Er vores situation ekstrem håbløs? Er der evt. en med økonomisk sans der kan se om der er noget vi kan ændre?

    Jeg er frygtelig ked af det og stresset over vores situation, og jeg kan ikke se nogen udvej!

    Manden får allerede kørselsfradrag, så jeg føler at alle ender og kanter er brugt.

    Er der nogen der kan opmuntre mig lidt?

    #143874
    AnonymForfatter

    Mandens indtægt: 13.500 kr.
    Ialt (med min): 20.300 kr.

    #143876
    AnonymForfatter

    Måske får I et positivt svar her: http://gæld.net/ eller hos den nyoprettede
    http://www.gaeldshospitalet.dk/om-gaeldshospitalet.htm

    #143878
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg vil gerne hører

    Indtægt efter skat ?? 20300
    Husleje. 6300
    Betaling af lån 3500

    de 2 beløb giver 9800. Hvad mere har i af faste udgifter ???

    Ligeledes synes jeg 2900 kr til benzin lyder voldsomt.. Hvor langt kører i efter job ??

    Ligeledes synes jeg at din indtægt lyder mega lavt. HVad arbejder du med ?

    #143880
    AnonymForfatter

    Kan du oplyse lidt nærmere om, hvad “faste udgifter" dækker over? Er huslejen inkluderet deri og hvad er de resterende 8.000 kr så?
    Er bilforsikring og andre biludgifter medregnet i benzinudgiften, eller er det mandens job, som påkræver den høje benzinforbrug?

    Du skriver, I har forsøgt at søge rengøringsjob og få flere vagter – har I undersøgt andre arbejdsmuligheder?
    Har I børn, eller har I mulighed for at arbejde skæve tider? I såfald åbnes der jo op for en del flere muligheder for bijobs (alt er relativt her i krisen, men stadig).

    Spørger for at få et bedre overblik, så andre måske bedre kan hjælpe jer.

    #143904
    AnonymForfatter

    Har I overvejet at sælge bilen. Drift omkostningerne ved at have bil er store; benzin, vægtafgift, forsikring og måske afdrag. I det hele taget kigge MEGET grundigt på udgifterne for at reducere omkostningerne. Abonere I på blade, tidskrifter aviser mv? Købe stort ind en gang pr. uge for også kun at købe det I skal bruge. I det hele taget se grundigt på udgifterne. Ellers er der også muligheden for et ekstra job, Rengøring, avisbud mv. Få jeres gæld ud af verden. Jeg syntes personligt kun man kan acceptere en form for gæld og det er boliggæld. Fokusere på at trim jeres økonomi så den frem over bliver toptunet. Det kan være et langt sejt træk, men også et spændende projekt. Held og lykke.

    #143906
    testForfatter

    har i overvejet om konen kunne arbejdet mere? 7500 lyder som noget der er et halvtids job eller en indvalidepension?

    #143914
    thsvForfatter

    Jeres banklån bør kunne nedsættes til 2.000 kr om måneden ved en forlængelse af løbetid fra de nuværende 25-26 måneder til ca. 4 år, tal med banken om det.

    Og læg et ordentligt budget, hvor alle poster fra jeres bankudtog fordeles på de forskellige udgiftsposter.
    Jeres husleje er ikke alarmerende høj, men måske I kan få husleje-tilskud.
    Kunne du ikke få et job i det lokale supermarked på fuld tid istedet?
    Eller gå med morgenaviser i weekenden indtil jeres gæld er afdraget?

    #143930
    AnonymForfatter

    Thsv, hvis du læser hvad hun skriver, så har de talt med banken om det.

    Banken ønsker ikke at give mere kredit, og ønsker ikke at forlænge afdragsperioden.

    Derfor har denne familie kun 2 alternativer:
    a) Arbejde noget mere.
    b) Skære i de faste udgifter.

    Eksempelvis kan man jo overveje at melde fagforeningskontingentet fra og kun betale til a-kasse. Det burde vel kunne indbringe 5-600 kr pr måned.
    Et andent sted der typisk kan spares er ved at afmelde den store kabeltvpakke og skifte den dyre telefon ud med IP-telefoni.
    Et helt tredje sted der ofte kan spares er ved at skære forsikringerne ned til et minimum. Hvis familien virkelig er på kanten af økonomisk kollaps, skal man måske til at overveje hårde beslutninger som at opsige ulykkesforsikringerne og nøjes med den mest skrapede indboforsikring.
    Derudover springer bil- og benzinforbruget i øjnene som ekstremt højt. Er der overhovedet ikke nogen mulighed for at benytte offentlig transport til og fra arbejde?

    #143944
    AnonymForfatter

    Faste udgifter:
    Forsikringer: 466 kr. (månedligt)
    Forsikringer, bil: 1182 kr
    Husleje: 6300 kr
    Internet, komm. osv.: 410 kr
    Gæld: 3.500 kr.

    Indtægter:
    Mand: 13500 kr.
    HUstru: 7.050 kr.

    Jeg arbejder bag en kasse, på deltid og har rengøring ved siden af.
    Jeg har søgt al det arbejde der var, men det eneste jeg fik var deltid. Jeg har faktisk ikke tænkt på at gå med aviser, men det var en god ide.
    Jeg har forsøgt at få mere rengøring ind, men der er bare ikke noget – og det er rigtig svært at finde mere.

    Jeg synes det lyder mærkeligt at vores bankdame siger at ‘hun ikke kan gøre mere for os – og at vi bare skal skaffe pengene på en eller anden måde’.

    Jeg troede at man kunne få lånet sat ned eller der var andre alternativer.

    Umiddelbart virker ideen med at få bilerne solgt, som en meget god ide. MEN
    Jeg har fået deltids nat/morgenarbejde i tankstation, og tager afsted 4.30 om morgenen og er hjemme kl. 9.00
    Min mand kører nok på arbejde 6.30, og han er håndværker. Han får kørepenge, men mine kørepenge kan blive på ialt 1000 kr. årligt.

    Avisjob vil jeg undersøge!

    #143948
    thsvForfatter

    Hvis nu Nanna udarbejder et budget i Excel, og forelægger det for banken, så bankdamen kan se, at de kan tåle en ydelse på 2.000 kr til banklånet, så tror jeg bestemt at hun er til at tale med.
    Det, der er foruroligende i denne sag er derfor, at der ikke er betalt på lånet i sidste måned, åbenbart uden at banken har fået besked på det i for vejen.
    Og det er derfor, at banken indtager den stejle holdning.
    Vis dem et fornuftigt budget, hvor ydelsen på lånet reduceres, så løbetiden samtidigt forlænges fra de nuv. 25 måneder til 4 år, mod at ydelsen nedsættes til 2.000 kr.
    men uden et budget (planlægning) vil banken selvfølgelig indtage den stejle holdning.

    #143950
    thsvForfatter

    Jeg går ud fra, at det er netto-indtægt efter skat?!

    Måske I ville være bedre stillet ved ikke at arbejde og lade jer forsørge af kommunen.
    Men så skal bilen altså sælges først, da det er en dyr post i jeres budget, og formentlig den, der er skyld i lånet.
    Nej, din mand burde melde sig i fagforening og undersøge, hvad løn-niveauet er for hans fag.
    Og du må igang med at søge et fuldtidsjob.

    #143956
    AnonymForfatter

    Okay.

    Eftersom det er mig der har overtaget økonomien herhjemme, vælger jeg at lytte til forslaget om at lave et budget i excel og forelægge bankdamen.

    Vi ved at det var forkert ikke at betale raten på lånet, men pengene kom ikke ind.
    Min mand får en fornuftig løn – men arbejder ikke så meget, pga. krisen.
    Jeg vil forsøge stadigvæk at finde mere arbejde, men det er næsten umuligt at få noget i vores geografiske område, men jeg vil gøre mit bedste.

    Jeg har regnet mig frem til at vi nødvendigvis skal tjene minimum. 2.000 efter skat, hvis vi stadig skal afbetale 3.500 kr til lånet, samt have en opsparing og have kassekreditten væk. Er det ikke korrekt?

    Selvfølgelig er det et absolut minimum, men det kan godtages, ikke?

    #143976
    AnonymForfatter

    Kan der være en årsag til at banken, har denne holdning? Hvilken historik har I? Umiddelbart vil bankerne somregel gerne hjælpe kunderne, medmindre de overtrækker jævnligt eller konstant forespørger om låneforhøjelser. Har I overholdt alle tidligere aftaler osv osv… Hvis ikke dette er tilfældet, kan jeg godt forstå deres holdning. Man kan jo overveje om man selv ønskede at yde kredit til nogle der bare lader være med at betale lige pludselig… Hvis man ikke selv vil, så vil banken vel heller ikke

    Og ja selvfølgelig kan banken afvise at hjælpe jer. Det er en privat virksomhed (OG IKKE EN OFFENTLIG INSTITUTION).

    NB: Lyder måske lidt hårdt… Beklager, men det er jo bare de hårde facts.

    #144004
    testForfatter

    den der med bankerne. Altså der vist mange banker der er i den situation at de har ondt i balancen så de er ikke just interesseret i at give henstand hvis de kan undgå det. Her presser man jo tydeligvis på for at familien skal hente penge ved vender og bekendte.

    i øvrigt synes jeg ikke rigtigt argumentet med at “gode kunder altid" hjælpes og " de er jo private virksomheder" hænger helt sammen.

    men som thsv skriver kan man da overvej om det med det benzin budget og de relativ beskedne indtæger i det heletaget kan betale sig at arbejde.

    måske ligger der også en historie bag at det nu er kvinde i forholdet der overtager styringen af økonomien. Måske har der været lidt for meget “abel spedabel" i det her forhold. Det ser man jo nogen gange

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.