Amagerbankens dårlige situation

Viser 13 indlæg - 91 til 103 (af 103 i alt)
  • Indlæg
  • #144374
    AnonymForfatter

    Mon vi kommer videre i denne debat?

    #144376
    Michael01Forfatter

    Ja, når Amagerbanken er gåer ned

    #144378
    AnonymForfatter

    Hvis Amagerbanken bliver godkendt til Bankpakke 2, så er det formodentlig på baggrund af at FT har blåstemplet sikkerhederne på bankens diverse erhvervsmæssige udlån. Derved er markante nedskrivninger vel ikke sandsynligt i nærmeste fremtid, medmindre krisen får et tilbageslag?

    Desuden var kursen på Amagerbank-aktien nede omkring 16, da krisen var værst. Nu ligger kursen trods alt omkring kurs 45. Det er vel ikke håbefulde private småinvestorer, som holder kursen på det niveau.

    #144388
    AnonymForfatter

    1. Det faktum, at BRF Kredit, Realkredit Danmark og Nykredit i stigende grad trækker erhvervsejendomme på tvangsauktion kan ikke undgå at føre til yderligere nedskrivninger i Amagerbanken.

    2. Det faktum, at arbejdsløsheden forventes at stige til 175.000 – 200.000 kan ikke undgå at føre til markant stigende tab på privatkunder i alle danske banker. Dette kan give betydelige tab.

    1+2 –> YDERLIGERE TAB –> HYBRIDKAPITAL KONVERTERES –> EKSISTERENDE AKTIONÆRER UDVANDES!

    #149384
    AnonymForfatter

    Tillykke til Amagerbanken med bankpakke II……der er vel ikke så meget mere at sige til det….Især ovenpå den – kan vel nærmest kaldes hetz – der generelt er kørt her i foraet – både i denne og andre tråde 🙂
    Ingen nævnt ingen glemt.

    #149386
    Michael01Forfatter

    Nu fik de kun et lån på 1,1 milliard, som koster 11% i rente

    Amagerbankens aktiekurs stiger ikke ligefrem på nyheden, men falder

    #149388
    AnonymForfatter

    Helt enig – og om Amagerbanken overlever i sidste ende er der heller ingen der kan spå om, men der er trods alt ikke mange, der regnede med, at de ville nå helt hertil for nogle måneder siden. Og det synes jeg faktisk fortjener et tillykke!

    #149390
    AnonymForfatter

    Men det er dejligt at se, at generalen (Prier) kan tage fejl. Det er alt for nemt at kritisere og køre videre på andre mediers nyheder.

    Han havde selvfølgelig ret i at situationen var alvorlig, men ligefrem at være ond i munden – det klæder ingen…

    Go jul

    #149394
    AnonymForfatter

    Jeg står lige for at skulle låne 500000 til en brugt cykel, nogen der kender en god bank?

    Pointe: hvis man vil betale så meget for et kolonihavehus, så bør man måske overveje at få sig en værge.

    Eller er det bare fake indlæg nummer 500000, der skal give folk det indtryk, at penge ikke spiller nogen rolle længere.

    #149410
    AnonymForfatter

    Kun tiden vil vise om jeg tager fejl i min analyse af Amagerbanken.

    Intet er ændret i min opfattelse, og jeg har heller ikke udelukket at hvis kamikaze-investoren Ree skulle skylde penge ubetinget ind i Amagerbanken, så ville der være gode muligheder for at Amagerbanken kunne komme med i bankpakken.

    Staten, der via Finansiel Stabilitet, alligevel hæfter ultimativt for tabene i Amagerbanken, skulle da være tossede, hvis de ikke lod aktionærer med et “dødsønske" skyde mia. ind i amagerbanken som foranstående sikkerhed for statens ultimative engagement.

    Dette løser bare ikke den fundamentale situation omkring Amagerbanken.

    1. Ejendomseksponeringen er stadig ekstremt høj, og vil stadig være en kilde til store tab i 2010, 2011 og 2012.

    2. De dårlige kunder forsvinder ikke, de forsætter som parasitter i Amagerbanken og kræver en stadig likviditetstilførsel.
    a) Først måtte Amagerbanken købe en bunke aktier i Sjælsø i en garanteret emission, fordi ingen andre ville røre sjælsø med en ildtang. Resultat — > Amagerbanken sidder med værdiløse aktier på balancen i et dødeligt sygt selskab. Sjælsø har likviditetsunderskud og skal hele tiden have tilført kapital, for at holde sig flydende.
    b) Dernæst er problemerne i Molslinien store. Amagerbanken har lånt formuer ud til et par investorer, som sidder med Molslinie aktier. Disse investorer er nu horibelt insolvente, det er et spørgsmål om tid før Amagerbanken må tage et tab her, erklære kunderne konkurs og tage Molslinieaktierne på balancen. Regnskabsmæssigt bliver der tale om en stor nedskrivning.
    c) Så er der hele sagen om ejendomskunderne. Det slutter jo ikke her. Der er ikke udsigt til nogen form for bedring i ejendomsmarkedet. Priserne ser ud til at stabilisere sig (og forblive på) et langt lavere niveau end tidligere, dvs. det er bare spørgsmål om tid (renten gør arbejdet) før en stribe kunder må kapitulere fordi cashflowet er negativt. Flexrenten endte på 1,7% i år, men forventningen er (jf. Nykredit) at flexrenten allerede næste år er over 3% og mit gæt er flexrenten er over 4,5% i december 2012. Det kan de overbelånte ejendomsselskaber ikke holde til.

    Konklusion: Jeg fastholder at Amagerbankens langsigtede overlevelseschancer er yderst ringe. For alle praktiske formål har aktionærerne tabt deres penge!

    #149464
    Michael01Forfatter

    Aktien er da også faldet 25% de sidste 3 bankdage, efter at de fik lånet via bankpakke II
    hvilket svarer til at aktionærerne har tabt 1/2 milliard kroner på 3 dage

    #149470
    AnonymForfatter

    Præcist,

    De pointer jeg har fremhævet gennem meget lang tid, er langsomt ved at gå op for aktiemarkedet, der præges af uprofessionelle småinvestorer, som ikke aner et klap om grundsubstansen i Amagerbanken.

    Der skal indfries obligationslån for 6,5 mia. inden næste jul.

    Disse penge skal Amagerbanken ud at låne, hvilket kan blive ekstremt dyrt.

    Lige nu tror Amagerbanken at staten fuldstændig ukritisk vil bevillige dem en statsgaranti for lån på 6,5 mia., men det tror jeg langt fra staten er indstillet på.

    Amagerbankens størrelse taget i betragtning tror jeg ikke Amagerbanken kan få lov at købe “tillægsstatsgaranti" for meget mere end 1,5 mia. Hvor skal resten af pengene komme fra ?

    Det er det spørgsmål markedet nu stiller sig selv, og det er derfor kursen styrtdykker.

    #149482
    testForfatter

    staten er jo heller ikke bare et overflødighedshorn af penge. Vi er på vej ind i krisens anden fase hvor det offentlige er nød til til at sætte ind med massive besparelser.

Viser 13 indlæg - 91 til 103 (af 103 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.