Bosat i udlandet su i Danmark?

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Indlæg
  • #141276
    AnonymForfatter

    Det er vel også SKAT af SU du vil undgå 😉

    Få SU og slip for skat
    Danske studerende, der læser i Danmark, men bor i Tyskland eller Sverige kan slippe for at betale skat af deres SU. Det er nemlig op til det land man bor i at beskatte SU’en, men det gør hverken Tyskland eller Sverige.

    LÆS MERE HER:
    http://www.sn.dk/artikel/7500:Sjaelland–Faa-SU-og-slip-for-skat

    #141282
    HalliHalloForfatter

    Nu er det jo ikke sådan at der betales særlig meget skat af en SU på godt 5000 kr., det er under 600 kr. Og hvad koster et månedskort for pendlere f. eks til Sverige? Vel sagtens det samme.

    Det er endvidere et krav at man pendler frem og tilbage hver dag for ikke at betale skat i Danmark, så alene af den grund er det kun dem der kan tage en uddannelse i Sønderjylland og Øresundspendlerne, der kan have glæde af det.

    Så for spørgeren, der ville bo hos en elskerinde i weekenden, går den desværre ikke.

    #141290
    AnonymForfatter

    For et SU-budget på knap 5.200 kr. betyder de næsten 800 kr. der trækkes i skat ret meget. For min datter i Malmø er det mere end 1.000 svenske kroner.
    Så vidt jeg husker har Danmark opsagt dobbeltbeskatningsaftalen med Frankrig, så spørgeren kan nok ikke få fordel af skatteoplysningen, og under alle omstændigheder er det kun en fidus, hvis bopælslandet ikke beskatter modtaget SU. Vejledningen, som Skat har udarbejdet, fortæller ikke helt klart, om kravet til skattefritagelse i Danmark er, at man har opgivet enhver form for ophold og overnatning i Danmark, eller om man faktisk gerne må overnatte hos venner eller på hotel i ugens løb. Bortset fra det, så kan danske borgere tage SU’en med til en uddannelse i udlandet, så pendling er ikke noget krav.

    #141302
    HalliHalloForfatter

    Et emne som skat er der noget der kan sætte sindene i bevægelse, jfr. debatten på denne hjemmeside:

    http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/07/21/074753.htm

    Jeg kan altså kun få skatten af en SU til at blive godt 600 kr. og ikke 800 kr.
    SU 5177 minus fradrag 3575 = til beskatning 1602 x ca. 40% = 640 kr.

    Endvidere er jeg stadig af den opfattelse, at personer, der studerer i Danmark og bor i et af vores nabolande skal kunne pendle til og fra studiestedet for at slippe for skat i enten Tyskland og Sverige.

    Man kan da f.eks ikke opholde sig i et skoleår i Danmark i over 240 dage og så have en bopæl i Langbortistand. Alene det at du har opholdt dig i Danmark i over 183 dage gør jo at du bliver skattepligtig her og dermed også pligt til at tilmelde dig her.

    Nå, men jeg ikke skatteekspert – er der nogen der kan modbevise min påstand vil jeg da blive meget glad og taknemmelig.

    #141304
    HalliHalloForfatter

    Rettelse: slippe for skat til Danmark.

    #141456
    HalliHalloForfatter

    Undskyld stavefejlen, idet kom et “d" for meget i langtbortistan,

    Er der ingen skattekyndige personer der kan hjælpe her? Da Tove tilsyneladende ikke deltager i debatten herinde mere, måske hun er taget til Sverige for at besøge datteren eller hvad ved jeg….

    #141460
    AnonymForfatter

    Egentlig synes jeg, emnet er ved at være lidt dødt, men hvis det kan glæde HalliHallo, skriver jeg gerne et indlæg, selv om jeg ikke er skattekyndig.
    Det er rigtigt, at det er dyrt at pendle, og jeg tvivler på, at nogen bosætter sig i udlandet for at spare skatten af SUen. Men i Malmø er det billigere både at bo og leve, godt hjulpet på vej af den svenske kronekurs. I Øresundsregionen er der samarbejde mellem universiteter og højere læreanstalter, så det er muligt at kombinere fagene med præcis det indhold, som passer den studerende. For min datters vedkommende inkluderer det studier ved universitetet i Lund, og bortset fra, at Nordea kræver 130 kr. for at overføre penge fra min danske konto til hendes svenske, så fungerer det meste optimalt.
    På universitetet er der ikke undervisning i 240 dage. Hovedlinierne er: I januar og juni er der læseferie og eksamener, i juli og august er der ferie, hvor den studerende kan tjene penge til næste studieår (medmindre han/hun følger sommerkurser eller skal til sygeeksamen i august), og endelig ryger der 2 uger ifm jul/nytår og 1 uge for påsken. Ca. 30 undervisningsuger a 5 dage betyder, at man ikke overskrider 183 dages reglen, selv om man opholder sig i landet i alle undervisningsugerne. Hvordan undervisningen er planlagt på andre uddannelsesinstitutioner har jeg desværre ingen kendskab til.

    #141466
    HalliHalloForfatter

    Jo, det kan da bestemt glæde mig Tove, men du må undskylde mig: Jeg syntes nemlig ikke at emnet er mere dødt endsige uinteressant end andre spørgsmål der bliver stillet herinde.

    Grunden til at jeg skrev at man skulle kunne pendle til og fra sit uddannelsessted i Danmark var, at jeg tilfældigt var inde på den Dansk-Tyske overenskomst, hvor der stod at Tyskland havde beskatningsretten, hvis man pendlede frem og tilbage, ellers ikke. Jeg har ikke kigget i den dansk-svenske overenskomst.

    Hermed betragter jeg emnet som afsluttet medmindre der måtte komme nye oplysninger frem.

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.