Bosat i udlandet su i Danmark?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90118
    AnonymForfatter

    Nogle der kender reglerne for hvis en danskstatsborger flytter til et andet EU land, og vælger stadig at læse i Danmark, kan man få SU?

    #141190
    AnonymForfatter

    Hvis betingelserne for at modtage SU er opfyldt, betyder det ikke noget, om man bor i et andet EU land.
    Man skal
    1) være fyldt 18 år
    2) gå på en uddannelse, der er godkendt til SU
    3) være dansk statsborger
    4) være studieaktiv
    Se http://www.su.dk/SU/betingelser/Sider/default.aspx for yderligere detaljer.
    Min datter studerer ved Københavns Universitet, men flyttede i januar til Malmø, og det har ikke givet anledning til problemer.

    #141192
    AnonymForfatter

    Okay, lyder godt. 😀

    Så kommer mit næste spørgsmål.
    Hvis din datter beslutter sig for at købe en bil i sverige, kan hun køre den i Danmark, hun er jo Dansk statsborger?

    #141196
    HalliHalloForfatter

    Ja, hun må gerne køre i sin bil i Danmark.

    Men en dansker med bopæl i Danmark må ikke køre i en udenlandsk registreret bil med mindre ejeren er med – dette skyldes sikkert vores høje registreringsafgifter.

    #141202
    AnonymForfatter

    Okey, så kommer mit sidste spørgsmål. 😀
    Hvis det ikke var sverige men f.eks. tyskland el. frankrig. så er der vel det samme i princippet?

    #141208
    AnonymForfatter

    Når du flytter ud af Norden eller England til Tyskland eller Frankrig er du ikke mere Sygeforsikret for dansk regning. Begge lande kræver dokumentation for en “dyr" sygeforsikring.

    #141210
    AnonymForfatter

    Okay, 😀
    Dvs. at jeg skal have en sygeforsikring i det pågælende land eller en i Danmark?

    #141212
    HalliHalloForfatter

    Ja, men kun i de lande, der ikke har “sygesikring" via skattebilletten, men disse lande er vel ikke aktuelle p.g.a. beliggenheden. At bo i Paris eller Berlin og læse i Kbhn. giver vel ingen mening.

    I øvrigt behøver du ikke tegne en dyr forsikring. For en 20-årig person koster en basisdækning ca. 300 kr./mdl. For en ældre pensionist som BoSol vil den selvfølgelig koste noget mere, omkring 1500-2000 kr./mdl.

    #141216
    AnonymForfatter

    aha, okay så det nede på mit niveau. 😀

    Så vil jeg gerne høre om det her er juridisk forkert. Måske.

    Jeg flytter til et sted som Paris, bare for at bruge et eksempel. læser f.eks i kbh, en kammerat giver en husly mens man læser. Og i weekenden samt ferierne tager du hjem til Paris for at f.eks bo sammen med elskerinden eller noget …. det er der vil intet galt i?

    #141220
    AnonymForfatter

    Hold da kæft. jeg er godt nok en sprogspasser lige nu. en gang til;

    aha, okay så det nede på mit niveau. 😀

    Så vil jeg gerne høre om det her er juridisk forkert. Måske.

    Jeg flytter til et sted som Paris, bare for at bruge et eksempel. læser f.eks i kbh, en kammerat giver mig husly mens jeg læser. Og i weekenden samt ferierne tager jeg HJEM til Paris for at f.eks bo sammen med elskerinden eller noget …. det er der vil intet galt i?

    #141222
    HalliHalloForfatter

    Nej, jeg det tror jeg ikke er lovligt, men der er nok ingen der vil opdage det.

    Så det kan jeg ikke anbefale dig, det er bedst at kunne sove roligt om natten – selv hos elskerinden.

    Nu skal du ikke spørge hvorfor det ikke er lovligt – det må du selv finde frem til i morgen mandag ved at ringe til folkeregistret, der kan vejlede dig udførligt.

    #141224
    AnonymForfatter

    Tak skal du have HalliHallo 😀

    Nu ved jeg i det mindste hvem jeg skal ringe til imorgen.
    God aften.

    #141226
    AnonymForfatter

    tro ikke du skal regne med at skatte far køber den i en paragraf 77 sammen med politiet, ha for under 2 uger siden set dem holde razzia på roskildevej i kbh, med det ene formål at tag dansker i biler fra udlandet og gul plade bilister på en fredag aften efter 18:00.
    din forklaring BLIVER tjekket i hovede og r.. !

    #141242
    AnonymForfatter

    tro ikke du skal regne med at skatte far køber den i en paragraf 77 sammen med politiet, ha for under 2 uger siden set dem holde razzia på roskildevej i kbh, med det ene formål at tag dansker i biler fra udlandet og gul plade bilister på en fredag aften efter 18:00.
    din forklaring BLIVER tjekket i hovede og r.. !
    Du kan udfylde og ansøge SKAT derom forinden:

    21.059 Ansøgning om tilladelse til kørsel i Danmark med udenlandsk registreret køretøj

    blanketten hentes SKAT -> Borger -> blanketter -> 21 Punktafgift; motor

    #141246
    AnonymForfatter

    Jamen,så går jeg i gang med at undersøge det nærmere. Tusind tak BoSol og alle andre, vender tilbage når jeg ved mere 😀

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.