Førtidspension og Lånemuligheder.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90055
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har ønske om at få finansieret en bil.

    Det er bare ikke særlig nemt.

    Årsopgørelse: 211.000. Indtægt: Førtidspension+Skånejob+Boligstøtte(sidstnævnte ikke inkluderet i årsopgørelse). Månedlig indtægt: knap og nap 15.000.

    Jeg har fået anbefalet DiBa billån, så det prøvede jeg. Blev ringet op og fik at vide,at man ikke kunne hjælpe mig. Årsag: “Vi vil ikke have stående i vores bøger at det er førtidspensionister".

    Er det lovligt?

    I en tid med finanskrise, finder jeg det ekstremt bekymrende, at en sjæl som mig med fast indtægt og ligeledes er sikret fra at blive fyret, ikke kan låne penge.

    Gode råd modtages med kyshånd.

    #140276
    AnonymForfatter

    Rettelse: Månedlig indtægt er netto.

    #140278
    HalliHalloForfatter

    Den nedladende udtalelse tvivler jeg på at banken har sagt til dig, da det jo ikke har noget at gøre med om du er førtidspensionist eller hvad du nu er, men alene din økonomiske situation, der er afgørende, når en bank skal tage stilling til en låneansøgning.

    Jeg tror der må være andre grunde til at du har fået afslag end at du er førtidspensionist selvom disse jo ikke har et nok så dårligt ry. Alle forbinder dem jo ham, der sidder på bænken nede i parken med sin store hund, og tager sig en lille en.

    Om det er lovligt at sige som du påstår? Kan du evt. bevise at du har fået det svar, men du får nok ikke meget ud af en klage til Ankenænvet. Så se fremad istedet for at ruge over en evt.dårlig behandling.

    Personlig vil jeg anbefale dig at købe en ny cykel, (håber du er rask nok til bruge den), og så ellers tage tog og busser.

    #140282
    testForfatter

    Første fase må være at ligge et budget hvor du har udgifter til bilen med, det vil sige vægt afgift, forsikring (inkl kasko hvis du vil låne til bilen), brændstof og vedligehold. Så kan du jo se hvad du har til overs til at finansiere bilen. Med mindre du bor meget billigt tvivler jeg på at du i det heletaget har råd til en bil så hvis ja mange steder vil du blive afvist især hvis du ikke kan fremlægge et troværdigt budget. Hvad har du i øvrigt til udbetalingen på bilen?

    #140288
    AnonymForfatter

    Jeg kan ikke rigtig se, hvad jeg får ud af at oprette mig her som bruger og derefter lyve om sagens kerne?

    Som skrevet, det var ligegyldigt hvad jeg havde af indtægt. Fuldstændig ligemeget. De vil bare ikke handle med en førtidspensionist. Det er jo derfor jeg skriver her på debatten. Vil høre om den udmelding er lovlig.

    #140292
    HalliHalloForfatter

    Tror du selv det er lovligt Tusindfryd og hvad vil du gøre ved det? Hvilket svar forventer du?

    Jeg er tilfældigvis aktionær i Diba, så jeg vil gerne ringe og høre om de generelt og konsekvent afviser førtidspensionister som mulige kunder. Har du navnet på den pågældende person du talte med? Når banken har ringet til dig, må du jo have en kontaktperson.

    #140294
    MichaelForfatter

    Når en bank skal låne penge ud behøver den slet ikke give en begrundelse for et afslag. Ingen har “krav" på at kunne låne penge nogen steder overhovedet. Som bankkunde har du kun krav på at kunne oprette en lønkonto i enhver bank og ikke særlig meget andet. Søger du lån er det helt op til banken om de vil yde lånet og hvorfor skulle det være så meget anderledes? Som god bankkunde vil jeg da ikke have, at banken skal tvinges til at låne til visse grupper og dermed have en øget risiko for tab hvilket i sidste ende skal betales af mig og andre kunder.

    Der er selvfølgelig visse etiske retningslinier en bank skal følge. Om de er overtrådt her skal jeg ikke gøre mig klog på, men lånet får du alligevel ikke hvis banken siger nej…

    #140296
    AnonymForfatter

    Indlægget er slettet af redaktionen, da det ikke lever op til Mybanker.dk’s retningslinier – dette da medarbejderens navn er nævnt, og vi vil ikke have, at en banks medarbejdere bliver nævnt med navn i debatforummet.

    #140298
    AnonymForfatter

    At lånet ikke blive en realitet, er for så vidt ligemeget for mit vedkommende nu. Den del har jeg taget til mig. Det er årsagen til afvisningen, som jeg ikke finder særlig hensigtsmæssig.

    #140300
    AnonymForfatter

    Som jeg forstår spørgsmålet, så efterlyser du, om afvisning af en efterlønsmodtager som kunde er diskrimination i lovens forstand eller om det er imod de etiske regler, som bankerne skal overholde.
    Med hensyn til det første, så handler det jo hverken om køn, race, religion eller seksuelle forhold, og banken må selv bestemme, hvilke erhvervsgrupper de ønsker at låne penge til – nogen banker låner fx ikke penge til selvstændige. Men hvis der evt er tale om diskrimination i forhold til et evt. handicap, så er der måske mulighed for at forfølge denne vinkel.
    Bankernes etiske regler kender jeg ikke, men jeg er sikker på, at enhver bankdirektør ønsker, at de ansatte skal behandle alle kunder i butikken respektfuldt og ordentligt. Hvis en person i banken har formuleret sig som du beskriver, så det efter min mening være overtrædelse af enhver skreven og uskreven regel.
    Jeg synes, du skal skrive en klage til bankens direktør og beskrive, hvad du har oplevet og oplyse navnet på den person, du har været udsat for. Forhåbentlig får du et svar med en undskyldning. Hvis du ikke gør, synes jeg, du skal skifte bank.
    Har du i øvrigt forsøgt at få et billån via bilforhandleren? Det er i mange tilfælde billigere end i banken, og især i denne tid, hvor bilsalget er i bund, kunne du måske få en god aftale.

    #140302
    HalliHalloForfatter

    Det er oven i købet financieringschefen himself du har talt med. Er du helt sikker på at du ikke har fået fordrejet sagen lidt. Kunne han ikke have sagt at han ikke mente at du som førtidspensionist måske ikke havde økonomisk råderum til at købe en bil. Eller har du slet ikke fremlagt noget budget?

    Så vidt jeg kan forstå er du heller ikke kunde i DiBa i forvejen, hvad siger din egen bank i øvrigt til at låne dig penge til en bil?

    Jeg er sikker på – uden at spørge – at DiBa gerne også vil have alle slags kunder “i deres bøger", så hvis de får henvendelse fra en pensionist, det være sig en efterlønner eller hancicappet eller andet om at blive kunde, så er de sikkert interesseret, især hvis det er gode kunder. “Fattigrøvene" er de sgu sikkert også ligeglade med, ligesom alle andre, de skal bare en almindelig indlånskonto med et hævekort til.

    #140304
    AnonymForfatter

    Er det finansieringschefen?

    Så er det nok ikke ham, nej.

    Jeg havde sendt et spørgsmål angående afvisningen, og den søde dame skrev, at såfremt jeg havde spørgsmål til sagen skulle jeg kontakte Kenneth. Så jeg antog at det var ham der havde sagen. Det er det så nok ikke.

    Jeg kan forstå der er lidt tvivl om rigtigheden i min opfattelse, så der kommer nok ikke meget mere ud af denne her debat. Jeg må jo høre hvad de siger til min henvendelse.

    Tove, tak for dit besyv!

    Ps. Jeg har tænkt mig at gå via bilforhandler, da det ganske rigtigt skulle være til fornuftige priser og med nogle andre kår.

    #140306
    MichaelForfatter

    Undskyld mig, men en månedsløn på 17500 kvalificerer ikke til en “god" kunde i nogen bank. Hvad har du egentlig til udbetaling? Hvis du ingenting har er du et rimeligt dårligt kort. Med den indtægt skal du minimum kunne fremvise 20% udbetaling for at banken vil lege med.

    #140308
    HalliHalloForfatter

    Må jeg stille dig et spørgsmål mere Tusindfryd?

    Hvad siger din sidste selvangivelse med hensyn til aktiver og passiver?

    Og bor du ikke til leje i temmelig dyr lejlighed med næsten max. boligydelse eller er grunden til det relative høje nettobeløb, at du har renteudgiver i forvejen? Ellers kan jeg ikke få din årlige bruttoindtægt til at passe med de 15000 kr. i mdl.nettoudbetaling.

    Kunne du evt.ikke nøjes med en bil til 8-12.000 kr.? Det beløb kunnedu måske spare op over 3-4 måneder, hvis du sugede lidt på lappen eller er det heller ikke muligt?

    #140310
    AnonymForfatter

    Det står i oplægget hvad jeg har til udbetaling.

    Jeg har 14.800 netto om måneden.

    Jeg har en husleje på 5000,-

    Jeg kan stadig ikke se hvori den dårlige økonomi ligger.

    Jeg har nøjagtigt samme indtægt/månedligt som en af mine fuldtidsansatte kollegaer på mit arbejde. (Hvor jeg selv er ansat i skånejob).

    Min årsopgørelse er som skrevet 211.000 og 206.000 hvis man trækker negativ kapitalindkomst fra.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.