dyrt lån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87005
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Ville gerne spørge til råds.
    pt har jeg to meget dyre lån
    et på 40000, ÅOP 8% og et på 45000, ÅOP 12 %, og et realkredit lån på 871000. fastforrentet 5%.

    jeg er blevet tilbudt af en kredit-forening til at ligge det hele sammen.

    hovedstol ville blive 975000 ÅOP på 4.37, dvs jeg ender med tilbage 1.643894.

    kan det gøres billigere, jeg er simplethen i tvivl om hvorvidt det er fornuftigt.

    #105270
    MichaelForfatter

    Prøv at læse tråden “Lån til forbedring". Mit råd til dig er faktisk det samme, nemlig at du skal tage et tillægslån på 85.000 (flekslån F1) med en forholdsvis kort løbetid. Med den samme månedlige ydelse, som du betaler idag på de 2 lån, vil du kunne afdrage gælden væsentligt hurtigere.

    Det er ingen grund til at omlægge dit nuværende 5%-lån og få et stort kurstab+omlægningsomkostninger.

    #105312
    kallesoeForfatter

    Hej

    Jeg mener også du seriøst skal overveje kun at lave et tillægslån, dog kan det muligvis være en fordel at tage et 5%-garantilån

    Hvis du tager et tillægslån, så overvej Bonusbanken.

    Kopi af tidligere indlæg til uddybning af ovenstående:

    Ifølge seneste nr. af Penge og privatøkonomi er den nye 5% garantilån en kæmpe succes.

    Lånetypen er klart bedre end 5% fastforrentede lån. Bladet skriver: " at formueegenskaberne ved de nye lån er bedre end 5% fastforrentede lån. Det er bemærkelsesværdigt, idet det netop har været formueegenskaberne, der tidligere har været de fastforrentede låns absolutte fordel.

    (Med formueegensskaber menes i hvor høj grad restgælden på lånet falder, når renten stiger.)

    Ifølge beregninger fra RD falder kursen for 5% forrentet lån med 5,12 point, når renten stiger med 1 procentpoint. For et 5%- garantilån falder kursen 6,14 point. De gamle garantilån falder kun 2,61 point. Ulempen er, at man betalerlidt højere rente på de nye garantilån 4% mod 3,61% på de gamle lån.

    Bladet mener, at med den nye låntype er der basis for at folk med 5%-fastforrentede lån bør overveje at omlægge lånet.

    Bonusbanken
    Har man brug for at låne mere end den 80% til kreditforeningslånet, bør man overveje at oprette en boligkassekredit hos Bonusbanken. Som den eneste bank(tror jeg) kræver de ikke førsteprioritet i lånet og dermed bliver det særdeles interessant. Under 80% af vurderingen er renten kun 3,5% og mellem 80-95% er renten kun 4,5%. Omkostningerne er kun 3000 kr i gebyr og måske tinglysningsafgift til staten til ejerpantebrev.
    Eneste krav er at man har kreditforeningslån hos Totalkredit (jeg ved ikke om de tilbyder 5%-garantilån endnu, men ellers kommer det nok)

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.