vestsalling

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Indlæg
  • #105400
    AnonymForfatter

    Nej, en garantkonto giver 2,25 – 2,5% og er en ‘ganske almindelig’ konto, dog forbeholdt folk der har indskudt garantkapital. Krakker banken, så er du alligevel dækket for de første 300.000 af bankernes fælles indskydergarantifond.

    Garantikapital (der forrentes med 3%) er en mere langsigtet investering. Sammenlign dem lidt med aktier eller snarere obligationer. Ophører banken så dækkes først alm indlån (er der ikke nok, så dækker indskydergarantifonden), derefter (hvis der er flere penge) garantikapital (ingen fremmed til at supplere op), og det der evt. er til overs tilfalder aktionærer. Dette er meget usandsynligt at dette skulle ske. De sidste gange en dansk bank har været i vanskeligheder har finansministeren kigget med et *meget* strengt blik på de store banker som så har gået ind og reddet problem-banken.

    Sparepenge der ikke skal bruges det næste halve års tid ville jeg helt klart sætte i ‘mindst’ sikre korte erhvervsobligationer. Har du flere penge og lyst til at risikere lidt mere for at få et bedre udbytte så ville jeg sprede dem ud på lidt lange obligationer og aktier i småportioner på 25.000 kr.

    Men alt det rådigver din bank dig gratis om hvis det ikke er en højrentebank.

    #105402
    AnonymForfatter

    Til Henrik Krebs

    Tak for dine svar. Jeg er oprigtigt imponeret over din viden. Og at du ganske altruistisk deler ud af den. Tak igen.

    Et par spm. til dit svar:

    1) Hvorfor kategoriser du garantikapital(3%), udelukkende som en langsigtet investering? Jeg mener, når den nu er så næsten-risikofri som muligt, hvorfor så ikke bare lade sine også sparepenge som man evt. skal bruge i løbet af året stå der?
    2) Hvor meget kan man ca. forvente i renter(afkast) på ’mindst’ sikre korte erhvervsobligationer, hhv. lidt lange obligationer.
    3) Og hvorfor vil du anbefale at aktierne er i småportioner af kr. 25.000?
    4) Dit råd om at bruge min bankrådgiver(jeg er nemlig også kunde i en lavrentebank) er så til gengæld nok det mindst brugbare.
    Det er prøvet og det var en oplevelse på linie med at gå til min læge. En oplevelse uden klare anbefalinger, mest noget i retning af ”hvad-har-du-selv-lyst-til?”(hos lægen: ”hvad-tror-du-selv-du-fejler?” Svar: ”Det ved jeg ikke”(underforstået: det er sgu’ da derfor jeg er her!). Lægen: ”Så er der nok ikke noget i vejen. Kom igen hvis der sker en udvikling.”)

    Gode hilsener –

    Jesper

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.