10 års afdrags frihed

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Indlæg
  • #129220
    AnonymForfatter

    Hej Allan

    Jamen jeg vil skam ikke lægge skjul på at jeg er ansat hos en af “fjenderne" herinde… 🙂

    Men det betyder ikke at jeg ikke inderligt tror på det jeg har skrevet ovenfor – det handler primært om skattetænkning – både på om der er en udskydelse og minimering af indkomstskatten, men også på det faktum at jeg kan trække mine renteudgifter fra med 34% og “kun" betale 15% af mit afkast inde på pensionen.

    Et meget hurtigt – og ikke særligt retvisende – regnstykke kunne se sådan ud:

    Alternativ 1:
    Afdrag 10.000 kr. på fastforrentet huslån 1. år:
    Sparet rente: 10.000 x 7,5% (7% + 0,5 bidrag) = 750 kr.
    Sparet rente efter skat: 750 kr. – 34% = 495 kr.

    Alternativ 2:
    Indsæt 25.000 kr. på Ratepension (svarende til 10.000 kr. netto):
    Optjent rente: 25.000 x 7% = 1.750 kr. (jeg kan altid købe de samme papirer som mit lån)
    Rente efter PAL: 1.750 – 15% = 1.487,50 kr.
    Udbetalt til 60% skat: 1.487,50 – 60% = 595 kr.

    Min gevinst på et år = 100 kr.
    Og nu er min nuværende sammensætning ikke lavet udfra at jeg skal have pengene ud efter et år. 🙂

    Ovennævnte regnestykke er IKKE helt retvisende, da det naturligvis kræver en fuld beregning, samt at der tages højde for nettonutidsværdierne, samt modregning i de offentlige ydelser.
    Jeg er af en alder, som tilsiger (hvis man tror på det) at det eneste jeg skal forvente mig den dag jeg går på pension er folkepensionsgrundbeløb – jeg tror faktisk ikke på at der eksisterer andet til den tid.

    Og nu skal jeg nok lade være med at gøre mere reklame… 😉

    /Michael

    #129258
    AnonymForfatter

    Ja Michael, det er da et meget svært regnestykke, men har du nu også taget højde for at skattekommissionen fmt. PRIMO 09 vil foreslå en reduktion eller uden tvivl helt vil fjerne retten til at trække renter fra i den skattepligtige indkomst.

    Jeg har i øvrigt selv i 70-erne “spekuleret" ved at opkøbe pantebreve i små ejerlejligheder til kurser mellem 35 – 50 for lånte penge. Der kunne man for hver 100.000 kr. tjene 5-6000 skattefrie kr. Det gode her var så at renteniveauet faldt drastisk da Schlütter kom til i begyndelsen af 80-erne, hvorved kurserne steg og efter 5-6 år var hele porteføljen indfriet p.g.a. salg m.v.

    Siden dengang har jeg ikke mere investeret for lånte penge.

    #129290
    AnonymForfatter

    Ligeså snart der skulle ske noget med mit regnstykke/skattelovgivningen er det heldigvis nemt at sætte pengene et andet sted hen end på pensionskontoen. Men indtil der bliver lavet om I lovgivningen, så lad os forholde os til den gældende – at der skulle ske noget med rentefradraget er rene spekulation – det er meget muligt det sker, men pt. er det rene spekulationer… 🙂

    Og da jeg har trukket pengene fra med 60% og kan hive dem ud igen til det samme frygter jeg virkelig intet…

    Og som sagt tidligere betragter jeg det ikke som investering for lånte midler – men et spørgsmål om at spare mine penge op hvor de giver højest “rente"… 🙂

    /Michael

    #129356
    AnonymForfatter

    Det er da rigtigt MichaelV, og jeg ved da heller ikke hvad denne skattekommission lægger på bordet, men kunne bare forstille mig at den ville forslå en aftrapning af rentefradragsretten og foreslå et loft over adgangen til at indbetale på skattebegustigende pensionsordninger på enten et fast beløb eller en procentsats af ens løn eller indkomst.

    Ved en sådan ændring opnår man jo så, at det ikke længere kan betale sig at lave en masse “krumspring" for at få mest ud af det personligt og dermed betale så lidt i skat som muligt.

    Hvis man beslutter sådanne ændringer, så bliver der også plads/råd til at nedsætte trækprocenten for det arbejdende folk.

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.