valg af billån

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 67 i alt)
  • Indlæg
  • #123072
    MichaelForfatter

    Godt så – men for at vende tilbage til det økonomiske: Det er bare ikke muligt for en voksen person med en indtægt på

    #123074
    MichaelForfatter

    så røg resten af indlægget. Prøver igen:

    Det er ikke muligt for en voksen person med en indtægt under 7000 kr. at holde bil. Jeg kan slet ikke se nogen måde det skulle hænge sammen på beklager.

    #123078
    g1981Forfatter

    Det er så også fint nok at du ikke mener at man kan have en bil, hvis man som mig ”kun” har 6.000 Kr. tilbage efter man har betalt husleje, mad, internet, mobil tlf. (faste udgifter)
    Men kiggede lige lidt i min mors budget hun får 12.300 kr. udbetalt (løn+boligsikring+de 500 kr. jeg giver)
    Af faste udgifter pr. mdr. er der:
    Husleje, 5.800 kr.
    Seas NVE, 465 kr.
    TDC, 266 kr.
    Indbo forsikring, 175 kr.
    Flexydelses ordning, 389 kr.
    Licens, 92 kr.
    = 7.187 kr.
    Rest 5.113 kr.

    Det er så til diverse husartikler, Mad, Osv. Til 2 mennesker.

    Det svare så til ca. 2.550 kr. pr. person pr. mdr. (Jeg har ca. 6.000 kr. til mig selv pr. mdr. Og det er uden at skulle købe mad osv.)

    Men det er åbenbart for lidt til at have bil. (Det må så også gælde for en hvilken som helst anden udgift på 3.500 kr. pr. mdr. som det ville koste mig pr. mdr. at have bil.)

    Hvis jeg nu havde de 7.000 kr. du snakker om. Så ville jeg have 3.500 kr. tilbage til mig selv. (Efter Lån og forbrug af bilen var betalt.)

    Min mor har så 2.550 kr. pr. mdr. (Hun mangler så 950 kr. i forhold Til de 3.500 kr. du mener jeg i hvert fald skal have) hertil skal så lægges at hun også skal købe mad osv.(lad os som eks. sige det koster 1.500 kr. pr. mdr. hvilket nok er lidt lavt sat)

    Så hun skal så formindske sit forbrug med et beløb på 2.450 kr. pr. mdr. dvs. Hun maks. ville kunne betale en husleje på 3.350 kr.

    #123080
    MichaelForfatter

    Ja ja, men du glemmer lige den detalje, at en bank ikke kreditvurderer efter om voksne mennesker bor hjemme hos deres mor (som åbenbart også er på passiv forsøgelse). Hvad vil du gøre hvis du pludselig skal finde et andet sted at bo? Hvor langt tror du dine 7000 holder og hvad så med bilen?

    Med din logik vil en hjemløs være en af de mest kreditværdige personer i Danmark, da omkostninger til bolig = 0

    Det bedste du kan gøre for dig selv er at hive fat i nogen der kan hjælpe dig ud af din sygdom så du kan få en omgangskreds, arbejde, bolig og så når situationen tillader det: en bil.

    Så prøv at skifte fokus – du har 40 år til pensionen. Det burde vel være det primære i dit liv lige nu og ikke køb af en bunke jern, som bare står og ruster på gaden.

    #123082
    AnonymForfatter

    Det er jo ikke Michael der laver reglerne for udlånspolitik. Det er bankerne, og der er det fuldkommen rigtigt som Michael siger, at de opererer med rådighedsbeløb af den karakter.

    Udgangspunktet for en enlig er såvidt jeg er orienteret 5.400 kr. Når alle faste udgifter er betalt, inkl. udgifter til bilen.

    Problemet for dig er, at bankerne som udgangspunkt ikke vil låne ud til folk i “midlertidige uafklarede situaitoner" som din.

    Både det at bo hjemme som 26-årig og det at svæve mellem kategorierne førtidspension og arbejdsmarked er udtryk for en midlertidig uafklaret situation.

    Det kan man ikke lægge budget ud fra, og derfor kan du ikke låne.

    Du vil i hvert fald ikke kunne låne i en bank, hvor du er ukendt, men det er da muligt den bank, der kender dig, måske er villige til at gøre en undtagelse. Tag ned og snak med dem, og få en afklaring. Det er højest tvivlsomt, men der kan ikke ske noget ved at prøve.

    #123084
    g1981Forfatter

    Har så også lige fået svar på at jeg ikke må låne til en bil da jeg så har en Formue på over 10.000 kr.
    Hvilket jo er en helt igennem latterlig regel men det er jo så en anden snak.

    så ser nok ud til at jeg skal få en anden evt. min mor til at tage det lån og have den registret i hendes navn så kan jeg jo stå som bruger (evt. hendes privat chaffør 🙂 )

    #123086
    MichaelForfatter

    Det er da muligt, at du synes 10000 kroners reglen er latterlig, men vi er faktisk nogle herude der betaler for dit liv. Jeg synes da bestemt ikke det er iorden, at en person med en formue på 20, 50 eller 100.000 kroner kan få kontanthjælp. Du ved vel, at kontanthjælpen kommer fra skatteindtægterne eller? Kontanthjælp er en hjælp til at få dagen og vejen til at hænge sammen, men det berettiger bestemt ikke til en bil. Hvis du vil have pedaler under fødderne må du hanke op i dig selv og komme videre med det formål at blive selvforsøgende.

    #123088
    g1981Forfatter

    Jeg skriver :
    Hvilket jo er en helt igennem latterlig regel men det er jo så en anden snak.
    på baggrund af.
    (så burde kommunen jo komme på besøg hos alle kontanthjælps modtagere en gang om året, og Konfiskerer alt hvad de kan finde der tilsammen har en værdi af over 10.000 kr. måske hvis man er heldig må man selv få lov at bestemme hvilken af sine ting til en værdi af 9.999 kr. man vil gemme.)

    For om man spinkler og sparer for at spare lidt penge sammen til eksempelvis en bil. eller man køber 3-5 dvd´er og 2-3 cd´er pr. mdr. en ny mobil tlf. engang imellem osv. så er det jo alt sammen noget man kan sælge igen, for at få penge.

    #123090
    g1981Forfatter

    hov det hele kom ikke med (de burde lave en redigere knap så man kan gøre det på sine indlæg)
    nå men.
    jo jeg er udemærket klar over hvor pengene fra kontanthjælp kommer fra de kommer fra alle der betaler skat dvs. mig, og dig går jeg ud fra.

    #123092
    g1981Forfatter

    nu gjorde den det så igen, altså glemte noget.

    og jo jeg kan udemærket godt se at det ikke er fair hvis man har en større formue når man søger kontanthjælp.
    Men når man man ingen formue har, når man søger.
    Og man så har spinklet og sparet i sin kontanthjælp over nogle år, syntes jeg ikke det er fair at man bliver nødt til at sælge en evt. større ting man har sparet op til. pga. den regel.
    altså man favoritisere et større måndligt forbrug frem for et mindre.

    #123096
    MichaelForfatter

    Ja, man kunne selvfølgelig inddrage al almindeligt indbo i 10000-kroners reglen, men det er indlysende umuligt at håndtere på en fornuftig måde. Derfor siger man: Du må eje for max. 10000 kroner i opsparing og “store ejendele", som f.eks. bil, båd eller bolig. Det er nemt at håndtere og kræver ingen dyneløfteri.

    Og så må du virkelig meget undskylde, men dine skattekroner tæller altså ikke med i regnskabet når de jo kommer fra de offentlige kasser til at starte med.

    #123098
    g1981Forfatter

    ja kan godt se den regel er nemmere at efterleve for kommunens side frem for at skulle komme på “hjemmebesøg", men det gør den derfor ikke mere fair. At et større månedligt forbrug farvoritiseres, frem for at man spare op til større ting.

    Og jo på min lønseddel står der også skat, selvom du måske ikke mener det tæller. så går det altså med i alle offentlige regnskaber.

    #123102
    AnonymForfatter

    Jeg forstår altså overhovedet ikke din situation.

    Kontanthjælp er såvidt jeg er orienteret alene til folk der står til rådighed for arbejdsmarkedet.

    Hvis du har en psykiatrisk diagnose, hvorfor får du så ikke sygedagpenge hvis det er midlertidigt, eller førtidspension, hvis det er permanent?

    Hvis du ikke er syg, hvorfor starter du så ikke på en uddannelse eller tager et arbejde?

    Så simpelt kan det vel stilles op!

    #123104
    MichaelForfatter

    Ja, jeg må sige jeg er 100% enig med generalen. Alene det at g1981 formulerer bla. “Og man så har spinklet og sparet i sin kontanthjælp over nogle år (fortsættes)" tyder på at han slet ikke har forstået de grundlæggende regler i vores samfund. Det er ikke meningen, at nogen skal være på kontanthjælp i årevis. Det er en midlertidig foranstaltning for at hjælpe med husleje, mad og tøj i en periode. Det er sgu da ikke en fast månedlig indtægtskilde, som bla. skal kunne bruges til store velfærdsgoder som en bil. Så kom nu op på hesten og videre med dit liv g1981. Uddannelse+arbejde har altid været en sikker vinder i vores samfund.

    #123106
    g1981Forfatter

    Med hensyn til sygedagpenge skal man have været medlem af en A-kasse. (det hverken er eller har jeg været, så det kan jeg ikke få)

    Pension kunne jeg ikke få mente overlægen og psykiatri sygeplejesken jeg går til samtaler hos.
    Så derfor får jeg kontanthjælp, men er sygemeldt af overlægen på psykiatrisk afd. så jeg skal derfor ikke i aktivering.

    Og ja uddannelse og arbejde er helt sikkert gode ting.
    Men man ser på den anden side ikke så mange blinde kørelærere.
    eller professionelle fodboldspillere med et amputeret ben.
    Forudsætningerer skal jo lige værer der først.

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 67 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.