Ny fridag for “bankansatte” – Valørdage

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • JydenForfatter
    Indlæg
  • #88217
    JydenForfatter

    Det ser ud som om de “bankansatte" i deres nye overenskomst får en ekstra fridag dagen efter Kr. Himmelfartsdag – og til lykke med det.

    Men betyder det også at dagen falder ud som valørdag så vi skal til at passe på så det ikke går som i bl.a. ved påsketid (omtalt i mybankers nyhedsbrev nr. 12) hvor pengeinstitutterne igen scorer store beløb på dette – og ved ubevilget overtræk helt op til ca. 25 % i rente i f.eks. Spar Nord og Jyske Bank ???

    #119282
    AnonymForfatter

    hvorfor ikke droppe det ubevilget overtræk? Så er der ingen kvaler.

    #119292
    MichaelForfatter

    Ja, det er da sørme også for galt at en bank tillader sig at tage høje renter af penge du har taget uden at få lov.

    #119294
    AnonymForfatter

    Hej Michael 🙂

    Jeg er helt enig med dig i, at overtrækker man uberettiget, så må man bare betale. Men jeg tror, at du har overset, at der er tale om den rente, som man i worse case situation kan komme til at betale for et valørmæssigt overtræk for at have disponeret “dag 0" over et beløb, der er indgået på kontoen “dag 0", men som først får valør på en bankdag langt senere. Med den nye bankfridag i påsken vil det nu kunne betyde op til 8 dage, før en indbetaling får rentevalør. Og det er jo mange dage, hvis der beregnes fx 25% i overtræksrente. Og mange mennesker er jo slet ikke klar over, hvordan et beløb får valør – og pengeinstitutterne skal slet ikke skilte med reglerne, og de skal heller ikke skilte med overtræksrenten for et valørmæssigt overtræk. Så det er en jungle derude.

    MVH/Nuser

    #119296
    JydenForfatter

    Jo, der er kvaler – for som det fremgår af mybankers nyhedsbrev så er det jo noget folk kan komme til uden at tænke over det – prøv og læs de cases under “Banken tager strafrenter, selvom din lønkonto altid er i plus".
    Jeg har ingen kvaler selv for jeg kan i værste fald bare komme til at trække på min kassekredit hvor det er billigere, og den ved jeg heldigvis ikke hvornår jeg har trukket på sidst. Men prøv den interessante læsning i nyhedsbrevet. Med en ny bankfridag kommer der bare en ny periode hvor det kan blive mange dage.
    Det er vel også derfor der har kørt en debat her om Eik Banks ændring af valørdag, som så er ændret tilbage igen.

    #119300
    AnonymForfatter

    Det er hamrende usympatisk af bankerne at der omkring helligdagene kan pågå et så massivt rentetab på valørdagsreglerne. Michael går mere efter manden end bolden, når han begynder at moralisere om det anstødelige i uberettiget overtræk. Må jeg minde om at valørreglerne også koster kassen ved bevilligede træk på kassekreditten, på indlånskonti osv.

    Jeg ved, at der under socialministeriet og erhvervsministeriet er et udredningsarbejde i gang, som muligvis ender ud i at bankerne tvinges til at sætte valørdato lig bogføringsdatoen. Lige som man greb ind overfor teleselskabernes tag selv bord indenfor roaming, bør man regulere ågerpriser på penge.

    #119308
    AnonymForfatter

    Hvad betyder en valørdag?
    I min bog er det hvor banken har mulighed for at lege med dine penge…. Det betyder jo at når banken f.eks har påske så er der jo ikke nogen der “leger" med pengene……
    Er det ikke meget fair?

    #119318
    AnonymForfatter

    Hvis en indbetaling kommer så tilpas til banken, at den får tildelt en valørdado f.eks. dagen før Skærtorsdag, skal banken jo betale renter for beløbet i alle påskedagene.

    Så er det jo ligegyldigt, om banken har nået at geninvestere pengene eller ej.

    Det burde ikke være et problem for bankens kunder, at indbetalinger ikke registreres i bankernes computersystemer på helligdage.

    Computersystemer holder jo ikke fri på helligdage!
    Det er jo kun et spørgsmål om, at computersystemerne programeres til at tildele en valørdato, også på helligdage!

    #119322
    JydenForfatter

    Nej det har du ret i, men det er jo ikke det man gør, og pengeinstitutterne tjener fedt på dette.
    Nu ved jeg ikke om du har læst mybankers nyhedsbrev om emnet og det fine arbejde de har gjort for at afdække problemet, og de groteske eksempler der f.eks er omkring påske. Du vil sikkert blive chokeret hvis du ikke har været opmærksom på det før, og det selvom din konto måske reealt har været i plus hele tiden.
    Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan det vil blive i forbindelse med Kr. Himmelfartsdag og den nye fridag, men det skulle ikke undre mig om kunderne kommer til at betale for den del af overenskomsten med personalet ved dårlig valør. Men det kan jo også være de følger dit forslag og lader computerne tildele en ordentlig valør.
    Tænk vhis ikke vi havde mybanker og forbrugerrådet til at gå lidt i kødet på pengeinstitutterne, så skulle finansrådet nok sørge for at få fastsat noget til helt entydig fordel for bankerne. Vi må hjælpe og være opppe på dupperne så de ikke tager den nederste del af ryggen på os hele tiden.

    #121048
    JydenForfatter

    Er der nogen der ved hvordan det går med denne fredag efter Kr. Himmelfart ?.
    Jeg har fra 2 banker fået meddelelse om at de har lukket, men ikke om det en vølørdag eller ej. Da det er lige omkring månedskifet har det jo en vis betydning.

    #121050
    fk2001Forfatter

    Det vil da kun være en fordel for kunderne. Løn og offentlige ydelser skal stadig være til rådighed på en fastlagt dato og bliver derfor fremrykket til nærmeste valørdag = ekstra rentedage.

    #121056
    JydenForfatter

    Det tror jeg ikke nødvendigvis er en fordel. Prøv og se Mybankers nyhedsbrev fra februar, så vil jeg mene, at hvis man f.eks får løn den 30. april og hvis ikke fredag den 2.maj regnes som valørdag, så vil du i en række pengeinstitutter først få valør fra mandag den 5. maj.

    Det var imidlertid ikke så meget løn jeg tænkte på, men større overførsler mellem konti i forskellige pengeinstitutter betalinger m.v. jeg tænkte på i forbindelse med denne selvbestaltede “bankfridag", der på flere måder ikke passer ind i en verden der ellers er åben og arbejdende. Men der må vel komme en udmelding fra Finansrådet eller andre hvordan denne manglende bankdag betragtes både i år og følgende år, som jeg på udtalelser har forstået bliver forskellig.

    #121070
    AnonymForfatter

    Bare en lille kommentar til denne selvbestaltede bankfridag og vi lever i en vis verden. Nu er det jo ikke kun bankverdenen der har fridage rundt omkring i arbejdslivet. 1. maj er vel også en selvbestaltet fridag for nogen så man kan synge nogle sange og der er da også diverse fridage rundt om i verdenen. Jeg ved at der er nogen men kan ikke lige komme i tanke om dage og navne på disse fridage. Det lyder jo så hårdt og som om det kun er banker der laver disse fridage. Nu ved jeg ikke hvad Jyden laver, men det er vel ikke så slemt at bankfolk har fri denne dag. Det er vel valørdagen der er problemet.

    #121072
    fk2001Forfatter

    Det er jeg lidt usikker på. Jeg klagede selv over EIK da de forsøgte at flytte valørdagen frem for ikke-kontant indbetalinger på kontoen, da det ikke er alm. praksis i banker. Løn, offentlige ydelser mm. har normalt valør på indbetalingsdagen. Måske er der banker hvor det er anderledes, men det har jeg aldrig oplevet, (undtagen med EIK) EIK var bestemt meget hurtig til at få dette korrigeret efter vi bragte det op her.

    #121090
    AnonymForfatter

    Mig bekendt er denne bankfridag efter Kr. Himmelfart en ganske almindelig bankdag. Finansrådet har ikke fået Nationalbankens tilladelse til at dette ikke skulle være en “bankdag". Det er dog min fornæëmmelse at det for fremtiden vil være en “bankhelligdag" – altså fra næste år.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.