Er det lovligt hvad Skandiabanken gør?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88068
    AnonymForfatter

    Jeg har været en tilfreds kunde i Skandiabanken i flere år, men nu føler jeg at de forsøger at snyde mig som kunde ved at luske nye vilkår ind uden min viden. Skandiabanken er blevet overtaget af Eikbank og de skriver at kunderne ikke kommer til at mærke ændringer udover navneskiftet. Det er jo løgn. Jeg har lige fået besked i min netbank om at Eikbanks forretningsbetingelser nu er gældende fra 20 november. De oplyser ikke hvad der er forskellen. Så vidt jeg kan se har de ændret måden at beregne renten på. Hvor man i Skandiabanken har fået rente af overførsler som løn og fra andre banker fra bogføringsdagen er det nu ændret til efterfølgende ekspeditionsdag. Der er garanteret også andre ændringer. Er det lovligt. Skal det ikke varsles og skal ændringerne ikke oplyses til kunderne.

    Når jeg nu var i gang med at læse kunne jeg også se at de nu har indføært gebyrer. Det koster nu gebyere at få oprettet lån. Det har det aldrig gjort før. Og nu skal der også betales gebyr for at hæve penge i udlandet. Hvorfor skriver de ikke det i meddelelsen? Jeg kan også se af tidligere indlæg her på siden at de har hævet deres renter på alle lån, selvom andre banker ikke har hævet renten. Bør jeg ikke blive kunde i Danske Bank igen. De har trods alt filialer og ingen gebyrer på kort med deres nye koncept.

    #117320
    AnonymForfatter

    Ja det er fuldt lovligt. Ingen tvivl om det.

    #117322
    AnonymForfatter

    Der er nok ingen tvivl om, at Skandiabanken handler LOVLIGT. Imidlertid er der grund til at overveje, om banken handler moralsk korrekt.
    Det er et faktum, at banken i besked til alle sine kunder den 30.8.2007 med overskrift “Skandiabanken får ny ejer" bl.a. har skrevet således: “Ændringen (af fusionen) vil ikke få indflydelse på din anvendelse af Skandiabanken, idet du beholder dine nuværende vilkår, kontonumre, passwords m.m.".
    Når de skriver således og mindre end 3 måneder derefter udsender nye og dårligere forretningsbetingelser, er der reel grund til at betragte banken som utroværdig.
    Med hensyn til gebyrer for anvendelse af visakort i udlandet synes jeg, at du i dit indlæg bør anføre, at du samtidig konstaterer, at det årlige gebyr på 150 kr. for visakortet samtidig er bortfaldet. Det er trods alt en ændring, der er modsatrettet det indførte gebyr for kontanthævning i udlandet. Hvorvidt det borfaldne kortgebyr så kan modsvare gebyret for hævninger i udlandet er en anden sag. Kun tiden kan vise, hvordan det vil hænge sammen.

    #117324
    AnonymForfatter

    Tja måske er det rimeligt at man betaler direkte for hvad man får, men hvis de tidligere kunne hente tabte penge fra manglende gebyrer hjem via rente-forskellen så burde den kommmende indførelse af en mængde gebyrer jo medfører en mere konkurrence dygtig rente. Men det modsatte er sket; deres udlånsrenter inkl. boligprioritet er sat op og nærmere sig de store bankers, mens indlånsrenten ikke er fulgt med op. Tror Eik skal passe på med for mange ‘justeringer’ af prispolitikken hvis de vil fastholder kunderne.

    #117826
    AnonymForfatter

    Helt enig, jeg overvejer igen at blive kunde i Danske bank efter mange år i Skandiabanken.

    #117828
    AnonymForfatter

    Er enig med de ovenstående skribenter i at Skandiabanken er blevet dårligere. Eksempelvis giver Almindelig Brand Bank, jf. tv-reklamer, nu 5% i rente hvis man indskyder minimum 25.000. Dette er Skandiabanken ikke i nærheden af at matche.

    Jeg regner derfor også med at droppe EIK-bank i nær fremtid.

    #117830
    JydenForfatter

    Nej Skandiabanken/EIK Bank giver vel “kun" 4,70 % på vilkår der ligner ALm.Brand Banks. Begge med bindinger på 12 mdr. blot skal man hos EIK Bank indskyde min. 50.000 kr. Om det så ikke er i nærheden af at matche kan vel altid diskuteres. Jeg ved ikke hvad du vil kalde de fleste andre bankers tilbud.
    Med mindre man tror på rentefald, skal jeg ikke have bundet noget i øjeblikket, Jeg har tidligere haft bundet i Alm.Brand Bank – det blev en dyr fornøjelse, men det er altid nemmest og være bagklog.

    Northern Rocks tilbud med 5 % uden bindinger af nogen art anser jeg for at være det absolut bedste tildbud, da man så altid kan skifte, hvis der skulle komme noget bedre.

    Det skal blive spændende og se hvad der sker når det bliver februar og Danske Banks såkaldte “Højrentekonto" fra sidste år på 4,25 % udløber. Hvad vil de spille ud med for at holde på kunderne ?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.