Prioritetslån eller F1

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88062
    AnonymForfatter

    Hej,

    Uden at tænke på risici/chancer ved variable renter.. hvad er så det allerbilligste lån man kan have i sin lejlighed ved belåning på op til 50% af vurderingen?

    Prioritetslån i Vistoft Sparekasse? (som så vidt jeg kan se fungerer som SkandiaBankens tilsvarende produkt, som de dog påstår er billigst)

    eller

    F1 (rentetilpasningslån) i Nordea med 0,3% i bidragssats?

    Jeg har pt. en ren F1’er – men har brug for lidt likviditet – og i stedet for at forhøje realkreditlånet hælder jeg mest til at smide det hele over på et prioritets(bank)lån, så jeg også får fordelen af at få forrentet periodevise indeståender/overskudslikviditet.

    Kommentarer?

    mvh.

    J33

    #117198
    MichaelForfatter

    F1 lånet er isoleret set det billigste, men hvis du har behov for fleksibiliteten i form af en billig kassekredit, er prioritetslånet det bedste valg samlet set.

    #117208
    AnonymForfatter

    Hvis du uden problemer kan klare en rentestigning på 2%, så vil et F1 lån formentlig være en udemærket kalkuleret risiko for dig.
    Personligt tror jeg renten er ved at nærme sig toppen

    Sidder du derimod lidt stramt i det, er det formentlig en god ide at tage et fastforrentet 5% lån. Det er trods alt ikke så voldsomt meget dyrere end et flekslån p.t.

    #117210
    AnonymForfatter

    Personeligt fraråder jeg dig at vælge de såkaldte pritetslån.

    F1 lån skal du ikke vælge hvis du vil have flere penge til dig selv, du ved jo ikke om renten stiger eller falder. Og hvis du vælger F1, så kan du jo tage afdragsfri. Men men.. igen hvis renten går op går din ydelse også op.

    Ved ikke om du har pantebrev for resten af de 50%? Hvad er din belåningsværdi idag?

    Hvis du kan låne op til 80% af boligen, så vælge et lån som du tror på afhængig af renten. Hvis du vælger et fast forrentet lån, så ved du hvad du har af afdrag, og du vil få flere penge til dig selv, dog hvis du vælger at omlægge skal du være opmærksom på omkostningerne, du kan nemt slippe 10000 i omkostninger.

    #117212
    AnonymForfatter

    Hvis du kan lave et realkreditlån, så vil det 9/10 tilfælde være det billigste i forhold til bankprodukter.

    #117216
    AnonymForfatter

    Okay, tak for svarene.. men skal måske lige præcisere.

    Jeg ønsker hverken sikkerhed omkring rentesatsen (fastforrentet lån) eller løbende øget likviditet (afdragsfri lån).

    Jeg har et pt. et F1 lån på vist nok ca. 700.000, hvor jeg afdrager på og der er ca. 12-13 år tilbage i løbetid. Jeg har ikke brug for yderligere likviditet løbende ved f.eks. at tage afdragsfrit lån. Jeg har tværtimod herudover også løbende overskudslikviditet, som kunne forrentes bedre på en prioritetskredit.

    Jeg skal dog bruge ca. 500.000 her og nu til “tant og fjas" – så jeg står for at skulle forhøje F1-lånet med 500.000 til 1,2 mio. eller i stedet omlægge det hele til en 1,2 mio. prioritetskredit. Ved sidstnævnte kan jeg jo så få forrentet min måske ca. 100.000 løbende almindelige indestående til lånerenten, ligesom det ikke er altafgørende, hvornår jeg lige præcis skal bruge alle de ekstra 500.000.

    Ved samlet lån på 1,2 mio. er belåningsprocenten samlet stadig under 50% i min ejendom, så det er heller ikke et issue.

    Så spørgsmålet er egentlig kort og godt – jeg skal bruge 500.000 i løbet af det næste års tid, så derfor:

    F1 fra 700.000 til 1.200.000?

    eller

    Prioritetskredit på 1.200.000?

    Fornyede kommentarer?

    #117222
    AnonymForfatter

    Du skal da vælge et tillægslån F1 på 500.000.

    Ellers skal du lave en priotetslån indtil du skal bruge pengene og derfter lave et nyt F1 som tillæg til det gamle.

    #117226
    AnonymForfatter

    Okay.. det er jo da et synspunkt, så tak for det.

    Men det ville være rart med en begrundelse eller argumentation for hvorfor jeg “da skal vælge" det?

    #117228
    AnonymForfatter

    Simpelt svar: fordi realkredit er billigere end bankprodukter. nu ved jeg ikke lige hvad renten er på pritetslånet, men vil skyde på realkreditet er billigere.

    #117234
    AnonymForfatter

    Når du ikke ved noget om rentesatser skulle du måske afholde dig fra at svare.. fyrste-titel eller ej. Det forvirrer jo kun billedet med svar som er usaglige og reelt set blot er rene gæt.

    #117236
    AnonymForfatter

    Nej men så prøv at finde ud ag hvad rentesatserne er, så vil d finde ud af at jeg har ret.

    #117242
    AnonymForfatter

    Forresten, der er kommet nye rådgivningsregler. Det er grundet at Danske Bank i den sidste tid har haft 1 mia udlån på priotetslån om MDR… Og det er jo uforståeligt da de er dyre end realkredit lånene.!!!

    #117244
    MichaelForfatter

    FinansFyrste

    Du sammenligner æbler med bananer. Et prioritetslån giver mulighed for en fleksibel og billig kassekredit – det gør et almindeligt realkreditlån ikke og derfor skal man ikke blindt sammenligne priser på de to produkter. Hvis man ikke har behov for den fleksibilitet, ja så er det selvfølgelig tåbeligt at købe produktet, men du kan ikke bare sætte lighedstegn mellem produkterne på den måde.

    #117246
    AnonymForfatter

    Er du så færdig et postulat – der i øvrigt er hamrende forkert!

    #117254
    AnonymForfatter

    Michael, hvis du gad læse spørgsmålet, så understeges det jo, at forudsætningerne for svaret er:
    a) At der ikke ønskes øget likviditet –> flexibilitet værdsættes ikke af spørger.
    b) At han ikke ønsker sikkerhed for renten –> han har råd til at løbe risikoen.

    Under de givne forudsætninger kan det klokkeklart konkluderes, at et F1 lån er klart at foretrække frem for et prioritetslån.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.