Skandiabanken hævet Boligprioritets renten?

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Indlæg
  • #116690
    AnonymForfatter

    SkandiaBanken ER blevet dyrere. Renten på deres prioritetslånet fastsættes som et tillæg til nationalbankens indskudsbevisrente. SkandiaBanken har forhøjet tillægget fra 0,50 til 1,10%, selvom indskudsbevisrenten er uforandret. Prøv også at sammenligne deres nuværende rentesatser med de satser som blev anvendt i Penge og Privatøkonomis analyse til årets billigste bank (augustnummeret med rentesatser fra maj). Her vil enhver kunne konstatere, at SkandiaBanken siden analysen bl.a. har forhøjet renten markant på alle boligprioritetslån, billån, værdipapirlån m.v. Så nu får kunderne lov til at betale ved kasse 1. SkandiaBanken er derfor heller ikke længere Danmarks billigste bank.

    #116712
    fk2001Forfatter

    Hvordan ser situationen ud for de mennesker der etablerede et prioritetslån før tillægget blev forhøjet?

    #116720
    AnonymForfatter

    Det afhænger da fuldstændigt af om du har taget et prioritetslån med fastrente, variabel rente eller med renteloft.

    Hvis der er tale om et variabelt forrentet prioritetslån, så stiger renten selvfølgelig.

    #116732
    AnonymForfatter

    For allerede optagede prioritetslån hos Skandiabanken følger renten (endnu?) nationalbankens rente + det tillæg der blev aftalt ved optagelsen af lånet. I mit tilfælde +0.65%. Tror aldrig det har været nede på 0,5% som antydet af CvK, men et hop på 0,45% er jo også mærkbart. Hvis de begynder at pille ved allerede indgåede låneaftaler så tror jeg hurtigt at kunderne vil begynde at finde mere konkurrence-dygtige alternativer.

    #116734
    fk2001Forfatter

    Det var derfor jeg spurgte om hvordan situationen ser ud for eksisterende aftaler. Hvis det står i aftalen at renten skal ligge x,x% point over nationalbankens rente så kan der vel ikke pilles ved dette? Eller er der noget med småt som kunne fravige dette?

    Jeg spørger af ren nysgerrighed, mest af hensyn til når jeg vejleder mennesker om lån.

    #116736
    AnonymForfatter

    Jeg kender ikke betingelserne for eksisterende boligprioritetslån og hvad der fremgår af lånekontrakterne. Jeg kom fejlagtigt til at skrive at SkandiaBanken havde hævet marginalen fra 0,50 til 1,10 procent på boligprioriteten. Det er retteligt fra 0,65 til 1,10 procent. Det ændrer dog ikke på, at SkandiaBanken (Eik Bank) over sommeren har hævet alle deres udlånssatser betragteligt mens indlånssatserne er forblevet uforandret. Nu skal regningen sendes til kunderne! Mon vi kan forvente mere?

    #116738
    AnonymForfatter

    Der er noget med småt i Skandiabankens låneaftale at hvis og såfremt markedet ændres osv så kan rente marginalen ifht Nationalbanken også ændres. Ved indgåelse blev jeg dog forsikret at dette ville være meget usandsynligt. Tror de flest kunder (hvoraf mange er kritiske og villige til at skifte) i Skandiabanken hurtigt vil sive hvis det sker. Men man ved jo aldrig med nye ejere. Så derfor CvK; regningen er ind til videre ikke blevet sendt til de nuværende kunder, men det er klart blevet dyrere for nye kunder.

    #225260
    HypermanForfatter

    Hej
    Har du stadig dit lån fra skandiabanken, nu via jyskebank?

    #225266
    testForfatter

    Nej det er godt nok et par dage siden

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.