Hvad vil være smartest?

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 86 i alt)
  • Indlæg
  • #112370
    AnonymForfatter

    Men det vil sige at jeg f.eks. kan tage boliglån på 80 % af værdien. Så lad os sige at vi køber bolig til 1.1 så kan vi låne 80 % af det. de resterende 180.000 kan vi tage på realkreditlån med sikkerhed i boligen? og de sidste 400.000 må tages som privatlån uden sikkerhed?

    #112372
    AnonymForfatter

    Forkert. Du kan få et realkreditlån på 80% af handelsprisen. Resten op til de 100% kaldes boliglån. Renten justeres efter hvor tæt du kommer på en 100% finansiering. Alt ud over 100% er der ingen sikkerhed for = endnu højre rente

    #112374
    AnonymForfatter

    men uanset så må de 400.000 for hvilke jeg ikke har sikker laves som alm. privatlån? til en ydelse der ligner 14200,- pr mrd efter skat.

    #112376
    AnonymForfatter

    Ja. Nu ved jeg ikke hvordan du kom frem til 14.200 pr. md. Jeg håber der er indeholdt et solidt afdrag…..

    Hvis du kan betale dette, ved siden af det nye hus, så er det dog trods alt til se en ende på.

    #112378
    AnonymForfatter

    De tal er inde fra Nordea’s beregning

    http://www.nordea.dk/sitemod/moduler/main_dk/bundframe/regn_med_banken/laan_i_banken/index.asp?pid=25431&mode=beregn

    Lavede privatlån på 400000,- med løbetid på 30 år. Det gav 14.212,49 pr mrd efter skat.

    Men dertil kommer jo så lån til boligen.. det kan ingen betale jo. så situationen er dermed låst. Medmindre nogle ved hvordan man ellers kan dække de 400.000 i tab? med en realistisk ydelse pr mrd.?

    #112380
    NultopskatForfatter

    Hej
    Tror at du har sat et nul for meget, hvis du afdrager 20.000 om året i 20 år er det 400.000, antager vi at din rente 10 % er det 40.000 første år. Det giver samlet første år 60.000 kr før skat dvs 5.000 md før skat, og ca. 3.500 efter.

    Din uddannelse er vist ikke noget med matematik ;o)

    #112382
    AnonymForfatter

    Hej henjon

    Hvis du låner 400.000 kr. over 30 år til 8,5 % i rente vil du skulle betale 3.058,80 kr. pr. måned.

    Jeres problem er selvfølgelig at i sidder i en lille lejlighed og markedet ikke er gunstigt.

    Men i vil ikke komme i en bedre økonomisk situation ved at flytte. I vil få en stor del af jeres nuværende billig gæld flyttet til en dyr gæld. Dette gør jer økonomi mere sårbar. i vil nok ikke være den varmeste kartoffel set med en banksælgers øjne, da meget af jeres gæld er uden sikkerhed. Jeg ved godt at den sikkerhed banken har i dag er mindre værd en de oprindeligt regnede med, men man nedskriver ikke realkreditlånet fordi ejendommen er faldet i pris.

    Om der går 5-10-20 år før prisen på jeres lejlighed rammer 1,9 mio ved jeg ikke, men at have et privatlån på 400.000 kr. vil være en KÆMPE klods om jeres økonomi.

    Jeg mener stadig at du skal tage en god snak med Nordea, evt. en hvor du ligger alle kort på bordet. En god ide er også at gå i en ny bank og få deres mening.

    #112384
    AnonymForfatter

    Har du overhovedet lavet et budget så du ved hvor meget der er tilbage hvis du køber det nye hus?

    Det ville da være en start. Herefter er det forholdsvis nemt at beregne hvor længe du vil plages med afbetalingen på ejerlejligheden. Herefter må du så vurdere hvor længe det vil være acceptabel for familien ikke at have en skid ekstra til ferie og fornøjelser (med mindre du indregner dette i budgettet). Umiddelbart vil jeg nok sige, at hvis det strækker sig ud over en fire-fem år, så tror jeg du vil fortryde skiftet.

    #112386
    AnonymForfatter

    Nultopskat.

    Det er den rent faktisk.. men nu er der mange former for matematik, og bankvæsen er ikke lige mit speciale :op tallet jeg skrev kom fra nordeas hjemmeside.. men havde lige overset den detalje at der hvor jeg troede at jeg indtastede år intastede jeg mrd. :-p

    Men vores økonomi vil vel heller ikke bliver dårligere? Og vi vil så få den plads så vi snart vil ha et stort behov for idet planen er at få junior 2 ret efter junior 1.. dvs inden for 2-3 år..

    Så såen som jeg altså har forstået det er.

    op til 80 % af finansieringen af huset vil være realkreditlån?
    de sidste 20 % er et boliglån
    Og de 400 store i tab er privatlån uden sikkerhed.?

    Vi er jo heller ikke ligefrem en varm kartoffel nu. :-p

    Faktum er at vi vil få plads mangel om ca. 2-3 år.. Og vil være tvunget til at finde noget andet.. Men tør jeg satse på at vi stadig har luft til samme manøvre om 2- 3 år? eller er boligen måske faldet ned under den grænse hvor vi bare sidder i saksen.

    #112388
    MichaelForfatter

    Jeg er helt enig med Morion. En gæld på 400.000 kr. som forrentes højt er en enorm hæmsko i de næste 8-10 år minimum. Som skrevet tidligere forstår jeg udmærket, at I gerne vil have noget mere plads, men I er bare ikke i en gunstig position lige nu til at købe noget nyt. Overvej igen udlejning og måske leje af et mindre hus eller rækkehus i en periode – det ville jeg gøre i jeres situation. I kan også få meget svært ved overhovedet at få godkendt både realkreditlån, boliglån og forbrugslån på 400.000 kr, så det bør I ihvertfald have på plads hvis I insisterer på at flytte sydpå.

    Og så tænk jer godt om vedr. den lange transporttid på 2-2½ time hver eneste dag. Det kan blive meget svært at få hverdagen til at hænge sammen.

    #112390
    AnonymForfatter

    Først og fremmest tillykke med den kommende ny.

    Jeg tror du glemmer, at I højest kan belåne jeres kommende hus med 80% af handelsprisen som realkreditlån. Jeres finansiering kommer derfor til at se nogenlunde ud som følger, hvis I vælger at flytte:

    Nuv.gæld -1.900.000
    Salgspris +1.550.000
    Omkostninger -50.000
    Tab -400.000

    Køb af hus -1.100.000
    80% realkredit +880.000
    Rest -220.000
    Omkostninger -50.000

    Realkreditlån – Nordea Kredit 5% IO 2038
    80% af boligen 880.000
    + kurstab (95) 127.000
    Hovedstol 927.000 kr.

    Rente + bidrag ca. 51.912 kr. p.a. FØR skat

    Ejerskiftelån 7,75% 25års løbetid
    Hovedstol 220 + 50 + 400 + 10(ansl.omk)= 680.000 kr.
    1.års ydelse 61.370 kr. heraf rente 52.038 kr.

    Spørgsmålet er naturligvis om Nordea vil give jer et lån med en blanko på 460.000 kr., men I lyder til at være gode kunder, så det slipper I nok afsted med.

    Personligt ville jeg ikke tage tabet på de 400.000 kr., som jo først realiseres, når/hvis I sælger lejligheden til den opgivne pris. Omvendt kan jeg udemærket forstå ønsket om noget større, men det er sandelig et dyrt ønske.

    #112392
    AnonymForfatter

    ..og jeg glemte lige at tjekke, at der var TO sider i tråden…
    Håber det kan bruges alligevel :o)

    #112394
    AnonymForfatter

    Micheal
    Såfremt jeg læser det rigtigt, så kommer du frem til en anslået månedlig ydelse på 9450,- ca. ? Såfremt at de altså godkender privatlånet?

    Ja 400 K i tab er en kæmpe hæmsko.. det store spørgsmål er om det stadig er der om 2-3 år? eller om det er større eller mindre da. Fordi at til den tid er vi nødt til at finde større, faktum er at vi får 2 unger inden for den tid, og pladsen er ret og slet ikke til det. Så 3 år må jo siges at være absolut maksimum.

    Mht. leje.
    Lejligheden kan jo kun udlejes til så og så meget. mit bud er max 6500 pr mrd eks. el og gas.
    Vi betaler 10300 pr mrd eks el og gas.
    lejer vi en 3 værelses i udkantsområde kan vi måske slippe med en leje på 7500 med lidt held.

    Dvs. at lejescenariet giver os månedlige boligudgifter eks. el og gas på 11300,- som altså ryger ret ud i den blå luft.
    Vælger vi dette scenarie og ser tiden an i lad os sige 5 år. så er det altså 678.000 som vi har hældt ud.
    Nu har jeg dog ikke regnet vores fradrag på lånet ind men der kan vi vel trække godt 205.920 fra.. dvs. 472.080 ud af vinduet.

    Såfremt at huspriserne om 5 år er steget op til det de var i sommers og vi kan få 1.9 for vores lejlighed, da vil vi så have tabt godt 72.000 eks mæglerudgifter. Det forudsætter som sagt at markedet stiger op til det som det var i sommers.

    #112396
    AnonymForfatter

    mht. transporttid, ca. 1.30 hver vej (på en dårlig dag) så vil jeg tilføje at jeg p.t. bruger godt 40 min hver vej idag! og det er med offentlig transport som jeg grundet for kort afstand ikke for godtgørelse for. altså 1.20 pr dag på rejse.. Og det er altså noget andet at sidde på motorvejen i sin egen bil end det er at stå op af 45 årige alkoholisrede Buster og hans hund Markus på bus 2A :o)

    Så længe man kan lide at køre bil. Og så er det jo lov at søge andet arbejde.
    Nogen herinde der pendler til og fra kbh med egen bil?

    #112398
    AnonymForfatter

    Det undre mig ligegodt en del at man køber en lejlighed, hvori der ikke er plads nok efter blot et år eller to.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 86 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.