GRATIS gældsbrev, anfordringslån/familielån/renefrit familielån

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 58 i alt)
  • Indlæg
  • #228382
    ulla holm (1)Forfatter

    hej igen

    hvad mener du med “Den her gengivne aftales kvalitet vil jeg ikke indestå for"

    #228392
    Den interesseredeForfatter

    Til Ulla Holm og andre interesserede,

    Kvaliteten af det i denne tråd viste gratis eksempel på et anfordringslån/gældsbrev/familielån er i orden.
    Brug det fornuftigt.
    Godt nytår.

    #228402
    testForfatter

    Vel Ulla
    En aftale på skrift er noget man har brug for dels for at aftalen er klar mellem parterne og holde i en evt senere retsag. Før man indgår en aftale må man også vurdere dens risko både for en selv og andre. Envidere ved jeg ikke om lovgivning på dette område har ændret sig eller hvem der i øvrigt af skrevet kladen.

    I forhold til de penge jeg lige har lånte ud til min datter bestemt jeg mig til slet ikke at lave et gældsbrev. Hvorfor ? Meget spimpelt. Hun er meget mere værd ind de par hånd øre og enten betaler hun retur eller ikke.

    Ville jeg råde nogen til at låne et større beløb ud til deres børn? Nej i grunden ikke

    Det jeg ved er at det beløb man indgår en aftale om, det være sig en købspris eller et beløb ikke skal dokumteres ud over at det skal skrives i aftalen. I nogen typer af aftaler både med talord og tal,

    #228418
    Den interesseredeForfatter

    SERVICEMEDDELELSE FOR ÅRET 2018:
    Det gavebeløb, der kan gives afgiftsfrit til børn og andre nærtbeslægtede, udgør 64.300 kr. og til svigerbørn 22.500 kr. i 2018. Bundfradragene reguleres årligt efter reglerne i personskattelovens § 20.

    #228448
    ulla holm (1)Forfatter

    hej

    hvem skal have gældsbrev i forbindelse med arv. min søn aver en del penge fra sin afdøde far, men skylder mig og skal afvikle min gæld før han får udbetalt arven ?

    #228450
    testForfatter

    umildbart har din søns gæld til dig intet med arven at gøre.

    Er det et spørgmål om hvad du skal gøre for at få ham til at betale eller hvad du skal gøre med gældsbrevet når han har betalt?

    Nå gældsbrevet er betalt ville jeg lave en påtegning om at det er betalt med dato og underskrift og udlevere det til ham.

    #228806
    CagriogCamForfatter

    Hejsa.

    Mine forældre og jeg vil gerne lave et afdragsfrit og rentefrit lån på 170.000,- kr.
    Pengene sendes fra Tyrkiet, da det er der de bor. Jeg har læst nogle steder at det er nok bare at skrive et papir selv, hvor der står hvem der låner penge af hvem, og at det er rente- og afdragsfrit og dato og beløb. Mit spørgsmål er så bare om det er nok at vise et sådan “hjemmelavet” dokument til SKAT for at undgå også at betale skat af beløbet.

    #228808
    CagriogCamForfatter

    Hejsa.

    Mine forældre og jeg vil gerne lave et afdragsfrit og rentefrit lån på 170.000,- kr.
    Pengene sendes fra Tyrkiet, da det er der de bor. Jeg har læst nogle steder at det er nok bare at skrive et papir selv, hvor der står hvem der låner penge af hvem, og at det er rente- og afdragsfrit og dato og beløb. Mit spørgsmål er så bare om det er nok at vise et sådan “hjemmelavet” dokument til SKAT for at undgå også at betale skat af beløbet.

    #228810
    testForfatter

    Det er nok ikke helt sp simpelt som det lyder. Hvad med sikkerhed ? Er der andre arvinge ? Personligt ville jeg gå til en advokat hvis det var tilfældet så det bliver lavet rigtigt.

    #228814
    morsdrengForfatter

    SKATS betingelser for at acceptere et rentefrit anfordringslån er:
    1) At der er tale om et reelt gældsforhold.
    2) At der inden lånet udbetales er oprettet og underskrevet et gældsbrev.
    3) At det af gældsbrevets vilkår fremgår, at lånet til enhver tid kan kræves indfriet med kort varsel, fx. med 14 dages skriftligt varsel.

    Det må IKKE fremgå af gældsbrevet, at dette afvikles med det skattefrie beløb som forældre årligt kan give deres børn.

    Det vil ikke skade, hvis du også kan dokumenteres, at långiver har overført lånebeløbet til til din bankkonto.

    Der er i Danmark ingen krav om, aftaler for at være gyldige skal være udfærdiget af en advokat eller underskrevet for en notar. Derfor er en hjemmelavet aftale lige så gyldig som hvis den var lavet af en professionel, selv om risikoen for fejl naturligvis er større. Du kan finde en koncept til gældsbrevet først i denne tråd, men du kan også finde koncepter til gældsbrevet på internettet, både gratis og mod betaling.

    Da långiveren bor i Tyrkiet, bør man for en god ordens skyld også undersøge, om ydelsen af lånet og overførslen at lånebeløbet til Danmark kan give problemer i forhold til tyrkiske love og regler.

    #228818
    TulleMForfatter

    Hej! Er det i orden, at både min mand og jeg står som långivere på et gældsbrev, hvor vi har lånt et større beløb til vores datter?

    #228820
    TulleMForfatter

    …og lige et spørgsmål mere:-)

    Skal der stå flg. på gældsbrevet:

    Gælden er rente- og afdragsfri, eller er det nok med rentefri?

    #228822
    morsdrengForfatter

    Et dokument og dermed også et gældsbrev bør altid svare til den faktiske forhold.

    Så hvid i Begge har lånt hende pengene skal i også begge stå som långivere/kreditorer

    #228824
    morsdrengForfatter

    Svaret er stadig det samme, gældsbrevet skal svare til hvad der er aftalt. Så hvis der hverken er aftalt faste afdrag eller rente skal lånet naturligvis være både rente- og afdragsfrit.

    Men tag og læs de koncepter der findes på denne tråd, der findes en udgave som kun er rentefrie og en anden som både er rente og afdragsfrit. Men under alle omstændigheder skal der kunne kræves indfries på anfordring, da det er forudsætningen for at SKAT accepterer rentefriheden.

    #228830
    Aase Larsen (3)Forfatter

    Jeg er 74 år og skal have min ratepension udbetalt den 01.01.2019 banken har foreslået jeg laver den op til en livsvarig forsikring
    ratepensionen gælder til 90 år efter de nye regler. Hvad mener i jeg skal vælge.
    Hilsen Aase

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 58 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.