Vestjysk Bank – Det ser ikke godt ud for banken!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92539
    AnonymForfatter

    Så har Finanstilsynet været på besøg hos Vestjysk Bank, og det ser bestemt ikke godt ud.

    Ud over at FT konstaterer, at Vestjysk Banks fundingsituation er komplet uholdbar (statslånene udløber i 2013) så konstateres det, at banken har været alt alt for optimistisk omkring sine landskunder og ejendomskunder.

    Således blev Vestjysk Bank pålagt at nedskrive en halv mia. kr. yderligere ud over det allerede nedskrevne, hvilket bringer solvensprocenten kritisk tæt på bankens individuelle solvensbehov.

    Der skal ikke ret mange yderligere nedskrivninger til, før Vestjysk Bank kører ud over kanten.

    Min forudsigelse er, at Vestjysk Bank ikke eksisterer som selvstændig bank ved udgangen af 2012.

    #177418
    AnonymForfatter

    Moody’s ser skævt til otte danske banker
    Otte danske bankers beslutning om ikke at betale deres lån tilbage ved første chance udløser nu en nedgradering

    Selv øverste etage – A-tranchen, der er bedst sikret mod tab – i Scandinotes IV-serien er nu et særdeles tvivlsomt papir. Sådan lyder bedømmelsen fra Moody’s, der på baggrund af otte danske bankers beslutning om ikke at indfrie deres lån tidligere på året, nu nedgraderer Scandinotes-serien igen.

    Denne gang går skiftet hele to hakker ned, fra B1 til B3. Dermed er bankerne ifølge Moody’s kun et hak over Caa1, der ofte svarer til en manglende evne til at betale lånet tilbage.

    De otte banker er Nordfyns Bank, Sparbank, Sparekassen Farsø, Totalbanken, Tønder Bank, Vestfynsk Bank, Østjydsk Bank og Sparekassen Østjylland. FinansWatch spurgte tidligere på året til bevæggrundene for ikke at betale lånene tilbage til tiden.

    Mon nogle af disse banker eksisterer ultimo 2012 ?

    #177450
    AnonymForfatter

    Finansiel Stabilitet er snart Danmarks største bank. Giv det nogle få år, og det er den eneste med de vækstrater de kan præstere.

    #177518
    AnonymForfatter

    Jeg tror nu ikke det kommer til at gå så galt, men vi kommer til at se 5-10 banker mere blive afviklet under Finansiel Stabilitet.

    Heldigvis er den danske banksektor, hvori Danske Bank, Jyske Bank, Sydbank og Nykreditbank udgør kernen, stadig fundamentalt set sund. Også de svenske banker i Danmark, Nordea og Handelsbanken er velkørende.

    Må jeg minde om at Danske Bank faktisk har haft overskud i alle kriseårene 2008, 2009, 2010 og forventligegt også får det i 2011. Endvidere er Danske Banks eksponering mod landbrugssektoren, som er der de værste tab kommer til at ligge i 2012, kun 1,4%. Dvs. landets største bank sejler i hvert fald ikke mod problemer på den konto! Så vidt jeg husker har Sydbank heller ikke haft underskud mens Jyske Bank har haft underskud i et enkelt år, men leveret et samlet overskud i perioden 2008-2010.

    Med andre ord – problemerne er isoleret til en række lokale banker, så som Vestjysk Bank, der står med 3 alvorlige problemer:

    1. For stor eksponering mod enkeltsektorer (landbrug og erhvervsejendomme)

    2. Utilstrækkelig funding som udløber i 2013.

    3. For få gode lån som kan bruges til sikkerhedsstillelse for de nye 3-årige nationalbanklån (kaldes af nogen bankpakke 5).

    3. For svag egenkapital / solvens som giver en alt for lav solvensmæssig overdækning og gør banken sårbar overfor de fremtidige tab der vil komme.

    Hvad vil der ske med Vestjysk Bank i fremtiden? Ja mit gæt er, at vi allerede i første halvår 2012 kommer til at se hele den statslige hybridkapital konverteret til aktier således at staten kommer til at eje 2/3 eller mere af Vestjysk Bank.

    For alle praktiske formål aktieinvesteringer i banken således tabt!

    #177628
    AnonymForfatter

    Det er en skandale med bankkrak. Det er ikke noget samfundet har brug for. Istedet for at erklære bankerne konkurs på stribe – skulle man hellere overveje hvorfor Danmark stadig har 98 banker. Har det danske samfund brug for 98 banker? Hvordan kan Finanstilsynet holde styr på 98 individuelle banker. 98 selvstændige bankdirektører mindst? og 98 bestyrelser. Der er en grund til at Finanstilsynet ikke kan magte sin opgave.

    #178332
    AnonymForfatter

    Så ser det ud til at der er lidt nyt i denne sag vedr. vestjysk bank:

    http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2668514.ece

    Jeg synes det er meget svært at finde ud af hvad der er op og ned, hver gang Børsen eller andre kommer med nogle oplysninger vedr. bankens tilstand, afviser banken at der er nogle problemer overhovedet.

    Hvad siger i ? Det jeg tænker er, at HVIS der er hold i disse rygter, hvordan står banken så ifht. finansiel stabilitet, altså en overtagelse. Er det tilfældet så vil jeg gerne overveje at tage kontakt til en anden bankforbindelse inden det sker.

    BBM

    #178346
    VejenForfatter

    Problemet med Vestjyskbank ( hvor jeg har været kunde hele mit liv ) er at den har en bankdirektør, der åbenbart har storhedsvandvid. Han har været bakdirektør i grønlandsbanken og for ham kan det bare ikke blive stort nok. Vestjysk Banks største problem er direktøren og han bør fjernes hurtigst muligt.

    #178350
    AnonymForfatter

    Hej MyBanker

    Hvad sker der med alm. bankkunder, hvis banken går konkurs, bliver overtaget af finansiel stabilitet eller en anden bank køber den?

    Som kunde i Vestjyskbank, vil det så være klogt at forsøge at skifte bank på nuværende tidspunkt inden en evt. lukning?

    VH

    Christina

    #178352
    BertelsenForfatter

    Til Vejen:
    Storhedsvanvid? At fusionere sig større og stærkere vil jeg nu ikke kalde vanvid – tværtimod nødvendigt.

    Til Christina:
    Hvis du er tilfreds med banken så bliv – det hjælper jo ikke på situationen at kunderne flygter.

    #178354
    VejenForfatter

    Jeg giver dig ikke ret.

    Den gang banken hed Nordvestbank, var det een af Danmarks mest solide banker, men så skulle man være STOR og VestjyskBank i Holstebro blev opslugt ( Banken havede INGEN penge) og det har vi så lidt under siden.

    Nu kan vi bare se vores aktier ( pensionsopsparing ) blive mindre og mindre værd dag for dag.

    Det må der jo være en grund til og den grund mener jeg der findes på direktionsgangen i VestjyskBank. I andre virksomheder, er den første der står for skud, når det går dårligt, altid direktøren, så må det vel også være rimeligt at det samme sker her i Banken. Så kunne han jo starte med at give nogle af alle hans milioner, som han får i løn, ud til os aktionærer, der mister vores penge !!!

    #178362
    AnonymForfatter

    KOm til at tænke på idag hvis nu ens bank går ned og man skal overtages af en anden bank hvad er så den normale fremgangsmåde bliver der oprettet nogle tilsvarende konti i den nye bank. Grunden til spørgsmålet er at vi har en opsparing på ca.100000kr og et boliglån på 350000kr blev lige bekymret for om den nye bank ville gå en og modregne de 2 konti og således lave et nyt lån på 250000kr i stedet for og pist væk var opsparingen

    #178364
    AnonymForfatter

    Der skal ikke oprettes nye konti. Det gamle dankort og de gamle konti kører videre under Finansiel Stabilitet (FS).

    Det der helt konkret sker er at alle virksomhedens aktiver (herunder udlånet til private kunder og erhvervslivet) flytter med over i et nyt Datterselskab under FS, mens store dele af virksomhedens passiver ligeledes flyttes med.

    Det der i en overdragelsessituation ikke kommer med over er aktionærernes krav mod banken, hybridkapital og seniorgælden. Simple indskud under 750.000 kommer med over og er garanterede af Indskydergarantifonden. Simple indskud over 750.000 bliver efterladt i den krakkede bank og modtager dividende fra konkursboet på linje med andre simple kreditorer.

    #178370
    AnonymForfatter

    Ændres indlånsrenten (aftaleindskud)hvis FS eller andre fusionere/overtager banken?

    #178374
    BertelsenForfatter

    Aftaleindskud videreføres uændret i FS / det overtagne pengeinstitut.

    #178394
    AnonymForfatter

    På kort sigt nej, på lidt længer sigt, så er svaret ja hvis der er tale om et almindeligt boliglån.

    Skulle Vestjysk Bank komme under Finansiel Stabilitet så vil det blive frasolgt samlet eller i stumper til andre pengeinstitutter, som efter noget tid vil gå ind og vurdere/prissætte kunderne individuelt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.