Hvornår bør man spare op til sin alderdom?

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 50 i alt)
  • Indlæg
  • #174224
    HalliHalloForfatter

    Nå det mener du gamle ven, jeg har nu hjulpet utallige mennekser med deres økonomi m.v., og alle har indtil være nok så tilfredse.

    Jeg kunne også godt have skrevet:

    Du skal indskrænke udgifterne til dine børn m.v., spare på sanatorieudgifter/dyr medicin til konen p.g.a. en nervelidelse og sige at det allervigtigste i din nuværende situation som 25-årig er, at du tænker på dig selv og din pension, så du ikke bliver en fattig pensionist. Din samlever kan du bare sk…på.

    Jeg ved godt ingen vil sige generalen imod, så alle er nok enige i din udlægning.

    #174232
    AnonymForfatter

    Ja jeg blev ansat i 2007. 1. august 2007.
    Mht. tilsendelse af diverse udskrifter. Jeg mindes ikke at have set noget fra PFA. hvis jeg har er det ikke noget jeg har tænkt over. Jeg har selvfølgelig modtaget min årlige ATP i e-boks, men ikke noget jeg har haft forstand på, eller interesse for.

    Min kæreste starter på kontanthjælp 1/9. Indtil nu har hun fået SU. Hun har været på kontanthjælp et halvt år før, så vidt jeg ved. Menibgen er at hun nok skal finde ud af hvad hun “kan holde til", vil jeg tro.
    Men når jeg kigger hendes pensionsinfo.dk fremgår der IKKE noget ATP Pension, ligesom der ved mig heller ikke fremgår en AMP Pension.

    Jeg har ikke oprettet nigle fake indlæg herinde. Er da ked af hvis der er en skolelærer der har haft bekymringer som mig!?
    Du kan få en admin eller noget til at spore vores IP adresser eller noget, andet kan jeg vel ikke sige udover at garantere at jeg ikke har oprettet indlæg i andre navne.

    #174246
    OBSForfatter

    Okay, så passer det nok meget godt at hun ikke har nogen ATP-opsparing endnu. Der bliver ikke indbetalt til ATP hvis man er på SU og hvis hun ikke har været i job før så har der ikke været nogen anledning til at hun har skullet betale til ATP.

    Se i øvrigt denne bekendtgørelse der redegør for betingelserne for ATP-indbetalinger hvis man er på kontanthjælp.

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=128755

    #174248
    HalliHalloForfatter

    Du får ikke noget fra PFA, dette selskab er blot medejer af FunktionærPension.

    Det rent administrative varetages af AP-Pension på adresse: Østbanegade 135, 2100 København Ø.

    Måske de ikke har været med i PensionInfo, jeg ved det ikke, men det lyder meget, meget usandsynligt at du har været med i en arbejdsmarkedspensionsordning uden at have haft kendskab til det.

    Jeg ønske dig og din familie al mulig held og lykker fremover.

    Jeg har personlig selv ret gode pensionsordninger:

    1/4 opsat tjenestemandspension
    15% firmapension med livslang ydelse, desværre ikke 18% som generalen har.
    Herudover har jeg altid udnyttet opfyldningsfradraget for både rate- og kapitalspension, hvortil kommer andre gamle ordninger.

    Min bankrådgiver siger at jeg skal stå tidligt op for at nå at bruge pengene. Og hvis det er rigtigt, så har jeg jo ligesom sparet alt for meget op.

    #174250
    AnonymForfatter

    Men uanset hvor usandsynligt du synes det lyder, er det dog ganske rigtigt!

    #174252
    AnonymForfatter

    Med hensyn til pensionsinfo kan jeg oplyse, at PFA for tiden ikke leverer oplysninger til oversigten. På forespøgsel i foråret oplyste PFA, at man arbejder på at få problemet løst, men det er åbenbart ikke prioriteret specielt højt, for interfacet har ikke virket de sidste 2 år (cirka).
    Så tådstarter bør rette henvendelse til PFA for at få udleveret en opdateret pensionsoversigt.

    #174254
    HalliHalloForfatter

    Mon ikke manden allerede her til morgen har ringet til FunktonærPension for at høre lidt om hans pensionsordning. Han er jo ikke dum….Telefonummer er 39 20 51 51.

    Tove, hvorfor råder du ham til at ringe til PFA? De er altså blot medejer af dette selskab, og han er ikke opført i deres kundebase. FunktionærPension bruger AP-Pensions edb-systemer m.v.

    FunktonærPension ejes af HK, DA og PFA-Pension i fællesskab. I øvrigt er dette selskabs omkostninger betydeligt lavere pr. medlem end PFAs eller andre kommercielle selskabers. FunktionærPension omkostninger er ca. godt 400 kr. pr medlem, mens PFAs vel er omkring 1000 kr.

    #174260
    AnonymForfatter

    Beklager, Hallihallo, jeg har kun set, at Rebani skrev om PFA. Hvis man vil beholde interessen for dette debatforum, er man nødt til at udvikle en teknik til lynhurtigt at scanne forbi tåbelige og svinske indlæg, men min teknik er nok ikke ufejlbarlig.

    Hensigten fra min side var bare at gøre opmærksom på, at pensionsinfo.dk ikke nødvendigvis giver et overblik over alle pensionsforhold, fordi det ikke er alle selskaber, der leverer data til oversigten. Og jeg synes, det er yderst fornuftigt af Rebani at søge oplysninger og hjælp vedrørende sin pension, for det er et emne, alt for mange på forhånd opgiver at finde ud af.

    #174284
    testForfatter

    Ja tove dy har som altid ret. I nogen forumer kan man kan man sætte folk på en ignorere liste. 🙂

    #174288
    HJLForfatter

    AMP bidrag… Står der ikke AM Bidrag?

    Jeg vil lige sige at jeg er blevet så træt af at læse folks halve og til tider ligegyldige indlæg at jeg har sprunget halvdelen over så beklager hvis du har fået svar på det du søgte.

    AM bidrag er også bedre kendt som arbejdsmarkeds bidrag… I så fald har jeg gættet rigtigt så har det intet med pension at gøre det er 8 % du betaler for at være aktiv på arbejdsmarkedet. Pensionister og kontanthjælpsmodtagere betaler ikke AM bidrag.

    Jeg vil helt klart sige at så længe du har usikret gæld, en kone på kont. hjælp og 2 små børn så er 10 % rigeligt. Det vil være dumt at binde dine penge på en pensionsordning i din situation. Der vil med stor sandsynlighed komme situationer fremover hvor du får brug for pengene og banken vil måske ikke hjælpe pga. et lavt rådighedsbeløb (antaget).

    DETTE ER MEGET VIGTIGT og bør være basisviden for dig der overvejer at give din pensionsordning et eftersyn:

    Når vi taler pension kan de opsparede penge bruges på 3 måder:
    1. Pension dvs. din alderdom
    2. TAE: Tab af erhvervsevne: Du bliver syg eller invalid og kan derfor ikke arbejde
    3. Dødsdæknin. Udbetaling af en sum til dine efterladte hvis du dør.

    I din situation bør du sikre dig mest på 2 og 3.
    Punkt 2. det lyder til at det er dig der skaffer de fleste penge hjem til familien derfor vil det være en katastrofe hvis du skulle gå hænd og miste din arbejdsevne.
    Punkt 3. Endnu værre ville det være for de 2 små og deres mor hvis du døde.

    Punkt 1. er så langt fremme i tiden for dit vedkommende at der er tid nok til at sætte fokus på den del senere. 10 % er fortsat en hel del.

    Ps. Blot til info.: det er så vidt jeg ved ikke alle pensionsselskaber der samarbejder med pensionsinfo. (Det var det i hvert fald ikke da siden startede).

    Mvh HJL

    #174290
    AnonymForfatter

    Nej det er AMP. Lidt længere nede står AM 🙂
    Har sendt bud efter en kode til minpension.pfa.dk som jeg fik i dag.
    Der bliver indbetalt omkring 2.500 i alt (dvs. med min betaling+arbejdsgiverens betaling) på min pensionsordning om måneden.

    Disse tal fremgår ikke af pensionsinfo.dk på trods af at inde på min side på PFA, står at jeg kan få det fulde overblik på pensionsinfo.dk- så der er nok noget galt med oplysningerne fra PFA til pensionsinfo.

    #174292
    HJLForfatter

    Ok AMP siger mig ikke noget.

    Ja det lyder til en midlertidig fejl.

    Tænk over det jeg skrev mht. prioriteringen af de 3 punkter.

    #174298
    AnonymForfatter

    Helt nøjagtig står der dette på lønsedlen:

    PENS.BIDRAG AMP, B.GRUNDLAG 831,78 kr.

    Ifølge min PFA er den samlede indbetaling 2.495,34 kr. pr. måned, så det må jo betyde at min arbejdsgiver betaler de resterende 1663,56 kr.

    #174300
    HalliHalloForfatter

    Rebani:

    Hvad står der på din Pensionsinfo.dk, når du kommer ind på den første side på deres hjemmeside: (mens systemet indsamler data)

    Står der ikke der PFA Pension og foran er der et flueben i parantes med rødt, bagefter står der: Data er delveist leveret.

    Hvad står der på pfa.dk under “MIN SIDE" som produkttype? Først står der Pakke, Virksomshed.

    Med andre ord har du jo vidst at der du havde en PFA-Konto, der ikke var ajourført. Det viser min side i hvert fald.

    #174308
    AnonymForfatter

    På pensionsinfo.dk står der godt nok at data fra PFA er delvist leveret.

    Produkttype, pakke, virksomhed mm. kan jeg ikke finde inde på PFA.
    Men hvad mærkeligt er at der ikke er nogle tal derinde.

    Når du går på pension (prognose i nutidskroner).
    Der er ingen udbetalinger inden for denne gruppe.

    Hvis du får problemer med helbredet.
    Der er ingen udbetalinger inden for denne gruppe.

    Ved dødsfald.
    Der er ingen udbetalinger inden for denne gruppe.

    Policer, som ikke er med i oversigten: Police XXXXXXX

    Og inde på denne police står det dog helt anderledes. Der står hvad jeg får ved død osv.
    Så de har nok nogle problemer med at levere oplysninger rigtigt ved PFA.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 50 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.