Hvornår bør man spare op til sin alderdom?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 50 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92289
    AnonymForfatter

    Hej 🙂

    Hvornår bør man starte med at spare op til sin alderdom?
    Bør man ikke afdrage al sin usikre gæld, inden man overhovedet sparer en krone op til pensionen?
    For mit vedkommende ligger jeg intet til side, hverken til pension eller noget andet, da jeg synes der er rigeligt at bruge penge på med en kæreste på kontanthjælp, og 2 små børn. Hvis alt går vel er min usikre bankgæld væk når jeg er 30. Er det tidlig nok at begynde at spare op til pension til den tid?

    Hvis man nu bor til leje hele ens liv, er det så ikke en nødvendighed at have en rimelig pensionsopsparing når man går af arbejdsmarkedet, for at opretholde en god levestandrad efter husleje mv.?

    #174140
    AnonymForfatter

    Hvad mener du med at du ikke sparer noget op til pension?

    De fleste har vel en arbejdsmarkedspension – har du ikke det?

    Jeg sparer til eksempel 18% af min løn op via min arbejdsgiver, og det vurderer jeg er tilstrækkeligt. Derfor har jeg ikke nogen privat pensionsordning ved siden af.

    #174144
    AnonymForfatter

    Jo det fik jeg nok ikke skrevet godt nok.
    Jeg har en ATP via. mit arbejde. Hvor meget denne er på ved jeg ikke, og ved ikke hvor jeg kan se det.

    #174148
    AnonymForfatter

    https://www.pensionsinfo.dk/

    Du kan se hvad du har af forskellige pensioner der.

    De fleste begynder at spare op tidligt i 30’erne. Men det er selvfølgelig bedre, jo tidligere man går igang. Det er en god ide at afvikle dyre forbrugslån og anden gæld først.

    #174150
    AnonymForfatter

    Ja nu har jeg set Pensionsinfo. Er 25 år. Har min folkepension + 17.000 kr. fra ATP!
    Har logget ind på atp.dk og kan se at min arbejdsgiver indbetaler 270,00 kr. pr. måned til min ATP. (Haha!?! Må da være en joke!)

    #174152
    testForfatter

    hvis det er en joke så bare send dem til mig

    #174154
    AnonymForfatter

    Det er jo kun 1% af min løn!?
    Jeg synes mange taler om at de får 10-15% af deres løn til pension, fra deres arbejdsgiver.

    #174156
    HalliHalloForfatter

    Du har vel også 2 store schæfterhunde, der skal forsørges?

    Jeg vel mene at du spare rigeligt op, idet kæresten jo også tvangsopsparer i ATP som kontanthjælpsmodtager, så det er ikke så ringe endda.

    Jeg kender førtidspensionister, der ikke engang har meldt sig til ATP-ordningen, da den er frivillig.

    Men når du er gældfri om et par år, så kan du spare op på en kapitalpension, hvis du ikke inden da har fået dig et fint arbejde med tvunget arbejdsmarkespension.

    Tror egentlig bare dit indlæg er lavet for sjov for rigtig at skabe diskussion, som så mange andre indlæg herinde.

    #174162
    AnonymForfatter

    HalliHallo: Dit indlæg gør mig lidt gal.
    Hvor kom den med schæferhundene fra?? Vi har ingen dyr nej, men en dreng på 4, og en pige på 3 mdr.

    Mit indlæg er bestemt ikke for sjov, men fordi jeg er på herrens mark. Hvis du ser på mine andre indlæg herinde kan du vel sedet ikke er for sjov, men at jeg bare har rigtig mange spørgsmål og tvivl. Det er vel ok at spørge her på mybanker.dk?
    Min kæreste modtager kontanthjælp, da hun her i sommerhar været indlagt 40 dage, pga. en rigtig træls fødselsdepression. Hun har det desværre svært når der sker store ting i hendes liv, hvilket også hargjort at hun forgæves harforsøgt at få sig en uddannelse, mange gange! Så er dt ok at jeg bekymrer mig om vores økonomiske fremtid, HalliHallo??

    Jeg forstår heller ikke hvad du mener med et fint arbejde?? Jeg ser mit arbejde som gsnske normalt? Er uddannet indenfor det jeg arbejder med, og trives med det.

    #174164
    AnonymForfatter

    Det er så kun på den gamle førtidspension (før 2003) at man kan lade være med at betale til ATP. Men der er mange der ikke har meldt sig til SUP efterfølgende den blev indført. Så på den måde har du vel ret. Med det in mente, så er der heller ikke så mange på førtidspension der regner med at nå pensionsalderen og det forklarer jo nok fravalget.

    Rebani:
    Betal dyr gæld af først hvis du har nogen. Pensionen kan godt vente et par år, indtil du har helt styr på det. Men ellers er det en god ide at læse op på forskellige pensionskonti, ratepensioner, kapitalpensioner og skattefradrag man får på indbetalinger til dem. Google is your friend.

    #174166
    OBSForfatter

    Indbetalingen til ATP sker efter faste takster. I øjeblikket indbetaler fuldtidsansatte lønmodtagere 90 kr. per måned mens arbejdsgiver indbetaler 180 kr. per måned.

    En opsparing på 15% af lønnen er nok ikke for meget hvis man starter når man er midt i tyverne. Kan det ikke ske gennem din arbejdsgiver så opret en privat pensionsordning.

    #174168
    AnonymForfatter

    Obs: Tak for info ang. ATP.

    Mht. de 15% du nævner ikke vil være for meget. Er det så rigtig forstået at med en løn på 22.000 kr. Brutto, bør jeg selv indsætte over 3.000 kr. på en pensionsordning, om måneden?

    #174170
    OBSForfatter

    Ja. Husk at det du indbetaler på en pensionsordning kan fradrages i skatten hvilket betyder at dit fradrag stiger (såfremt du justerer din forskudsopgørelse).

    Men hvis du har noget gæld så kan det være relevant at kigge på at bringe det ud af verdenen før du begynder at indbetale på en pensionsordning. Her skal man se på hvilken forrentning man kan opnå på en pensionsordning kontra den rente man betaler af gælden før man træffer et valg.

    #174176
    AnonymForfatter

    Du bør minimum spare 15% af din lønindkomst op, hvis du slet ikke har nogen arbejdsgiverpension.

    Hvis du ikke gør det, bliver du en ufatteligt fattig folkepensionist.

    #174178
    AnonymForfatter

    Og en arbejdsgiverpension er noget der er i nogle virksomheder, udover den lovpligtige ATP?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 50 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.