NemID Fakta

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 133 i alt)
  • Indlæg
  • #165204
    MichaelForfatter

    At sammenligne et digitalt login med et land hvor millioner dør af sult og bliver hjernevasket fra spæd af et korrupt diktatorisk styre er stupidt og uintelligent. Prøv at sætte dig ind i tingene inden du udtaler dig så dumt.

    Hvis bare den Nordkoreanske befolkning overhovedet havde forbindelse til internettet ville tingene nok se anderledes ud for styret.

    #165206
    AnonymForfatter

    Det er vel ikke så meget anderledes end før, hvor en del banker kun havde et log-in system til deres netbank. Når du havde valgt bank måtte du leve med det log-in system de nu brugte. Pudsigt er i øvrigt at flere af dem brugte et system med et nøglekort som til forveksling ligner det nye NemID.

    #165220
    AnonymForfatter

    Det kommer måske til at koste penge, hvis du vil have en “elektroniske dims" i stedet for nøglekortet. Beholder du nøglekortet er det ganske gratis. Det er i øvrigt også det der står i den artikel, som du henviser til.

    #165222
    testForfatter

    Hej Charlotte
    Det tror jeg nok de fleste af os havde læst også uden henvisning fra gh. Men konspirationstoretikere som gh interesser sig ikke for fakta

    #165226
    AnonymForfatter

    Jeg undrer mig at man kan gå ind og spørge på saldo uden at bruge nøglekortet – smart !

    #165232
    AnonymForfatter

    Til Michael
    Nu er jeg ikke klar over om du læser aviser, men de skriver, i år er mængden af folk der ansøger om julehjælp eksploderet. Der er folk i Danmark der ikke har mulighed for at købe lidt ekstra til julen endsige købe julegaver til deres børn. Mængden af folk der bliver sat ud af deres lejligheder er også eksploderet, hvordan tror du de har det. Dem har du måske ingen empati for.

    Hvor tror du det hele er på vej hen, et statsunderskud på 9 millioner i timen. Nu er renten på lån så lav, at du får penge for at låne penge. Folk med massiv gæld sidder og klapper i hænderne, deres selvforskyldte overbelåning bliver redet og man kan hører de taler om hvor let de er slipper af med deres gæld. Tror du det er et sundt samfund der køre sådan?

    #165234
    AnonymForfatter

    Til Ålborg
    Nu er det så vidt jeg er orienteret kun jyske bank der bruger/brugte nøglekort. De banker jeg bruger har ikke nøglekort. Den ene bruger at sende koden på sms, det er i mine øjne smart, da jeg altid går med min mobil især da jeg rejser meget. Jeg kan altid logge på og se kontobevægelser med det passwords jeg selv husker. Det er smart, men jeg går ud fra det desværre snart bliver lukket.

    Jeg gentager igen, før kunne du vælge den bank der havde det log-on system man kunne lide, altså der var frit valg!

    #165236
    AnonymForfatter

    Til Charlotte, DanID
    Nu lovede banker at det aldrig kom til at koste penge at bruge Checks, de lovede også det ikke kom til at koste penge at bruge dankort, hvad kom det til?
    Hvornår tror du alle skal have en ”elektroniske dims" som koster penge?

    #165240
    AnonymForfatter

    Til JET45
    Ja, det er smart. Det kan kun lade sig gøre når jeg taster den kode ind jeg har i hovedet. Så det er ikke alle og en andre der kan komme ind på min konto og se saldo!

    #165246
    AnonymForfatter

    Der er forskel på, hvordan bankerne har implementeret NemID. Så nogen kræver at man benytter bruger-id, adgangskode og nøgle når man logger ind. Og derefter så ikke skal bruge sit nøglekort når man fx. skal overføre penge, eller udføre andre forpligtende handlinger.

    Nogle banker giver brugeren adgang til at logge ind med bruger-id og adgangskode. Og så kan man kun lave konto-kik. Hvis man ønsker at overføre penge eller lignende, så skal man afgive nøgle.

    Fælles er, at man ikke kan udføre forpligtende handlinger uden at have brugt alle 3 ting (bruger-id, adgangskode og nøglekort) – forskellen ligger i, hvornår man gør det.

    #165248
    AnonymForfatter

    Sydbank har også benyttet nøglekort i mange år.

    #165250
    AnonymForfatter

    Alm. Brand bank brugte det også – med den forskel, at deres nøgler var i rækkefølge, men blandet tal og bogstaver. Det var mere overskueligt og nemmere at læse – og det krævede ikke JAVA så det kunne bruges fra mobiltelefoner og også fra netcafeer hvor du ellers ikke må installere JAVA.

    NemID siger, at det ikke kan fungere uden JAVA, men det kan det altså. Det kræver bare, at de spørger Alm. Brand Bank hvordan det gøres.

    #165256
    AnonymForfatter

    Tør du virkelig anvende den løsning?
    Tænk hvis en hacker sniger en lille fiks applikation ind på din mobil, så den tilsendte sms med koden bliver opsnappet og videresendt til hackeren, hvorefter sms’en slettes. Du opdager ingenting, og hackeren kan anvende koden og i ro og mag tømme din konto inden du opdager at noget er galt.

    #165260
    testForfatter

    er det ikke en engangskode?

    #165266
    AnonymForfatter

    Jo, men det er jo også tilstrækkelig for at logge ind på kontoen.

    Jeg ville personligt være helt tryg ved systemet, lige som jeg er det ved NemID. Men hvis man lider af den udtalte paranoia, som indlæggene mod NemID er udtryk for, så forstår jeg ikke at man kan være tryg ved det. Risikoen for at blive hacket er da mindst på samme niveau ved systemet med kode via sms. som ved brug af kode fra et papkort.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 133 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.