Fribeløb SU overskredet. -HJÆLP

Viser 3 indlæg - 31 til 33 (af 33 i alt)
  • Indlæg
  • #165682
    AnonymForfatter

    hmmm… kunne åbenbart ikke finde ud at at citere…
    men jeg ville have kommenteret til udsagnet at jeg egentlig finder det unødvendigt at fremhæve andre profiler… men at man burde holde sig til sine egne meninger… og lade halihalo komme på banen med sine egne holdninger…

    Jeg er selv regelmæssigt på dagpenge, og dermed bruger af dagpenge systemet… så jeg er selv til tider en belastning for systemet…
    Jeg forstår godt at det er sur røv at kontanthjælpen er afhængig af partnerens indtægt… heldigvis har vi et dagpenge system som ikke er det…

    Hvad end grunden er til at man ikke har optjent den ret… fordi man enten ikke har villet betale til en A-kasse… eller man ikke har optjent timer nok… eller om det er fordi man har været arbejdsløs så længe at dagpenge ikke er en mulighed længere…
    så er det da bestemt ikke rart “kun" at modtage kontanthjælp… og det er jo så endnu værre hvis man ikke kan få det fordi ens partner tjener “for meget"

    Min far fik efter en operation tilkendt invalide pensionist titlen… desværre…
    …og det astronomiske beløb han kunne få var hele 0 kr
    …stor morskab i familien… men bestemt kun fordi han havde tegnet en forsikring som gik ind og sikrede ham en årsindtægt…

    i et ideelt samfund havde vi råd til at hjælpe alle… for ikke at sige vi havde råd til at behandle alle på det offentlige sygehus…
    sådan ser virkeligheden ikke ud mere… landet fattes penge…
    og der bliver sparet rigtig mange steder…

    er man i den situation at ens partner tjener mange penge… og man selv mister sit job… så betyder det jo ikke nødvendigvis at man har de mange penge…
    som regel har man jo sat sit forbrug efter 2 lønninger… og så kan det være svært at finde penge til de faste udgifter pludselig…
    …i sådan en situation kan jeg godt forstå at man brokker sig…

    men det ændrer ikke ved de standarter som staten har sat for hvornår der kan ydes hjælp…

    ift cafepengene er jeg ret sikre på at de unge nok skal få råd til deres ungdom alligevel… de finder sig såmen et eftermiddags job… og får råd til byturene…
    …men måske kan det alligevel have er positiv effekt på unges alkohol forbrug også…
    win win 😉

    #165698
    AnonymForfatter

    Forbrug og faste udgifter er 2 vidt forskellige ting. Forbruget kan du skrue ned med det samme, mens de faste udgifter lige tager den tid det tager at opsige f.eks. et abbonnement.
    Hvis man virkelige tjener mange penge, lad os sige 600.000,- hver, så håber jeg dette par er økonomiske fornuftige og stort set kun låner til et hus hvor de minimum ligger 10 % og betaler alle omkosterninger, så de kun har belånt huset med 90 % og indenfor kort tid så er boliglånet betalt ud, ergo så sidder de med en et lån tilbage. Hvis de har taget et fastforrentet lån, så kan en person jo sagtens betale dette alene mens den anden er arbejdsløs. Dette jeg prøver at nå frem til er, at folk er “dumme" rent økonomisk. Bare fordi man tjener mange penge, så belåner man sig til op over skorstenen, låner til en bil, hvis ikke 2, låner til alt.
    Der hvor jeg brokker mig, det er at folk har fået lov til dette vandvid, men det er heldigvis stoppet – for en stund, for vi skal nok få sådan tilstande, at banker nærmest kaster penge efter folk igen igen.

    #165808
    AnonymForfatter

    det klogeste råd jeg kan huske jeg har fået økonomisk, var fra en enlig mor til 2 unger…
    “Britta du skal aldrig sætte dig hårdere i det, end at du kan klare dig for en dagpengesats… alt du tjener derover, er det du har til fornøjelse og luksus"

    Jeg syntes at det var et genialt råd, og har til nu efterlevet det…

    Nu planlægger jeg så at blive gravid… og satser stadig på at efterleve rådet…
    man må bare erkende at man altså ikke nødvendigvis har råd til alt man ønsker sig…

    men vi har ikke alle samme behov… og jeg kan leve meget nøjsomt når jeg er på dagpenge… men det er jo ikke alle der trives på den måde…

    Jeg formoder at grunden til at nogle lader deres økonomi sejle, er manglende overblik eller mange “økonomiske katastrofer" der har overvældet dem…
    …og kommer man først ud af kurs, så er det svært at rette op igen…

    men nå, vi er kommet off-topic

    knus

Viser 3 indlæg - 31 til 33 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.