Fribeløb SU overskredet. -HJÆLP

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Indlæg
  • #164838
    AnonymForfatter

    Tak Test…

    Det var ikke meningen dette skulle blive en samfundsdiskusion, jeg søgte svar på et spg af pensions karakter, – og dette spg har jeg fået besvaret. så tak til jer :O)

    Til hvem der skulle være interesseret, uden at det bliver politisk, så er det jo ikke for at snyde, jeg oprettede mit indlæg. – At bruge ordet smuthul er måske ikke den mest brugbare vending, men det jeg søgte var information om hvad man kunne stille op med mine LOVLIGT tjente penge, uden at komme i klemme.

    til dig HAlli-hallo – vil jeg bare lige indskyde…

    Jeg har i år fået ca 60.000 kr af staten til tilskud til min uddannelse. – FØR SKAT. Var jeg en Samfundsnasser – ville jeg ikke løfte en finger derudover. – jeg har i stedet arbejdet i min fritid – og i år betalt ca. 50.000 kr i skat af mine indtægter. – At kalde mig en snyder, en samfundsnasser og sammenligne mig med bistandsklienter og ugidelige mennesker er en fornærmelse… jeg har faktisk stort set selv finansieret min støtte, samtidig med at jeg gavner samfundet med at blive mere vidende, og dermed en bedre borger for landet. Hvis du ikke er klar over det, er mit studie et fuldtids-arrangement, 37-40 timer ugentligt – og derudover har jeg så arbejdet ca. 10-15 timer ugentligt ved siden af, – egentlig på opfordring fra staten. – for at bidrage til landets “kage" og for at få studierelevant erfaring.

    Så vær sød at lade være med at kalde mig en snylter, min sti er ren…

    #164850
    AnonymForfatter

    Kære Anne…
    Som andre har været inde på, så har du fået udbetalt det, så har du ikke noget at skulle have gjort, da det skal være en arbejdsgiver administret pensionsopsparing…
    Man kan jo så vende den lidt rundt og sige, at hvis du arbejder så meget at du tjener over de tilladte 8400(cirka),-, så har du godt nok for meget fritid – ellers må du melde SU’en af et par måneder og være glad for du har flere penge mellem hænderne 🙂

    Der er jo en grund til der er en grænse, ellers kunne man jo bare blive indskrevet på en uddannelse, få SU, også bare arbejde fuldtid ved siden af – også skumme hele fløden!

    Og nu inden du bliver sur – har selv haft kig på hvordan man kunne “udnytte" dette smuthul om at få penge sat ind på en kapitalpension for at de penge ikke skulle indregnes i min indtægt, hvorefter at trække dem ud med en strafprocent på 60 %… men der nåede jeg frem til jeg vægtede min fritid højere 🙂

    #164876
    thsvForfatter

    Er din løn f.eks. 10.000 kr om måneden og arbejdsgivers andel 10% og din 5% er din reelle løn jo faktisk 11.000, og din egen betaling til pensionsordningen på 500 kr/måned, så din nettoløn er 9.500 minus ATP.

    Måske du kan tilbagetale på forhånd, så du kan gemme klip til senere i studiet?

    #164894
    AnonymForfatter

    hvis man undlader at få udbetals SU en måned må man tjene ekstra i løbet af året…

    nu er det jo desværre for sent i år, men det er vel værd at overveje næste år i f.eks sommerferien hvor der er mulighed for at tage meget arbejde ind…

    #164906
    AnonymForfatter

    Kan du ikke betale eksempelvis 50.000 ind på en kapitalpension inden nytår? Troede deadline var 30dec.

    #165044
    HalliHalloForfatter

    Ja, fræk har du altid været Test, men jeg syntes også at benzinen skulle op på 15 kr. så det ikke kunne betale for dig at køre til Tyskland 2 gange om ugen for at købe grøntsager, dåsesodavander og grahamsmel til at bage dit eget brød med. (Plejer du at anbefale pesoner med dårlig økonomi).

    Dette ville heller ikke belaste miljøet med Co2-udslip m.v.

    #165586
    MonzeForfatter

    Du har jo reelt ikke noget grundlag for at vurdere, om man har for meget fritid eller ej.

    Hvis vi tager mig som eksempel, så har jeg desværre tjent omkring 15k for meget, inden jeg blev opmærksom på finten med pension.
    Jeg har dd. indbetalt over 50k på min pensionskonto i år, til trods for at jeg er studerende. I mit job har jeg mulighed for at arbejde 100 timer i måneden, hvis det er det jeg vil – også selvom jeg læser. Og ja, jeg får gode karakterer, så arbejde er ingen hindring for dette :o)

    Jeg synes det er grotest, at der er et loft over indtjening mens man er på SU.
    Kan man ikke følge studiet pga. for meget arbejde, så hævner det sig til eksamen, og så dumper man jo….i mine øjne regulerer det sig selv på den front :o)

    #165590
    AnonymForfatter

    Kan godt være at det hævner sig til eksamen, men det er også for at forebygge at SU’en ikke bliver udnyttet på det groveste. For hvor meget bliver man reelt tjekket man er en aktiv studerende? Man kan jo være indskrevet på en uddannelse i lang tid, før man bliver “kastet" ud. I denne tid kan man så modtage SU og hvis der ingen grænse var, så kunne alle melde sig ind på en uddannelse også have et fuldtidsarbejde ved siden af.

    #165596
    MonzeForfatter

    På mit studie er der fremmødekontrol, eksaminer o. lign. Det virker fint.
    Kan dog godt se, at et studie har en interessekonflikt i og med de også modtager penge pr. studerende, så er det i deres egen interesse at kontrollere de studerende på den måde?
    Der er flere ulemper ved fribeløbet end der er fordele.
    På mit studie har jeg en del tid til at arbejde, men pga. det loft, så bliver halvdelen af min løn pr. år indbetalt til pension. Det giver mig ikke flere penge mellem hænderne, ergo øges mit forbrug ikke, og det er vel i og for sig ikke lige det samfundet har brug for i dag, er det?
    De unge/studerende er rigtig gode til at bruge penge, og jo flere de har, jo flere er der chance for at de bruger – ren win-win :o)

    #165600
    AnonymForfatter

    Nu er SU’en vel skabt til at hjælpe en igennem økonomien og hvis du har så meget tid til at arbejde, så må du jo melde din SU af i visse måneder.
    Man kan altid diskutere hvad der er rigtig og forkert, men hvis du har så meget tid at du kan tjene over det tilladte på 8400,-, så kan du jo melde din SU af og tjene op til 16000 (mener jeg). Men det gør jo at du går glip af “gratis" penge fra staten og det vil du og alle andre jo ikke, så derfor er du/andre imod at der er et fribeløb.
    Vil dog give dig ret i, at jo flere penge vi får, jo flere bruger vi, men så skal vi have lavet hele SU systemet om, også skal der pålægges uddannelsesinstitutioner en masse kontrol (jeg tænker her på f.eks. universiteter), også er det spørgsmålet om det ikke er nemmest at have et fribeløb at rette sig efter end det andet.

    #165622
    AnonymForfatter

    måske folk der kan forsørge sig selv, faktisk ikke burde være berettiget til su???
    et eller andet sted er det blevet en RETTIGHED at få penge af staten… Men kan man rent faktisk forsørge sig selv… så er der jo ingen grund til at belaste staten…

    så kunne man spare de penge og øge velfærden på andre områder

    …lidt ligesom ældre mennesker mener at når de når en vis alder… så har de ret til rengøring af det offentlige…
    …men nej… det har man ikke… medmindre man er syg…
    alligevel har jeg hørt ældre mennesker forsøge at tiltuske sig hjælp… fordi de er gamle… og mener at nu har de sgu gjort rent nok i deres liv… nu må staten tage over…

    på et eller andet tidspunkt er der sket en holdningsændring… og alle mennesker vil have deres skat tilbage krone for krone… og helst med renter…

    fællesskabet er dødt… egoismen lever

    #165624
    AnonymForfatter

    Jeg har selv nydt godt af de SU regler der er i dag… og jeg ville have været meget oprørt da jeg selv gik på SU ved tanken om at man ville begynde at ændre dette…
    f.eks cafepengene… at de vil skære i dem…

    men jeg må erkende at jeg ser på dem som en luksus ydelse… og at jeg istedet syntes at forældre der havde deres børn boende hjemme mens de læste, i stedet kunne have muligheden for at søge en støtte… frem for at den unge skal have udbetalt lommepenge af staten…

    unge der bor hjemme læser vel som regel gymnasie, handelsskole eller HF
    …og jeg vil nu mene at man godt kan have et fritidsjob ved siden af… også uden at det gik ud over studiet…

    og vil man have su… så kan man vel flytte hjemmefra…

    #165628
    testForfatter

    Du har helt ret. Som halihalo der mener at ha krav på bistandshjælp selv om han har en samlever der tjener godt.

    #165634
    ForbrugerenForfatter

    Det skete, da den effektive skatteprocent oversteg 40-50 %. I dag er den jo på nogle og halvtreds procent. Så forventer folk, at når man betaler så meget i skat, så har man også krav på noget til gengæld. Det er det samme med efterlønnen, folk har betalt så meget i skat, og i de seneste år også en smule efterløn, så har de ret til en ydelse som er på 5-10 gange det indbetalte beløb.

    I stedet burde man gøre som i Norge. Der beregner hvert år for dem som bliver 58 det år, hvor meget de kan få i pension, hvis de går på pension som 60 årige, som 60 år og 1 måned osv. Dette er under forudsætning af, at man gennemsnitlig set, har afsat f.eks. 1 mio i pension til en gennemsnitsborger. Jo senere man er født, jo mindre får man, hvis man går på pension til en given alder, pga. den længere levetid. På den måde har Norge sørget for, at fremtidssikre deres pensionssystem. Nu mangler vi bare, at de tre socialdemokratier i Danmark også ser lyset (Soc, V og DF) og for den sags skyld alle andre partier inklusive Liberal Alliance.

    #165680
    AnonymForfatter
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.