må de det ?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 47 i alt)
  • Indlæg
  • #162500
    MichaelForfatter

    2 ting:

    1) Du er selv i RKI og kan ikke se problemet i at kæresten fortsætter samme tåbelige forbrugsridt som du selv har haft. Lånet er idiotisk og tæskedyrt (nej, der findes ikke gratis lån) – køb en brugt computer på QXL/DBA eller lignende hvis det virkelig haster så meget.

    2) Hvad får dig til at tro, at en bank eller finansieringsselskab overhovedet skulle være forpligtet til at give dig eller nogen som helst andre et lån? De kan afvise enhver ansøgning helt uden at give en grund.

    #162514
    AnonymForfatter

    Hej igen.

    Skal vi ikke aftale at du tager denne tråd op inden 1 maj 2011 og fortæller Michael og andre at nu er du ude af RKI.

    Endvidere vil jeg forelså at du fortsætter med at spare op og køber dit næste produkt kontant!!!! DEAL?????

    #162516
    AnonymForfatter

    ;ichael ??? .. hvem helved har pisset på din sukkermad .. For det 1 .. var det ikke mig der skulle bruge et lån .. For det andet er det vel ikke dit problem at min kæreste skulle bruge en computer meget hurtigt og derfor prøvede at vælge den løsning ?? Og for det 3 , jeg har på INTET tidspunkt sagt at de er forpligtet til at give mig et lån ???? DET ENESTE dette gik ud på var hvorfor de afviste ham pga MIG ..
    Tror du skal til at åbne dine øjne lidt og læse hvad der bliver skrevet …

    #162518
    AnonymForfatter

    Jpusa .. det kan jeg love dig for 😉 og siger kun tak for dine venlige svar i en pæn tone ..

    #162524
    MichaelForfatter

    christina123

    Så lad mig forklare hvorfor de afviser din kæreste der har samme adresse som dig: I det tilfælde antager kreditor med rette, at jeres økonomi i en eller anden grad er fælles og derfor er et lån til din kæreste inddirekte et lån til dig. Dermed træder risikofaktoren ind og lånet bliver afvist.

    Og så ER det da underligt, at mennesker som jer uden penge konsekvent stifter dyre forbrugslån til dyrt elektronik i stedet for at købe brugt. Man kan nemt finde en brugbar computer for 1500-2000. Ikke nyeste model måske, men det er en luksus I ikke har råd til.

    #162526
    AnonymForfatter

    ja det har jeg så fundet ud af .. Men synes bare det er noget pis når man som Kærester ikke altid har fælles økonomi .. (har vi næsten ikke ) .. vi har hver vores bugdetkonto og hver vores lønkonti .. Så eneste der er fælles er at jeg indbetaler en del af huslejen til ham .. Synes bare det er noget fis at begge skal “straffes" for noget jeg KUN har gjort .. Ville være det samme som at sætte en ægtefælle i fængsel for noget hendes mand har gjort .. ( det gør man da heller ikke vel ??) ..
    Mennesker som OS ?? HMM .. nå.. ja du ved jo alt om os.. det havde jeg lige glemt ..
    Og var heller ik den NYESTE model vi skulle have , så havde vi sku nok skullet låne meget mere .. Og er jo ikke ligefrem Leasy eller lign vi skulle købe hos .. Og en brugt computer hmm .. Har du selv prøvet sådan en eller???

    #162528
    MichaelForfatter

    Leasy eller Danaktiv: Tomato Tomaaato. Dyre forbrugslån med ekstravagante ÅOP’er i begge tilfælde.

    Har jeg selv prøvet en brugt computer? Tja, min tidligere PC var 6 år gammel før den blev skiftet, så det har jeg vel. Det virker lidt pudsigt at du rynker på næsen over brugte computere, men så ikke har kongens mønt til at købe en ny for. Klassisk tilfælde af forkælethed. Din økonomi bliver aldrig nogensinde bedre før du lærer at sætte tæring efter næring.

    Typisk profil for mennesker der har dyre forbrugslån:

    Ufaglærte eller med meget korte uddannelser.
    Alder

    #162530
    MichaelForfatter

    nå, resten af indlægget røg af tekniske årsager, men det er vist også ligemeget. Meningen siver nok ikke ind alligevel.

    #162532
    AnonymForfatter

    Nu synes jeg lige du strammer den .. JEG har ingen dyre forbrugslån og Har ALDRIG haft det .. så IGEN .. (du tror du ved en masse om mig , som du ikke gør) .. Og vi er ikke Ufaglærte hvis det er det du hentyder til og heller ingen KORTE uddannelser .. SÅ IGEN (du tror du ved en masse om mig , som du ikke gør).. Har været ude i nogle uheldige situationer JA .. men lad være med at være så “klog" .. Og alderen ?? ingen betydning efter min mening .. Bare prøv at holde dig til spørgsmålet , så er den vidst ikke længere ..

    #162544
    AnonymForfatter

    Jeg synes, at Christina stiller et relevant spørgsmål! Man må fx ikke nægte at give lån på grund af race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering. Så der er jo grænser, og man kan da godt spørge, om det er rimeligt, at de kan afvise en låneansøger, *udelukkende* fordi vedkommende deler adresse med en dårlig betaler?

    Hvis låneansøger kan stille sikkerhed og isoleret set har økonomi til at tilbagebetale, så kan det da aldrig komme bank/kreditforening ved, om vedkommende har lukket en dårlig betaler ind på adressen. Det er udtryk for en fordom om, at hvis man bor sammen med en dårlig betaler er man selv uansvarlig og har en dårlig dømmekraft – ikke et stort hjerte.

    Selv om lånet bevilges, opfatter jeg det også som en overskridelse af privatlivets grænser, at låneansøger må pålægge en evt. samlever at udlevere personlige oplysninger til trediepart (banken), selv om samleveren ikke har noget med lånet at gøre.

    #162546
    MichaelForfatter

    lisegerd er helt forkert på den. For det første behøver kreditor slet ikke kærestens personlige oplysninger, da personen dukker op i RKI ved en søgning på adressen alene. For det andet er der en betydelig risiko for, at lånet enten bliver soldet op af den registrerede eller bliver brugt til at betale ydelser på et andet forfaldent lån. Nej, jeg siger ikke det er tilfældet her, men det er faktisk realiteter i rigtig mange andre tilfælde. Derfor lukker banken døren hver gang en RKI-registreret eller samboende med en registreret dukker op.

    At kæde et nej til et lån sammen med racisme er jo dybt latterligt. Iøvrigt behøver bank eller finansieringsselskab som sagt slet ikke uddybe hvorfor ansøgningen afslås og der er næppe nogen bank der skriver et brev med ordlyden: Vi kan desværre ikke yde dem et lån, da de er knaldsort i hovedet og iøvrigt er homoseksuel jøde ??!! Så prøv at vågne op til de realiteter der er istedet ikke digte ud i det blå.

    #162550
    AnonymForfatter

    Michael .. jeg kan godt følge dig på mange af dine områder ..
    Men lige en ting til det du skriver .. Ved ikke om man kan søge på adressen og finde om alle i boligen , men det må de IKKE .. de må kun kigge efter cpr på den person der skal låne .. En anden ting er så at man bliver tvunget til at udlevere begges cpr nummer fordi man er samlevene..
    Og banken har vi aldrig haft problemer med i vores tilfælde . Kun lige en misforståelse da min kæreste skulle købe bil .. Der ville de nemlig “tvinge" os til at tage lånet sammen, men da han skar ud i pap at det var ham der skulle købe bil , så skulle de bare bruge mine rådighedbeløb .. og så fik han da også lov ..
    Og jeg er nok så en stædig person (eller hvad man kan kalde det ) For jeg kunne ALDRIG drømme om at lade ham tage et lån for at betale min skyld .. Det skal han slet ikke blandes ind i .. Men jo jeg kan godt se din pointe ..

    #162554
    AnonymForfatter

    Når der søges i RKI registret, sammenholder systemet både navn og adresse, og det er altså kun den søgte person, der fremstår som dårlig betaler. Hvis en anden person bliver registreret som dårlig betaler på din adresse, får det derfor ingen betydning for din kreditværdighed

    det fandt jeg lige på experian *S*

    #162556
    AnonymForfatter

    Fra Experians hjemmeside (spørgsmål og svar):
    •Hvad hvis der er en på min adresse der bliver registreret?
    Når der søges i RKI registret, sammenholder systemet både navn og adresse, og det er altså kun den søgte person, der fremstår som dårlig betaler. Hvis en anden person bliver registreret som dårlig betaler på din adresse, får det derfor ingen betydning for din kreditværdighed.
    Ergo kan man ikke søge på adressen alene.

    #162558
    AnonymForfatter

    godt så vi enige 😀

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 47 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.