Førtidspension og Lånemuligheder.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Indlæg
  • #140312
    HalliHalloForfatter

    Du har ret – din økonomi ser egentlig fornufning nok ud, så der skulle være råderum til at afdrage på et billån, men kreditgivningen er åbenbart strammet så meget op, at bankerne næsten ikke tør låne ud mere, selvom de jo i dit tilfælde også ville få sikkerhed i bilen.

    #140316
    MichaelForfatter

    Tusindfryd svarer stadig ikke på hvor stor en udbetaling vedkommende kan lægge. Hvis den er 0 er der ikke tilstrækkelig sikkerhed i bilen. Biler stiger ikke ligefrem i værdi med alderen.

    #140318
    MichaelForfatter

    Som en anden også nævner er det noget Tusindfryd ikke fortæller. Hvis man har 17.500 brutto er der bestemt ikke 14.800 efter skat medmindre der er temmelige store renteudgifter.

    #140322
    AnonymForfatter

    Du burde kun få udbetalt mellem 12000-12500 pr. måned ved kapitalindkomst på 0

    #140324
    MichaelForfatter

    Er sgu lidt irriterende, at folk enten opdigter historier eller udelader vitale dele i deres indlæg med vilje. Tusindfryd må da tro vi er torskedumme herinde.

    #140326
    testForfatter

    vedr. budget for en bil, husk nu forsikring,vægtafgift,rep og benzin. Umiddelbart skal du nok regne en 2000 til det pr. måned. Så er vi snart ned ved at du ikke har noget som helst ud over det du skal betale for et billån som jeg umiddelbart kan regne. Det er jo ikke sjovt at til at vælge mellem at købe motor olie eller skummetmælk.

    som tove siger. Er afslaget lovligt. Tillad mig at tilføje at min kone som er i flexjob f.eks. heller ikke kan få sygeforsikring og jeg som diskopatient ikke kan forsknings delen af en pension til normale vilkår. Det er desvære ingenlunde diskrimination. Så tillade mig at tilføje at diskriminations argumentet ikke holder.

    vedr. det etiske tror jeg snare der er tale om en misforståelse. Den citerede sætning passer ikke rigtigt sammen med noget som helst. Men vel hvis det kan give luft kan man da til hver en tid klager, men det er ikke noget du kan få noget som helst ud af.

    #140328
    HalliHalloForfatter

    Nu må jeg tage Tusindfryd i forsvar – de 14800 kr. netto ser da for mig helt rigtig ud.

    Han har jo skrevet at han oppebærer førtidspension samt har et skånejob. I skal i den forbindelse regne med at når han har en husleje på 5000 kr., så får han jo hver måned som pensionist ca. 3000 kr. mere udbetalt i form af boligydelse.

    #140330
    AnonymForfatter

    Til dem af jer, der åbenbart ikke har læst mit oplæg endnu.

    Jeg har som sagt et skånejob ved siden af min boligstøtte.

    Konkrete tal (netto):

    Pension: 11099 DKK
    Boligstøtte: 2271 DKK
    Skånejob: 1377 DKK
    =
    Ialt: 14747 DKK

    Michael, tak for din besked. Det var pænt af dig.

    Det er godt nok en trykkende stemning herinde.

    Der var en der spurgte om udbetaling til bilen. Nej, det har jeg ikke.

    #140338
    testForfatter

    hvor hård man vil binde sig op for at få en bil er naturligtvis ens eget valg. Jeg kan kun fasthold at du skal huske at ha alle udgifterne med. Ellers prøv at høre den gamle tekst. “før vi fik bil"

    men det har nu altid været god lantin at man skal ha en udbetaling til det aktiv man vil købe tusindfryd for at kunne låne til det.

    du skal se det på den her måde. du køber en bil til 100.000 kroner som banken betaler dig. Banken har sikkerhed i bilen. Den dag du henter den ved forhandlere og køre tilbage i den for at¨få et tilbud på hvad forhandleren vil betale for den siger han ikke længe 100.000 kr. men måske kun 90 eller 80, men da du kun var en tur om blokken skylder du stadig banken 100.000 kroner. Bankens pant, bilen er altså mindre værd ind dit lån i sammen. Derfor vil banker normalt ikke låne 100% af en bils pris.

    #179266
    AnonymForfatter

    Hej mybanker.dk

    Jeg er en mand 44 år. Jeg bor alene, og har fået en for tidlig pension.
    Mit liv har desværre ikke været nemt. Jeg kom ud for en arbejdsulykke, måtte gennemgå en større operation i den ene skulder, og brækkede ryggen. Mistede mit arbejde… og kort efter mistede jeg en søster og et halvt år efter min mor. Jeg røg ned med en depression, og min kone ønskede skilsmisse. Jeg mistede derfor vores smukke ejerlejlighed, og måtte sige farvel til mine to vidunderlige døtre. Herefter fik jeg en blodprop i hjertet.
    Jeg sidder nu, og har hårdt brug for et billån, så jeg kan komme ud at handle lidt, og kan komme til København, og besøge mine piger jeg ikke har set i snart 3 år. Banker og sparekasser står i kø på nettet, får at fortælle, at man sagtens kan låne penge hos dem, hvis man har en fast indtægt,- også hvis det er en pension. Jeg har nu en fornuftig og sund pension, også i følge min bankrådgiver. Jeg har nu søgt hos DiBa, GEMoneybank og hos Pengeautomaten fordi de har nogle fornuftige renter og netop tilbyder pensionister lån. Jeg har spurgt om et lån på 75.000 kr. hvilket ville give en månedlig ydelse på et sted mellem 1100 til 1400 kr. Når mine udgifter er betalt, har jeg et rådighedsbeløb på 8000 om måneden. Det syntes jeg da er ok!? Jeg har fået afslag på alle mine ansøgninger. Sidst var Pengeautomaten, der meldte tilbage, at det er en computer, der udregner lånene og kunderne. Jeg kunne derfor godt tænke mig, at spørge: Hvor stort et økonomisk råderum ønsker bankernes

    #179280
    pppedeForfatter

    Har du et rådighedsbeløb på 8.000 kroner efter du har trukket udgifter til lånet fra + omkostninger til bil, herunder benzin, vedligeholdelse og forsikring? Det er jo ikke usædvanligt, at de omkostninger løber op i minimum 2500 om måneden, og så rammer dit rådighedsbeløb grænsen på ca. 5000-6000 kroner.

    Har du gæld i forvejen?

    #179282
    AnonymForfatter

    Helt enig,

    Hvis de 8000 kr er med bil udgifter på ca. 2000 – 2500 kr per måned inkluderet ser det fornuftigt ud, hvis du altså kan lægge ca. 20% selv til udbetaling. Er de 8000 kr før bil udgifter så er rådighedsbeløbet ikke højt nok og så er der ikke andet at gøre end at spare op til hele bilen selv og betale kontant.

    Men hvordan kan det være, at du ikke kan komme til København uden en bil? At du ikke har set dine børn i 3 år fordi du ikke har bil er, undskyld mig, en dårlig undskyldning da der altså ikke findes noget sted i Danmark hvorfra man ikke kan komme til hovedstaden uden bil. Tag bussen til nærmeste tog station og tag så toget til København. Bor du langt fra et busstoppested så tag evt. en taxa til nærmeste holdested hvis du ikke kan cyckle eller få et lift. Hvis du f.ex har 5 kilometer til nærmeste busstoppested, hvad der kan være tilfældet ude på landet så kan det ikke koste særlig meget med taxa.
    Hvis du bor i nærheden af en lufthavn kan det i nogle tilfælde endda være billigere at flyve end at tage toget til København, hvis du booker i god tid.

    #181598
    AnonymForfatter

    Fatter de stakler ikke snart budskabet, spar din udbetaling op og du kan låne alle vegne til bil ved forhandler.

    #201896
    AnonymForfatter

    Jeg har samme fornemmelse som dig, føler at jeg bliver diskrimineret, så ligeud kan det siges.

    Jeg skrev nedenstående og fik det svar, jeg har sat under min ansøgning.

    Dette er min forespørgelses e-mail :

    ——————- Oprindelig meddelelse ——————-
    Fra: johannesjensen@yahoo.com
    Modtaget: 01-10-2013 18:34:22
    Til: brfkredit@brf.dk;brfkredit@brf.dk;
    Cc: brfkredit@brf.dk;
    Emne: Jeg er førtidspensionist

    Goddag

    Mit navn er Johannes Jensen, jeg bor i en lejet lejelighed i København og er gældfri.

    P.t. har jeg på min konto omkring 30.000kr og en kreditværdighed på 20.000 kr. i min bank Nordea.

    Jeg kunne godt tænke mig, at flytte til Bornholm, købe et hus til omkring 400.000kr.

    Jeg kigger på et sags.nr. lige nu, det er en 1plans villa med 2 værelser til 400.000 kr med 25.000kr i udbetaling.

    Jeg er som nævnt førtidspensionist, efter den gamle ordning, hvor man er det for livet, dog har jeg haft fuldtidsarbejde, mange af de år, hvor jeg har været førtidspensionist.

    Uanset er jeg sikret en netto indkomst på omkring 11.000kr pr. md. og jeg har som nævnt ingen gæld.

    Vil det kunne lade sig gøre, at få lån hos BRF kredit?

    Ifald, det ikke umiddelbart kan lade sig gøre, kan det så lade sig gøre, hvis jeg spare et beløb op, at låne det resterende af BRF kredit?

    Venlig hilsen Johannes Jensen Mand 46år ikke ryger, meget sund og meget rask

    Dette er mit svar:

    “Hej Johannes

    Tak for din mail.

    Ud fra de oplysninger du har givet os, kan vi på nuværende tidspunkt ikke tilbyde dig lån i BRFkredit. Da det er en helheds vurdering af din situation og boligens værdi, vil det ikke have nogen betydning med yderligere opsparing.

    God weekend

    Venlig hilsen
    Mikael Olsen
    Kunderådgiver

    BRFkredit
    Realkredit og bank
    Klampenborgvej 205, 2800 Kgs. Lyngby
    Tlf.: 70 10 21 00
    CVR-nr. 13409838 og 13409900
    E-mail: kundecenter@brf.dk web: brf.dk
    BRFkredits kundecenter har åbent alle ugens dage kl. 9-21

    NYHED: BRF Køberrådgivning – juridisk, byggeteknisk og økonomisk rådgivning i én pakke.

    Læs mere her eller ring og hør om dine muligheder.

    Så skriver jeg efterfølgende denne e-mail:

    From: Johannes Jensen
    To: BRFkredit kundecenter
    Sent: Friday, October 4, 2013 11:41 AM
    Subject: Diskriminering af førtidspensionister?

    Hej Mikael

    På grund af min situation?

    Hvad er det for en situation?

    Jeg er meget skuffet over det, du hermed skriver, det lugter lidt af, at i diskriminere førtidspensionister?

    Kan man klage til BRF kredit over en så overfladisk behandling af ens ansøgning om lånebevis?

    Jeg vil helt sikkert gå ind i denne sag, skrive til politikere samt, ikke mindst, ligestillingsnævnet, hvis det viser sig, at man ikke kan blive kunde i BRF kredit, fordi man er førtidspensionist.

    Jeg imødeser dit svar, hvis ikke du svare, går jeg højere op i hirakiet hos BRF kredit.

    Johannes Jensen

    Hvorpå jeg modtager dette “fyldstgørende" svar:

    “Hej Johannes
    Endnu en gang tak for din besked.
    Hvad angår din ansøgning om godkendelse til køb af bolig på Bornholm, kræver det en helhedsvurdering af din økonomi samt ejendommens omsættelighed.
    Jeg valgte ikke at bede dig sende økonomiske oplysninger, udfyldt ansøgningsblanket samt udførligt budget ind, da mine erfaringer sagde mig at det ikke ville ende i en bevilling.
    Mit svar har intet at gøre med førtidspension, men en vurdering af hvorvidt din indtægt kan varetage den daglige økonomi, ejendomsskatter, lånene i boligen, vedligeholdelse af ejendommen samt plads til uforudsete udgifter. Dette vurderer jeg ikke som ud fra dine oplysninger.
    Da vi ikke har indblik i din daglige økonomi, da du er kunde i Nordea, vil jeg anbefale dig at snakke med din nuværende bank, som bedre kan vurdere om din økonomi kan klare et huskøb.
    Du er selvfølgelig velkommen til at udfylde en ansøgning samt indsende dokumenterne, hvis ikke mit svar er fyldestgørende.

    Venlig hilsen
    Mikael Olsen
    Kunderådgiver

    Realkredit og bank
    Klampenborgvej 205, 2800 Kgs. Lyngby
    Tlf: 70 10 21 00, fax: 45 26 25 91

    E-mail: kundecenter@brf.dk, web: brf.dk
    CVR-nr. 13409838 og 13409900"

    Mit indtryk er også, at førtidspensionister bliver skåret over med 1kam, at førtidspensionister er dårligere stillet, end andre med samme indtægt, udgifter m.m. At førtidspensionister bliver diskrimineret, på grund af, at de er førtidspensionister.

    #201898
    MichaelForfatter

    Det er jo altid let at smide diskriminationskortet, men det er jo slet ikke det afgørende her.

    Fakta: Du har en beskeden indkomst og ingen opsparing af betydning dvs. du har intet overskud i din økonomi. Derudover vil du købe et hus – igen uden opsparing – i et område af landet hvor det i forvejen er meget svært at sælge en bolig. Hvad vil du gøre hvis varmeanlægget står af eller der opstår andre ting med huset som let kan koste 50-60.000 kr. at få udbedret? De penge har du jo ikke.

    Det går ganske enkelt ikke og i øvrigt har en sådan sag her ikke noget med ligestilling at gøre for der ER aldrig ligestilling når man søger om et lån. Alle ansøgere behandles individuelt.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.