Skal Jyske Bank til at være en afviklingsbank ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • JydenForfatter
    Indlæg
  • #89871
    JydenForfatter

    Jyske Bank og Anders Dam meddeler nu at de gerne vil have statspenge via bankpakke 2.
    Betyder det mon at de vil til at være en afviklingsbank, hvis man tænker godt et år tilbage med deres angreb på Northern Rock, bl.a omtalt på http://www.business.dk.article/20080221/finans/70221004 og tråde her på mybanker.dk som bl.a. “Heksejagt på Northern Rock".
    Dengang førte Jyske Bank sig rigtig frem sammen med Danske Bank og Finansrådet, men piben har måske fået en anden lyd nu, men nu har man jo også fået konkurrenten Northern Rock chikaneret ud af landet.

    #138704
    ahkForfatter

    Ja, jeg har også noteret mig at Anders Dam har skiftet cigaren ud med patten (for nu at komprimere metaforikken). Det siger måske noget om krisens uberegnelighed.

    #138736
    AnonymForfatter

    Vrøvl!

    Jyske Bank har en god indtjeningsevne, og desuden er det en af danmarks mest solide banker.

    Trods de valgte at tage nogle meget store nedskrivninger i 1. kvt. så kom de trods alt kun ud med et lille underskud på 67 mio.

    Jyske Bank skal nok klare sig.

    Derimod forudser jeg at Amagerbanken er krakket inden julegaverne pakkes ud!

    #138738
    AnonymForfatter

    Bemærk lige, at stort set samtlige større banker er med i bankpakken.

    Danske Bank
    Jyske Bank
    Sydbank
    Nordea (er med i den svenske)
    Amagerbanken
    Spar Nord
    Sparbank
    osv. osv.

    At deltage i bankpakken, er ikke udtryk for at banken er specielt presset. Mit bud er at 70-75% af bankerne ender med at være med.

    #138772
    JydenForfatter

    Nej det ved jeg godt. Jeg tænker bare tilbage på Anders Dams udfald mod Northern Rock, Nordea osv. mod banker der på nogen måde havde statspenge med statspenge og gøre. Når han dengang for godt et år siden havde så store problemer med det, så man sige der er sket en kovending i hans udtalelser.
    Men de kom af med en konkurrent, og de danske kontantopsparere er ladt i stikken.

    #138800
    JydenForfatter

    Kan også Googles på “Danske banker i fælles angreb på højrente-bank"

    #138838
    LMAForfatter

    Jeg skal da ellers love for der er negative vibrationer. Men det må sandelig også være ærgeligt og have haft pengene på en tåbelig opsparingskonto, når man tænker på hvor gode skattefrie kursgevinster man kunne have trukket hjem på obligationer i stedet.

    Men ofte bliver småsparere jo blændet af høje rentesatser, og glemmer og se det store perspektiv. Ærgeligt.

    Hvad angår bankpakke II da er det tydeligt der er en del misforståelse i omløb. Bankpakke II giver adgang til hybrid kernekapital, en særlig slags ansvarlig lånekapital. Dvs. kapitaltilskuddet skal betales tilbage, og har således intet med den/de statsgarantier der blev stillet i forhold til Northern Rock m.fl. En statsgaranti skal jo ikke betales tilbage, der er end ikke en provisionssats!

    Hybrid kernekapital er ikke noget nyt. Hybrid kernekapital er allerede i dag en væsentlig del af mange bankers finansieringsgrundlag. I og med det er en andel af bankers finansieringsgrundlag, man kan kalde det deres “råvarelager", er gennemsigtigheden og oplysningerne om eksisterende låneaftaler således begrænset. Der er således ingen der ved, hvilke betingelser disse kreditorer har stillet til bankerne. Måske de har stillet krav om, at banker med denne låneform SKAL deltage i bankpakke II?

    Endelig er der i bankerne et bestyrelses- og ledelsesansvar. Dette ansvar betyder, at bestyrelser og ledelser kan gøres erstatningsansvarlige hvis de undlader og sikrer virksomhedens videre eksistens.

    I den nuværende situation er det således påfaldende og tænke lidt fremad – istedet for kun og kigge i bakspejlet. Hvis nu krisen bliver dybere, og en bank lukker fordi den undlod og deltage i bankpakke II, mon ikke bestyrelsen og bankledelsen derved har handlet ansvarspådragende? De har jo TYDELIGVIS ikke haft den rette indsigt, og kan således gøres ansvarlig for eventuelle tab.

    Lukker en bank, og banken er med i bankpakke II, må det således formodes, at ledelsen og bestyrelsen har handlet tilfredsstillende indenfor de muligheder de har!

    Med andre ord, så er de forskellige bankers deltagelse i bankpakke II ikke nødvendigvis et dårligt signal.

    Fokuser i stedet på kvartalsregnskaber, vækst%, andel af store engagementer, branchefølsomheden m.fl.!

    #138854
    JydenForfatter

    Passer ikke. Læs venligst f.eks Børsen af 26.2.2008, hvoraf det fremgår at der betales for dette. Du kan også læse på Northern Rocks newsroom samt meddelelser fra H M Treasury.

    Iøvrigt kan jeg anbefale Alex Brummers bog om finanskrisen, og de første “ofre" og den dårlige håndtering der foregik.

    Interessant er også Richard Brandons bog “Uden omsvøb" jeg er ved at læse i øjeblikket. Her er om hans forhandlinger om køb af Northern Rock og om hvordan “ordentlige mennesker blev fanget i et offentligr mareridt" som han skriver.

    Nu kan man jo godt have kontanter placeret i banker, selvom man har obligationer – alt dette kommer jo an på tidshorisonter, beløbsstørrelser osv., men vi mangler helt sikkert konkurrence mellem de danske banker på indlånsområdet.

    #138880
    JydenForfatter

    Ikke så underligt at de to banker styrtdykker i den nye imagemåling i Berlingske Nyhedsmagasin med den måde de har opført sig på.
    Jyske Bank rykker samlet 10 pladser ned til nr. 20. På troværdighed rykker de ned fra nr. 12 til nr. 25.

    Danske Bank rykker samlet 131 pladser ned til nr. 137 ud af de 140 målte virksomheder. På troværdigheden falder Danske Bank fra at være nr. 5 ved sidste måling til nr. 139.

    #139184
    JydenForfatter

    Netop hjemvendt fra nogle dage i udlandet, må jeg ved gennemsyn af aviserne se at i Jyllands Posten for torsdag den 14.5.09 giver Anders Dam, Jyske Bank nu bankkunderne skylden for krisen i artiklen “Bankkunder har ansvar for krisen" Det er da utroligt. Er det ikke bankerne der skal have ekspertisen og vejlede m.v.? – Men nu har vi det igen, en bankrådgiver er ikke en rådgiver men en sælger.

    #139212
    JydenForfatter

    Kan se på http://www.finansforbundet.dk, at de ikke er enige med Anders Dam. Prøv og læs “Tavst Finansråd" der er et meget interessant indlæg om Anders Dams udtalelser og Finansrådets manglende genmæle.

    Der er åbenbart branche uenighed der nu stilles åbenlyst til skue.

    #145948
    JydenForfatter

    Jeg kan også anbefale Brian Walters bog “The fall of Northern Rock". Brian Walter har 36 års erfaring fra bankverdenen og var ansat i Northern Rock fra 2005 til 2008. Han har et noget andet syn på en række ting end dem der har været fremme i pressen, og om myndighedernes håndtering af sagen. Bogen er udgivet på forlaget Harriman House.

    #145978
    AnonymForfatter

    Jeg syntes, det var direkte dumt, at Jyske Bank ikke ville søge om bankpakke 2 og er på deres vegne glad for, at de er kommet til fornuft.
    Når deres storkonkurrenter er med i bankpakke 2 og får adgang til en masse dejlig kapital, omend lidt dyr, er det jo en kæmpe konkurrencemæssig fordel.

    Med bankpakke 2 kæmper Jyske Bank i det mindste på lige fod med de tunge drenge.

    Derudover tror jeg ikke, at Jyske Bank er i økonomiske problemer og hvis den var, er den stor nok til at regeringen ville redde den, før det gik rigtig galt.

    #146038
    JydenForfatter

    Nu skal jeg lige love for man er knap så åbenmundet i Jyske Bank og åbenbart ikke vil kommentere risikoen til at tabe 800 mill.kr. på deres “rådgivning". Og Finansrådet der så i TV.avisen iaftes kl. 18.20 skulle komme med en kommentar ja der blev der som sædvanlig snakket sort. Og i aftes var Carsten Andersen fra Sydbank der ikke til at redde situatonen, som han gjorde under debatten om bankpakkerne.
    Vi er som kunder “godt hjulpet" af disse fyre fra Jyske Bank og Finansrådet skal jeg lige love for.

    #146292
    JydenForfatter

    Selvom Anders Dam, Jyske Bank ifølge pressen er gå “i flyverskjul" så er der i Jyllands Posten lørdag flere sider om sagen, ligesom debatter fortsætter på
    http://blogs.jp.dk/aconto/2009/10/13

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.