lån :S:S:S:S

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89670
    AnonymForfatter
    #136108
    AnonymForfatter

    kom lige til at trykke forkert så her kommer mit spørgsmål :),

    er en gut på 17 ,fylder 18 her i næste måned..har arbejdernes landsbank vis det kan være til nogen hjælp.
    men jeg står og vil tage et lille lån på 100000,- skal dog splittes op 50/50…

    de 50,000,- skal gå til bilkøb og de resterende skal gå til køb af en ny motorcross maskine…

    men da jeg ikke ligefrem er en haj til at det der, kunne det være rart med lidt hjælp har logeret mig med daddy på hjemmefronten men man kan altid bruge nogle goe råd 😉

    så hva ville det bedste være at gøre i forhold til at tage lånet ^^
    hvert for sig eller samlet?
    hvilken type lån?, og ville jo også helst slippe så billigt så muligt (og er godt klar over at det kan være dyrt at låne)

    ser frem til nogle goe besvarelser og råd 🙂

    mvh benjamin

    #136132
    MichaelForfatter

    Daddy burde måske fortælle dig, at man ikke straks skal gå ud og låne sig fattig samme dag som din underskrift er juridisk gældende. Meget sigende for dit indlæg står der intet om dine indtægter og arbejdsforhold, men udelukkende hvor meget du vil låne og til hvad.

    En 18-årig der starter sit voksne liv med en gæld på 100.000 er den dårligste start man kan få. Få en uddannelse, et job og en stabil situation og så kan du tænke på at købe bil derefter. Du har klaret dig i 18 år uden bil og kan sikkert klare nogle år mere.

    #136142
    AnonymForfatter

    som du siger , ja kan sagtens leve uden bil… men det har jeg ikke lyst til 🙂 så nemt er det,

    men har fast job for baresso som lager ansvarlig(chef)og er vinduespudser, har arb der i 1 år her til april. og har det mere end godt hvor jeg er, de overordnede er glade for mig og møder ingen kritik, jeg har fået betalt mit kørekort af dem så de kan bruge mig til noget mere og vil i løbene fremtid også tage moduler inden for lager og logistik.

    min økonomi fejler ingenting, har ca 7000,- udbetalt efter skat. og stiger jo til en del mere når jeg fylder 18..

    og er godt klar over at lægge sit “voksne" liv ud med en gæld på 100000,- måske ikke lige er den bedste ide.. og daddy har sagt det samme.. men han sige også at der jo andre ting du ikke for råd til osv som jeg må tage med i forhold til at låne., hvilket jeg også er helt indforstået med:)..

    ser stadig gerne goe råd indkommme 🙂

    mvh benjamin

    #136146
    AnonymForfatter

    Spar op! Når du har så god en indtægt – og forventninger om flere penge – kan det vel ikke være så stort et problem at vente ½-1 år med at anskaffe de luksusting, du ønsker dig? Lav fx en beregning på, hvor længe det vil tage dig at spare 50.000 kr. op. Jeg garanterer, der kan gå sport i det. Og tro mig! Din glæde ved rent faktisk at have penge til at købe de ting, du gerne vil have, overstiger mange gange dine følelser ved at skulle betale af på en bil, som du måske ikke engang har råd til at køre i ………

    #136158
    AnonymForfatter

    kan nu lægge penge til side ( spare op ) , men har jo også udgifter osv. :)..
    så en hurtig hoved rening så vil det tage mig ca 2½ år om at spare 50,000 op.. ( med den løn jeg har nu.) nok noget hurtiger når jeg stiger i lån…

    og ja glæden er nok 10 gange større ved at købe en bil og andre ting man selv har pengene til, i stedet for at vide man afdrager på den hver eneste månede de næste par år frem..
    men tror desværre ikke i for mig overtalt til at gøre andet, jo det skulle lige være forde banken ikke ville låne mig så meget hehe..

    men vis vi hopper tilbage til mit lille spørgsmål, hva ville det så være det bedste..?

    ser stadig frem til goe råd 😉

    mvh benjamin

    #136160
    AnonymForfatter

    Dumt at låne medmindre dit lån er for at støtte bankerne i denne knap så rentable tid.

    100.000 kr. til 18 % koster dig 1.500 kr. hver måned indtil lånet er tilbagebetalt.

    Det er 50kr. hver dag !!!!!!! DUMT DUMT !!!!!!!!!

    Spar op. Det er meget billigere i længden. Hvad hvis du mister dit job ?

    Lad vær at låne til aktiver som mister deres værdi hurtigt eksempelvis bil.

    Hvis du tager lånet vil du fortryde det om nogle år. Hvis du mister dit job og ikke betale af på lånet ender du i RKI. Så kan du ikke låne til drømme huset om 10 år !!!! Du bør sætte dit liv i perspektiv.

    MEN det er dit liv. Mange vælger at låne i din alder og fortryder det 10 år efter.

    Hvis du vælger at låne skal du blot vær klar over konsekvenserne !!!!!!

    #136164
    AnonymForfatter

    er fuldt inforstået med de konsekvenser der er ved at tage et lån..
    og endnu engang ja ved det er meget biliger at spare op..

    ved godt at en bil taber værdi. det gør en motorcross maskine også.. men er det ikke næsten alt der gør det når det er brugt/bruges? jeg kan såen hurtigt ikke lige komme på noget der beholder sin orginal værdi..

    men nu da jeg ikke er den store haj til det med renter og procenter osv..

    100.000 kr. til 18 % koster dig 1.500 kr. hvordan for du det regnet ud

    og hvor dukker de 50,- op i billedet…

    mvh benjamin ~ ser stadig goe forslag dukke op 😉

    #136166
    AnonymForfatter

    og for nu også råd til at afbetale mere på lånet end de 1500,-

    #136168
    AnonymForfatter

    18 % medfører

    18.000 kr. om året

    1500 kr. om måned eller

    50 kr. om dagen.

    Du betaler altså 50 kr. hver dag i rente !!!! eller 1500 kr. i rente hver måned eller 18000 kr. hvert år.

    Afdrag kommer oveni.

    Men lad vær at låne. Spar hellere op.

    Tror ikke du er klar over hvor dyrt det er.

    Hvis du får lov til låne 100.000 til 20 % og ikke betaler rente så vil du skylde over 200.000 kr. om 4 år 100.000 * 1,2^4

    Lad vær!!! Du vil fortryde det senere i livet.

    Endvidere kommer der udgifter i forhold til bilen som eksempelvis vægtafgift, forsikring, brændstof osv.

    #136170
    AnonymForfatter

    Om 10 år

    100.000 1,2^10 = 619.173 kr.

    Håber du foretager et fornuftigt valg. Det vil dit fremtidige jeg blive glad for. 🙂

    #136172
    AnonymForfatter

    fatter fuldstendig brik af det sidste du regnede ud…

    #136176
    AnonymForfatter

    Blot en teoretisk beregning. (forudsætningerne er ikke 100 % sandfærdige, men giver et indblik i teorien om “renters rente")

    Om 10 vil du skylde 620.000 kr. Hvis du ikke betaler renter og afdrag.

    Altså 520.000 kr. mere 100.000 kr.

    Med andre ord hvis du låner 100.000 kr. i banken i dag – ikke betaler renter og afdrag – vil du skylde 620.000 kr. den 10 marts 2019.

    100.000 gange 1,2^10 (10 år)

    ——————————–

    Når du fylder 50 år (om 32 år) vil du skylde 34.182.189 kr. ja det var 34,2 millioner kr.

    Med andre ord hvis du låner 100.000 kr. i banken i dag – ikke betaler renter og afdrag – vil du skylde 34.182.189 kr. den 10 marts 2041.

    100000 gange 1,2^32 (32 år)

    Lad vær med at låne. Det er for dumt. DU VIL FORTRYDE DET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    #136182
    AnonymForfatter

    nu har jeg jo så tænkt mig at betale osv , og ja ved godt det er en dum ide med at låne penge.. du behøver ikke gøre mig mere opmærksom på det , heh ..

    men hva hedder det “lån" som jeg skal tage,`? og tager man den i 2 bidder , et til bilen og et til det andet?

    og hva kan jeg gøre for at gøre det nilligere for mig selv ( og ja ved godt det i forvejen er alt for dyrt )

    #136198
    AnonymForfatter

    hvorfor spørger du egentlig?

    og lad være at sige du gerne ville gøre det så billigt som muligt.. for så ville du ikke være ude i at låne 100k til en halvsløj bil til 50k og en motocross maskine som alt andet lige kun kan finansieres med et blancolån og din alder taget i betragtning kommer du til at ligge i den dyre ende af din banks rentespænd…

    dine “shoppemuligheder" er stærkt begrænsede.. når du instisterer på at overhøre de glimrende råd du har fået så gå ud og lån.. du bør være “glad" hvis du finder en bank der vil være dig behjælpelig ud fra det nævnte setup

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.