lån :S:S:S:S

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Indlæg
  • #136222
    AnonymForfatter

    Hej Bentji

    Du skulle lige lytte til de andre debattører og din far.

    Har du forøvrigt undersøgt, hvad prisen bliver for din bilforsikring? Den er ret hamper i din aldersklasse.

    #136234
    AnonymForfatter

    bentji, du skriver bl.a. “så det vil tage mig ca 2½ år om at spare 50,000 op.. "
    Det vil altså sige, at du skal anvende 30 måneder til at spare 50.000 kr. op, svarende til at du med din nuværende løn kan undevære ca. 1.670 kr. om måneden.

    http://www.pengeautomaten.dk/lp_cpa/?trackid=adservice.dk kan du beregne, hvad det koster at låne 100.000 kr. Hvis du skal betale tilbage i løbet af fx 6 år, skal du brutto hoste op med 2.400 kr. om måneden! http://www.pengeautomaten.dk er dyre, men du kan definitivt ikke låne 100.000 kr. med din nuværende økonomi.

    50.000 kr. betalt tilbage over 5 år koster brutto 1.343 kr. om måneden, så det kunne du måske klare, selv om det må være tankevækkende, at det vil tage dig næsten dobbelt så lang tid at betale et lån på 50.000 kr. tilbage som det tager at spare pengene op.

    Hvis du låner penge til en bil, skal du huske følgeomkostningerne:
    Forsikring (ca. 10.000 kr. om året hvis du er heldig), registreringsafgift (3.000 kr. om året), benzin (400 kr. om måneden = 4.800 kr. om året) plus diverse vedligehold og reparationer, i alt gennemsnitligt udgifter på minimum 1.500 kr. om måneden.

    Så altså: selv om du kunne låne pengene til at betale bilen med, har du ikke råd til at køre i den. Glem det der med at låne penge – spar op, hvis der noget, du gerne vil ha.
    Venlig hilsen Tove.

    #136240
    AnonymForfatter

    hmm du siger jeg ikke kan låne med min økonomi.. enter er det mig eller så ved jeg ikke ?

    hjemlig betaling – 1150

    mobil tlf – 500

    cross – 1500(ca, meget sjælendet jeg bruger så meget om måneden..)

    divers udgifter – 500 ( maks )

    ——————————
    3700 ( rundet op )
    dvs har ca 3000 i rest, og tager først mit lån når jeg fylder 18 og for det mere udbetalt

    så kommer til at have hmm ca 7000 i rest når overstående er betalt^^ så kommer lånet oven i så har jeg 4000 i rest til måneden.. (+ jeg for ved siden af i lommen)

    kan godt være i og banken kan se problemer i at låne mig penge men kan personligt selv ikke se det …

    og er godt klar over de mange udgifter til en bil osv.. har jeg nu heller ikke regnet ind i overnævnte, men kan nu stadig ikke se det.

    #136262
    MichaelForfatter

    Kan en ung knægt virkelig klare sig for 500 kr. om måneden til “diverse"? Jeg antager det dækket tøj, byture og den slags. 125 kr. om ugen??

    #136264
    AnonymForfatter

    Du skal vel på et tidspunkt flyttet hjemmefra? Det er ikke helt billigt med indskud, nye møbler, egne regninger (el, vand, varme, licens mm)

    En bilforsikring (ansvar uden kasko) i din alder vil jeg tro koster ca. 1000 pr. mdr. Da jeg var i din alder vil jeg selv brændende have en bil, men efter at have regnet på det fandt jeg ud af at jeg ikke vil nøjes med 500-800 kr. pr. mdr, og valgte derfor bilen fra og levede mit ungdomsliv, som det nu skal leves.

    Spar lidt op, og så køb en bil eller hvad du ellers vil bruge penge på. 100.000 kr. er mange penge, og så fremt du skal læse til en uddannelse, vil jeg mene at et SU lån på 100.000 er meget bedre givet ud end et 100.000 banklån til sjov og spas.

    SU lån får du til ca. 4,5% og derfor får du meget for dine penge, og det kan være nødvendigt at låne, hvis du skal bo i en af storbyerne, hvor huslejen er stor.

    Alt godt fremover, men husk på at lånte penge er dyre.

    Anders

    #136268
    AnonymForfatter

    jep kan sagtens leve for 500 om måneden til mig selv.. for er ikke typen fester igennem hver weekend..som andre unge mennesker.. og tøj , har rigeligt, og løber for det meste rundt i arb tøj.. så bruger ikke særlig mange på mig selv.. for forresten lid fra forældrene en gang i mellem..

    og uddannelse.. mig og en skole er en meget dårlig coctail.. så det kommer ikke til at ske..dog kommmer der moduler i fremtiden, som skal tages på en skole..( kan lige gå an )..

    og ja skal flytte hjemmefra. men har det godt hvor jeg er… så har ingen planer om at flytte … hver nu eller i nærmeste fremtid…

    #136284
    AnonymForfatter

    Hej, du skriver, at du er villig til at bruge 3.000,- per måned på lånet.
    Mit råd er, at du holder rumpen i ro i 6 måneder, hvor du sparer de 3.000,- plus de sparede udgifter til forsikringer og benzin op. Efter 6 måneder har du 20.000 stående i banken på en opsparing. Herved viser du banken, at du er i stand til at administrere din økonomi, hvorefter det skulle være en smal sag, at låne de resterende 30.000,- til bilen til bedre vilkår end du kan få på nuværende tidspunkt. På den måde vil du spare en del af de virkelig stygge udgifter, uden at vente halvandet år med at få bil.

    Skulle du så efter de 6 måneder se pointen i at vente yderligere nogle måneder med at købe bilen, bliver den blot billigere og billigere for dig at anskaffe.

    #136288
    MichaelForfatter

    bentji er uden for pædagogisk rækkevidde og mangler totalt grundlæggende økonomisk forståelse med et perspektiv der går mere end bare 2 uger frem i tiden. Det skyldes formentligt den unge alder og mangel på opdragelse, så jeg vil anbefale bentji at gå til GE MoneyBank, Citibank, Handelsfinans eller lignende og tage det lån på 100.000. Du vil så i løbet af de næste år lære på den hårde måde at du har klokket i det, men det er åbenbart den eneste måde du kan lære tingene på.

    #136294
    thsvForfatter

    2½ år om at spare 50.000 kr op, det vil sige, at du regner med 1.700 kr netto til lånet hver måned, hvad med benzin, reparationer og forsikring på bilen har du regnet det med?

    Lad være med at gældsætte dig, og spar op istedet, forventningens glæde er mange gange større end det at få selve tingen.

    Snak med dine forældre istedet, de kan nok meget bedre vejlede dig økonomisk.

    #136330
    AnonymForfatter

    Som Michael skriver: lad os stoppe her. Bentji vil ikke høre efter. Lad ham tage lånet.

    Bentji, tag fat i nogle af de steder som Michael foreslår. De er de eneste som vil låne dig pengene.

    Og gør dig selv den tjeneste at skrive denne debat ud og læg den så under din seng (eller i handskerummet på din nye bil). Om 1 år tager du den så op og læser den igen.

    Til den tid vil begrebet “Renter" stå lysende klart for dig…

    Pøj pøj…

    #136340
    AnonymForfatter

    Korrekt sådan SKAL du gøre, vise banken at du har lært at spare op, så kan du låne til meget billigere renter den dag du ønsker at købe en bil.

    Min første bil købte jeg som 24 årig, betalt kontant med opsparede penge. Hus fik jeg som 27 årig og havde selv opsparet en boligopsparing, så der kun var kreditforeningslånet og stadig penge til alle møbler m.v. Jeg har ALDRIG haft bankgæld.

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.