Tilskrivning af rente på indlån.

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Indlæg
  • #135198
    AnonymForfatter

    Jeg forstår det således at vi de første 90 dage får
    100.000,00kr. * 0.04 * 90/365 = 986,30kr. i rente.

    Sikke noget fusk (bare min personlige mening), jeg troede de havde lært rentesregning i banken.

    #135204
    AnonymForfatter

    Problemet med at lave den der med vækstformlen og 365 terminer er, at renteopsparingen “nulstilles" hver gang der er bevægelse på kontoen, fordi renterne ikke tilskrives og tæller med i det fortsatte regnskab.

    Hver gang der er en ændring på kontoen betragter vækstformlen det som en ny periode og starter op med en ny renteperiode mens den hidtil optjente rente ikke udvikler sig videre.

    Der bliver forskel på at sige “Der står 1000 kr. på en konto i en måned" og på at betragte de 1000 kr. som stående i en dag, så en dag mere, en dag til op til ialt 30 dage.

    Jeg tror bankerne beregner renter i en-dagsperioder, de går ikke ind og siger at der har stået xx kroner i en periode på yy dage og giver renters rente for yy dage. Jeg tror det er rent lineært fra rentetilskrivningsdag til rentetilskrivningsdag, altså “årlig procent/365 * dagens saldo" hver aften når banken lukker.

    #201862
    HansenHimselfForfatter

    Har lige trawlet et par bankers notater om renter igennem:

    Nogle banker bruger 365/366 dage om året og en andre 360 dage – så den del er åbenbart op til banken selv. Der kan også være forskel på dette internt i en bank alt efter om der er tale om indlån, udlån eller investeringskonti.

    Dernæst:
    Fælles for dem alle sammen er, at man skal kigge på den NOMINELLE rente, hvilket er den udskrevne rente delt med 360 (eller 365) og herefter tillagt hver dag indtil udskrivningen. Et eksempel, der er nemt – vi “leger" at man kun kan hæve/indsætte en gang om måneden, så der er 12 “rentedage" i det her år. Der står 10.000 fra starten og renten er 5%, så efter en måned er der altså 10.000*(1+(0,05/12)). Nu kunne man altså hæve 10041,67 kroner, hvis man ville. Næste måned vil der så stå 10.083,51 kr. etc.

    Med andre ord er renten ved tilskrivningen efter 12 måneder ikke 5% af de 10.000 (altså lig 500 kr), men højere. Den højere rente kaldes for “nominel rente" og er i dette tilfælde ca 5,12% p.a.

    Det er lidt indviklet, men sådan vælger man altså at gøre, i stedet for at holde sig til rentesatsen p.a. og så bruge den rentetiskrivningsformel vi alle har lært i Folkeskolen 🙂

    Godt jeg lige læste op på det, for jeg skal undervise i rentesregning i min 9. klasse i morgen…

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.