Fra privat lån til banklån som arbejdsløs

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • SyvSForfatter
    Indlæg
  • #95370
    SyvSForfatter

    Hejsa folkens.

    Er der nogen der kan komme med råd til muligheder hvis man som ejer af en andel finansieret igennem et familielån står overfor at skulle skifte til et banklån? Personen det drejer sig om skal betale et familielån tilbage på ~300.000 DKK og vil i den forbindelse optage banklån. Det komplicerede opstår så i og med at personen pt er arbejdsløs. Hun har henvendt sig til adskillige banker og som udgangspunkt fået af vide at de ikke ønsker at stille lån. Dette til trods for at andellen er vurderet til ~1 million og hun har en kontantbeholdning der alene vil kunne klare afbetalingerne på lånet i 1-2 år.

    De to banker hidtil har kun ønsket at se på hendes nuværende indtægt (~2600 DKK per uge, dagpenge), og ikke udvist interesse for at hun har gode jobmuligheder, forventeligt vil lande på +40.000 DKK/måned og er villig til at acceptere en højere rente qua bankens øgede risiko.

    Det er desværre ikke en mulighed at vente med at betale familielånet tilbage indtil hun har fundet arbejde, ej heller at betale dele af familielånet tilbage.

    På forhånd tak,

    Syv

    #221590
    testForfatter

    Så spørgsmålet er? Kan man ikke delvis tilbage betale lånet med den stor kontnt beholdning.?

    Kan kun personligt bekræfte at det er svært få lån når man er arbejdsløs uanset hvad pant man kan stille eller hvor gode job mulighederne er.

    Så kontakt flere banker.

    #221596
    SyvSForfatter

    Til hjælp for evt. andre der står tilbage med samme tvivl som “test", hermed udtræk fra første og sidste linje i oprindelige besked:

    “Er der nogen der kan komme med råd til muligheder hvis man som ejer af en andel finansieret igennem et familielån står overfor at skulle skifte til et banklån? "

    “Det er desværre ikke en mulighed at vente med at betale familielånet tilbage indtil hun har fundet arbejde, ej heller at betale dele af familielånet tilbage. “

    #221602
    MichaelForfatter

    Jeg har skrevet det 1000 gange før, men here it goes:

    Hold familie og økonomi skarpt adskilt. Havde personen taget et banklån fra starten ville der ikke være noget issue nu. Der er derfor ikke noget at gøre nu hvis økonomien på dagpenge ikke kan bære et lån

    #221608
    testForfatter

    Og rådet er kontakt flere banker, måske finder du en der kan se bort fra dit lave rådighedsbeløb og riskoen for at du ikke kommer i job.

    #221616
    peter holm larsenForfatter

    Det komplicerede er at familielånet er lavet som et anfordringslån – det burde man nok undgå i familielån.

    Jeg tænker den bedste løsning er hurtigt at finde et job – ikke nødvendigvis et til 40.000 kr. men til fx 25.000 kr. og så kontakte bankerne igen. 25.000 kr. er mer end rigeligt til at få lånet igennem vurderer jeg.

    #221624
    JAPForfatter

    Er enig i at flere banker skal prøves. Lykkes det ikke ville jeg i lige netop denne situation kigge på det øvrige lånemarked. Det bliver dyrt og man bør være meget opmærksom på vilkårene for indfrielse, men så snart jobbet er i hus kan banklånet optages. Det kræver dog at jobmulighederne vitterligt er gode, og at der ikke er andet end arbejdsløshed, der trækker ned i forhold til at få et lån i banken. Er der den mindste usikkerhed om at hun med et job vil kunne få lånet i banken, så ville jeg sælge lejligheden nu.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.