Kan jeg blive i huset ved skilsmisse?

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Indlæg
  • #225962
    MichaelForfatter

    Et realkreditlån kan ikke opsiges af kreditor medmindre lånet misligholdes, men et banklån kan godt jf. gældende forretningsbetingelser.

    Det er det korte svar og da du åbenbart ikke vil lytte til gode råd må du have held og lykke fremover.

    #225964
    thsvForfatter

    “Realkreditgælden er 1.900.000kr Hvis vi konverterer til et kortrente lån, hvor rente er meget lav, omkring 0, med 30 års løbetid, med de første 10 års afdragsfrie, så er rente omkostningen pt under 2000kr/mdr i de første 10 år."

    Nej, dette er ikke korrekt, da Fkort skifter rente hvert ½ år, så der er ikke en kendt renteomkostning de næste 10 år, tværtimod kan den korte rente let stige til 5% eller mere.
    Endnu en debattør der ikke forstår hvad variabel rente betyder!

    Skal renteudgiften være kendt i 10 år skal man have et fastforrentet lån eller et F10-lån (urgh).
    Har man ikke råd til fastforrentet lån inkl. afdrag vil man ikke blive godkendt til at låne beløbet.

    #225970
    Claus JForfatter

    Det korrekt at renten skifter hvert 1/2 år på et Fkort eller Korterente, hvad udbyderen nu kalder det, og obligationsserien den er baseret på er en 3 årig, der skifter i 2018 for vores vedkommende. Den kan efterfølgende stige, og obligationsserien kan vare længere.

    Men historisk er der vist ikke belæg for at den skifter hurtigt 5% point.

    Når det er sagt, så vil jeg jo netop skifte til et lån der ikke afdrages på, og så vil 5% point stigning jo alt andet lige gøre mere ondt, end lad os sige 5% stigning over 10 år med afdrag, hvor der sker et fald i hovedstolen.

    Men tak for input thsv, jeg skal da prøve at være endnu mere konkret næste gang jeg har et spørgsmål.

    #226080
    UrtossenForfatter

    Har lige en kommentar til gældssætning 🙂

    Hvis man sælger et hus med gæld, så vil bank / realkredit kræve en solidarisk hæftelse indtil gælden er betalt. dvs at selvom I sælger huset, så vil I stadig “hænge sammen" økonomisk de næste mange år bagefter . Så argumentet om at “komme videre" er fuldstændig overflødigt, og banken vil binde jer sammen længere end I ønsker via en højere rente på restgældslån . PAS PÅ …..

    #226082
    morsdrengForfatter

    Enhver kan søge gældssanering, uanset om der også er andre der hæfter solidarisk for gælden eller har kautioneret for denne.

    Opnår den pågældende gældssanering gælder det naturligvis KUN den pågældende og IKKE hverken solidarisk medhæftende debitorer eller kautionister,

    Solidarisk hæftelse opstår kun når der er flere personer der hæfter for den samme gæld, og skyldes derfor ikke kun at et evt. hus sælges med tab.

    Som allerede oplyst, er det slemt nok at blive skilt, men det bliver ikke bedre hvis parterne fortsat er økonomisk sammenblandede fordi de fortsat ejer hus eller hæfter for gæld samme. Derfor kan det vær én løsning at sælge huset til 3. mand og derved få gælden ud af verden eller nedbragt til et beløb som er til at overse. Hvis parterne herefter ikke er i stand til at afvikle gælden over en kortere periode, kan det være en mulighed at forsøge at få en aftale med kreditorerne om en akkordmæssig løsning eller en frigivelse af den solidariske hæftelse. I sidste ende kan offentlig gældssanering også vær en mulighed.

    #226562
    UrtossenForfatter

    Hmmm 🙂

    Der er stor forskel på “gældsætning" og Gældsanering 🙂 Morsdreng lavede vist en “autoreply" på ovenståendende 🙁

    Hvis man kan blive i huset ved lån med afdrag , så er det absolut ikke i bankens interesse .

    Min ex og jeg har lavet en deal, hvor jeg betaler alt til huset sålænge jeg bor her med min datter 🙂 Min ex beholder selvfølgelig rentefradrag for boliglån . Men jeg får mulighed for at blive boende indtil der er afdraget nok til at sælge uden en tyngende gæld de næste mange år .

    Man skal huske på en ting : Hvis huset bliver solgt med gæld, så vil banken financere restgælden som et forbrugslån uden sikkerhed, det vil oftest betyde en rente på 10-12 % og med solidarisk hæftelse, så vil jeres økonomi være “bundet" sammen indtil det lån er færdigt betalt.

    Så når Bank og ejendomsmægler snakker om at I skal videre i jeres liv ……… Så tænk jer om 🙂 I kommer ikke fri af hinanden ved at sælge med et underskud .
    Salg med friværdi er en helt anden sag 🙂

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.