Kan bidr. satserne stige uendeligt

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95238
    AnonymForfatter

    Jeg må indrømme at jeg er ret rystet over de manglende regler på området. Der er reelt set ingen konkurrence på området, da det koster for meget at skifte.

    Så mit spørgsmål er. Kan bankerne bare hæve bidragssatserne uendeligt, så man til sidst tvinges til at sælge eller på tvang?

    #220122
    ABDForfatter

    I teorien ja, men det er kun et problem fordi der stort set ikke er konkurrence på området. Hvis ellers politikerne fik fingeren ud og via. indgreb tvang øget konkurrence igennem ville du se at prisen ville falde markant igen.

    #220124
    MichaelForfatter

    Den manglende konkurrence er et direkte resultat af de høje omkostninger ved indfrielse af eksisterende lån og hvad gør man så lige ved det? Hvad gør man ved det faktum, at et F5-lån skal indfries til overkurs (til en kurs som er markedsbestemt) inden en nyt kan optages i en anden kreditforening? Det problem lader sig jo ikke løse på nogen enkel vis og at flytte obligationerne fra én kreditforening til en anden går ikke sådan som systemet er skruet sammen.

    Jeg så gerne øget konkurrence, men jeg har svært ved at se hvordan politikerne skal tvinge noget igennem og hvilke ændringer helt præcist der skal lovgives om

    #220126
    AnonymForfatter

    Jeg tænker gebyrfrit at skifte institut?

    #220128
    MichaelForfatter

    Hvem skal betale hvis det skal være gebyrfrit? Der er jo en omkostning forbundet med manøvren og hvis kunderne ikke selv skal betale den hvem skal så – Skatteyderne?

    #220130
    ABDForfatter

    Det skal de ejere som pt. opnår en overnormal profit grundet den manglende konkurrence.

    #220132
    ABDForfatter

    Det er vel kun et problem ved variabelt forrentede lån. I så fald kan man vel bare skifte på refinansieringstidspunktet. Og det er vel yderst begrænset hvor meget F5 fylder i den samlede population.

    #220134
    MichaelForfatter

    Og eftersom Nykredit er eget af kunderne selv er det så her regningen ender…

    #220136
    AnonymForfatter

    Problemet er at det både er dyrt at skifte, plus at dem du skifter til, sansynligvis også hæver deres bidragssatser på et tidspunkt. Vi har et fastforentet med 10 års afdragsfrihed hos Nordea kredit, og de hæver sikkert også deres om lidt!

    #220138
    testForfatter

    Det er vel realkredit insitutterne der hæver bidrage og ikke bankerne

    #220140
    AnonymForfatter

    Ja det var også det jeg mente.

    #220142
    ABDForfatter

    Michael: Ja men på hvilken måde? Jeg har aldrig modtaget en krone i overskudsdeling. Har det så givet udslag i et lavere bidrag end konkurrenterne? Næppe. Formeldt set har du selvfølgelig ret, men reelt er der ikke en 1:1 sammenhæng. Og så skal vi jo lige huske at de snart kun er delvist kundeejet.

    #220144
    ABDForfatter

    Og husk at halvdelen af bidraget går til bankerne

    #220146
    ABDForfatter
    #220150
    MichaelForfatter

    ABD

    Nej, du har ikke modtaget én eneste krone i overskudsdeling fordi Nykredit formelt er en forening der ikke skal generere overskud.

    Men nu skal de så børsnoteres og derfor er historien en ganske anden og helt sikkert er dette én af hovedårsagerne til bidragsstigningerne. Bemærk i øvrigt, at indtil nu har Nykredit og Totalkredit ligget som de billigste kreditforeninger hvilket ændres radikalt med de seneste stigninger hvorved de bliver de dyreste. Bestemt ikke den smarteste fremgangsmåde og hele den her historie rebounder voldsomt og kommer uden tvivl til at koste rigtig mange kunder for Nykredit (herunder undertegnede). Ledelsen har forregnet sig i den grad her og i mine øjne fremtræder de som en flok arrogante fjolser der tror de kan malke kunderne i én uendelighed – men det stopper nu.

    At halvdelen af bidraget (fra Totalkredit) går til bankerne er ikke en nyhed, men blot en bestående aftale.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.