Kan mine forældre købe et hus til mig?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93642
    AnonymForfatter

    Jeg skal skilles, vi ejer et hus, der ikke kan blive solgt til prisen, vi kommer derfor ud af det med en gæld på ca.170,000,- hver. Jeg har arbejde, men er lavtlønnet. Jeg læser ved siden af arbejdet for at kvalificere mig til en højere løn. Der er børn, der også skal tænkes på. Vi bor i en landsdel, hvor huspriserne ikke er de højeste. Mine forældre er begge pensionister, men har dog noget friværdi i deres hus. Hvordan kan vi regne ud, hvor meget vi kan købe for? Hvad risikerer de? Bør vi have en officiel kontrakt? Jeg skal selvfølgelig betale leje og alle udgifter til huset. Det er blot en overvejelse, som vi ikke helt kan gennemskue.

    #197088
    testForfatter

    og nok også en overvejelse som bør frarådes.

    Dine forældre kan få vanskeligeheder ved at belåne deres hus til skorstenen, men de eneste der kan svare på det er deres kredit forenig.

    Har de en indtægt? anden formue?

    Hvad husleje har du råd til? hvad med vedligehold?

    Hvis jeg var dig ville jeg finde et sted og bo jeg havde råd til uden at risikere mine forældres økonomi og huske at børn mere har brug for hjerte rum ind hus rum.

    Få den gæld banket af så hurtigt som muligt.

    Hvis din nye uddannelse giver pote kommer du nok også til at flytte efter arbejde.

    Der er generelt en udvikling i gang hvor nogen af disse “billige" huse uden for byerne bliver meget dyre da man måske aldrig kan komme af med dem igen.

    #197138
    pppedeForfatter

    Jeg synes test maler fanden på væggen.

    Forældrekøb er ufatteligt hyppige. Du bør derfor opsøge en rådgiver i dit pengeinstitut og forelægge ham situationen. Han vil dernæst bede om relevante dokumenter. Hvis de godkender dig og dine forældre økonomisk, så bør I søge rådgivning ved revisor.

    Forældrekøb forudsætter dog, at dine forældre har en vis styrke i deres økonomi, da de jo sandsynligvis vil få et likviditetsunderskud på ordningen. Denne er dog fradragsberettiget. Du står dog i en situation, hvor du kan boligstøtte, såfremt din indtægt tilsiger dette.

    #197142
    testForfatter

    At pensionister køber huse til deres voksne børn er vist ikke et typisk forældre køb,

    Her er tale om folk uden egenlig indtægt der optager lån i deres friværdi for at købe et hus til deres lavt lønnede forgældede voksne søn.

    #197144
    Mr RForfatter

    Enig med Test.
    Det lyder som om dine forældre ikke er økonomisk stærke nok til at de skal blandes ind i din økonomi.

    #197166
    peter holm larsenForfatter

    Hej Jokmok,

    Jeg synes da bestemt ikke det lyder som en dum idé på automatik. Jeg har været med at lave disse konstruktioner i flere tilfælde og det er absolut en mulighed der kan være bedre – end de alternativer du evt. står overfor.

    Det er bare alt for svært at rådgive om herinde – i din og dine forældres situation. Jeg vil dog gerne hjælpe dig med noget råd – helt kvit og frit.

    Så hvis du skriver en mail eller kontakt info så skal jeg nok kontakt dig herom, der er mange fordele i din situation vil jeg tro – hvis det økonomisk kan lade sig gøre.

    Og der er jo netop ikke tale om at låne op over skorstenen, da de jo investerer i en ejendom som i sig selv kan belånen.

    Men giv en kontaktinfo så er der hjælp på vej 🙂

    #197170
    testForfatter

    Måske ikke pr automatik, men helt bestemt ud fra de oplysninger der er givet. Her er i følge det oplyste tale om pensionister uden anden formue ind friværdig. En køber med gæld og huse i udlandets Danmark der potentielt kan være vanskeligt at omsætte.

    #197176
    peter holm larsenForfatter

    Hej Test,

    Tror du overser en væsentlig faktor – når du skriver “En køber med gæld og use i udkants Danmark, der potentielt kan være vansekligt at omsatte".

    Nu er der jo ingen der siger at forældrene bor i udkants Danmark – kan ikke se hvor du kan drage den konklusion ud fra. Der er spørger der bor der.

    Men jo det er naturligvis vanskeligere at købe hus nr. 2 til udleje når man er pensionist end når men er lønmodtager alt andet lige.

    Men for spørger – kan det jo netop være muligheden for at komme til at bo en en billig bolig – og billigere end leje, sandsynligvis også.

    Nu skrivers der jo heller ikke noget om, hvad forældrenes indtægt er – og jo også meget at forudsætte så at indtægten ikke er til at de kan låne til udleje.

    Men som jeg også skrev, så er der behov for meget mere faktuelt, om forældrene og sådan set også spørger for man kan tillade at afvise løsningen.

    Og endelig så er spørgers økonomiske situation fuuldstædnig uvedkommende for forældenes mulighed for at erhverve en ejendom til udleje.

    De ejendomme jeg har købt til udleje, har långiver ALDRIG spurgt til lejers økonomiske forhold – hvis der er nogle der har oplevet dette vil jeg gerne høre herom.

    Så jeg holder fast – men kan ikke pr. automatik afvise det er en god løsning !!!!

    #197178
    HalliHalloForfatter

    Mit råd til sprøgsmålsstilleren:

    Bed dine forældre gå ned i banken for at
    høre om det overhovedet er muligt at købe et hus til udlejning.

    Hvordan skal nogen herinde kunne tage stilling ud fra de sparsomme
    oplysninger der er givet? Ja, jeg spørger bare……..

    At diskutere noget på et så løst et grundlag giver efter min opfattelse
    ingen mening, det er kun tidsfordriv.

    #197186
    testForfatter

    Vi bor i en landsdel, hvor huspriserne ikke er de højeste, skriver spørgeren.

    Lejernes økonomiske situation har her betydning. Der spørges ikke til om de kan købe en ejendom som han kan leje men om de kan købe et hus til ham.

    At råde til at pensionister køber et hus ud af deres friværdi og uden anden indtægt ind lejeindtægten fra sønnen til,at betale er en yderst tvivlsom og risiko fyldt forehavendet. Hvilken besparelse sku der være i sønnen for det? Det som forældrene sætter til?

    #197192
    peter holm larsenForfatter

    Hej Test,

    Kan være det er mig der læser forkert – men har nu taget et citat fra spørger: “Bør vi have en officiel kontrakt? Jeg skal selvfølgelig betale leje". Hvordan kan du konkludere, at når der der skriver at der “skal selvfølgelig betale leje", at der så ikke er tale om køb af et hus af forældrene som forældrene vil leje ud til spørger"?

    Jeg kan ikke læse det anderledes end der spørgers som et forældrekøb uagtet overskriften!

    Dit næste forhold, at det skulle være mere risikofyldt for forældrene at købe huset end sønnen – forstår jeg slet ikke – risiko for prisudsving er jo helt de samme!

    Jeg kan give masser at fordele ved at sønnen lejer og forældrene ejer – men som jeg skriver kræver den som udgangspunkt en mere detaljeret kendskab til begge parters økonomi. Men vil gerne give nogle ideer – som jeg i lignende sager har afdækket:

    1) Forældrene har fradrag for eventuelt underskud ved udleje i deres skattepligtige indkomst
    2) Der betales ikke ejendomsværdiskat til Staten ved udleje
    3) Mulighed for boligsikring ved lav indkomst ved leje frem for eje
    4) Er der planer om at sønnen skal arve på et tidspunkt kan huset overdrages ved arv til fordelagtigt pris – men besparesle af afgfit.
    5) Forældrende vil sandsynligvis hvis de har friværdi inden for 60% af deres nuværende ejendomsværdi kunne finansiere købet billigere end spørger

    …og jo der kan være mange yderligere fordele.

    Men som altid er det jo rart altid bare at komme med spørgsmål og sætte tvivl hos andre.

    Men nu prøver jeg selv meget i mod min vilje – nævn 5 årsager til det skulle være mere økonomisk fordelagtige for spørger at købe ejendommen – så har spørger jo også noget at vurdere ud fra. Eller i fairness – kom bare med 3 forslag.

    Og så svar på mine spørgmål iøvrig.

    #197196
    testForfatter

    Forældrene har ingen væsentlig indtægt og har på et undså pludselig gæld i to huse og skal leve ved at stifte yderlige gæld i to usælgelige ejendomme . Usandsynlig? Nej hvordan finansere de de rente udgifter?

    1) kun hvis det betragtes som erhverv. Envidere taler vi her om pensionister.
    2) tilgængæld er overskydende ved udlejningen skattepligtigt.
    3) det er der uanset hvem der ejer det man lejer.
    4) kræver at sønnen kan betale og hvad evt andre arvinge siger. Maks 15% under den offentlige vurdering. En tvivlsom fidus.
    5) ja men som sagt mener jeg at både risiko og omkostninger er for store. Desuden er kreditforeningerne af helt naturlige årsager ikke meget for at låne til pensionister. Men denne ændring eller normaliserngen af markedet har du nok ikke bemærket.

    #197198
    peter holm larsenForfatter

    Hej Test,

    Det var jo nogle gode svar og skal kort kommentere disse:

    Ad 1) Udlejninger som hovedregel ALTID erhverv – også selv ved pensionister!- og er det overskud er det ALTID erhverv.
    Ad 2) Ja et eventuelt overskud er skattepligtigt – men kan givet stykkes sammen så det ikke giver overskud – efter reglerne om omkostnignsbestem husleje
    Ad 3) Man kan IKKE få boligsikring ved eje – men derimod ved leje
    ad 4) Nu står forældrende forhåbentlig ikke lige til at dø – men som spørger siger står spørger over for en stigende indtægt på sigt. Og kan spørger betale huset nu – så kan spørger vel også betale huset når det er faldet og indtægten er steget. Andre arvinger KAN ikke modsætte sig, at enkelt aktiver udlægges til arv til enkelte. Man har som arvetager INGEN krav på at kunne over tage visse aktiver – det er afdøde der fastsætter det.
    Ad 5) Omkostninger ved at købe for forældrene er ikke større end for spørger – tværtimod er de jo netop mindre. Om kreditforeningerne er meget eller lidt for at låne til pensionister afhænger HELT af hvor sikker panthæftelsen er. Jeg vil næsten med 100% garanti kunne sige, at kan de fx. finansiere køber med en belåningsgrad på 50% i hver ejendom – så får de INGEN problemer med at låne. Så jo kender markedet og lovgivningen rimeligt godt – har selv hjulpet flere pensionister med at hæjpe deres børn ved skilsmisse – og jeg har senest hjulpet en enlig pensionist med at købe sit 2 forældrekøb – så markedet er jo ikke låst. Men medgiver at det i hver enkelt tilfælde er en kreditvurdering der ligger bag.

    Men i relation til svar på spg. 1-4 er det efter min mening noget vrøvl.

    #197202
    HalliHalloForfatter

    Peter Holm Larsen: Er du advokat? Det lyder nemlig næsten sådan…….

    Hvis forældrene kun har den offentlige folkepension og måske lidt ATP og er uformuende – udover lidt friværdi i et hus – så vil jeg på ingen måde råde parret til at købe en ekstra ejendom.

    Der er alt for meget bøvl med sådan en køb, hvis ikke man er godt inde i den slags tingene.

    #197208
    peter holm larsenForfatter

    Hej HalliHallo,

    Jeg er som jeg også har skrevet flere gang, af der er behov for mange flere fakta om der er en go i det at forældrene køber ejendommen og lejer den ud til spørger.

    Og hvis forældrene kun har folkepension og ATP og deruder er uformuende i al væsentlighed – så er jeg helt enig – så er det næppe en farbar vej. Og der ville jeg nok som hovedregel heller ikke råde dem til at købe en ekstra ejendom.

    Og nej, jeg er ikke advokat 🙂 . synes blot der er så ærgeligt at der er så mange (ikke henvendt på dig) der udtaler sig om en masse, de enten intet ved noget om eller besvarer så mangelfuldt og fejlagtigt at det er mere vildledende end vejledende.

    F.x. at rådgive om at man kan få boligsikring som ikke pensionist til en ejerbolig eller at udleje af en ejendom ikke er erhverv og dermed skattepligtig – synes jeg så trist for et forum som dette, at nogle rådgiver så mangelfuldt og fejlagtigt. Der er jo rent faktisk nogle der spørger vil jeg tro i håb om at få et korrekt svar – hvad er dette forum eller til!

    Ved ikke om det er så meget bøvl med et køb – jo der er da noget og er også sværere hvis man ikke er inde i tingene – men har for dem jeg har rådgivet og som har haft lidt grund økonomisk viden kunne sætte dem ind i modellerne på 2-3 timer.

    Og reelt handler bøvlet – jo nok også om, hvad altervativet et. Hvis spørger kan få en bilig via forældre køb og ikke kan få en ved eget køb – så tror jeg da nok forældrene vil strække sig ret langt – også selv om det kræver en uges arbejde med papirbøvl – de er jo også pensionister – så kan være de har lidt ekstra tid der 🙂

    Men jo der mangler alt for mange oplysninger – også derfor jeg tilbød at hjælpe personligt – og lover at svare så korrekt som muligt 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.