Eurolån?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88951
    AnonymForfatter

    Jeg så nyhederne igår og det undre mig at man anbefaler at låse sin rente på F1 lån nu, når
    det er muligt at få et billigere lån i Euro, hvor renten blev sænket igår! Eller er det ikke muligt at optage et lån i Euro til 3,75%, som ECB meldte ud?

    I så fald, vil det så ikke være en god idé at omlægge sit F1 til et F1 Eurolån?
    Jeg har en gældsfri ejendom i et andet EU land, burde jeg optage lånet i denne ejendom i stedet for i mit danske hus?

    Synes der er mange ubekendte!

    #128710
    AnonymForfatter

    Du har fuldstændig ret. Eurolån må vi da helt sikkert undersøge nærmere. Særligt nu, hvor de “varsler" rentehop grundet investorernes søgning mod de nu statsgaranterede banker (ref. vedtagelsen af “redningspakken" i Folketinget)

    Det vi skal finde ud af:

    1) Hvilke danske realkreditselskaber udbyder overhoved denne “vare" (Totalkredit gør ikke mener jeg)

    2) Der er selvfølgelig kurs-risikoen EUR/DKK, men mon ikke man kan “betale sig" fra den med en kurssikring eller lign.?

    3) Kan man mon finde en liste over andre ting man skal være obs på, hvis man skifter til Eurolån (en slags cehckliste) – tænker Bidragsprocenter, refinansiering etc.

    ps. Jeg har 2 banker. Talte med dem begge. Pænt sagt, så tror jeg man skal være heldig at finde nogle i en dansk bank, der ved, hvad de taler om indenfor dette felt.

    Måske nogle herinde allerede er i EURO F1-lån ? Og kan dele erfaringer ?

    #128716
    kallesoeForfatter

    Hej

    Jeg ved ikke meget om Euro-lån, men jeg har de seneste dage søgt lidt på nettet for at finde ud af mere, da jeg meget seriøst overvejer at omlægge et fastforentet 5% lån til Euro-F1 i et hus vi har problemer med at få solgt.

    Her er indtil videre, hvad jeg har fundet ud af.

    1. Renten for et Euro-F1-lån er generelt lavere – især når kronen bliver angrebet af spekulanter, så hæver Nationalbanken renten for at sikre at kursen ligger fast i forhold til Euroen. Det oplevede vi i sidste uge, hvor Nationalbanken hævede renten mens ECB sænkede renten. Det gav et forholdvist stort spæn mellem den danske rente og Euro-renten. Men det lykkedes at fastholde kronekursen ved den operation. Det betyder faktisk at den danske rente vil svinge mere end Euro-renten, hvorfor det vil være billigere med en Euro-F1.

    2. Regeringen har besluttet, at Danmark vil følge en fastkurspolitik overfor Euroen. Der er altså minimal risiko for at man vil miste penge pga. valutakurs svingninger.

    3. Alle omkostninger ved at optage et Euro-lån kan fradrages – både bankens gebyrer og statens tinglysningsafgift på 1,5% – det kan blive rigtig mange penge ved et stort lån. Det er forøvrigt nævnt i seneste nummer af Privat og Pengeøkonomi, hvor de kraftigt anbefaler alle at tage et Euro-F1-lån i stedet for et alm. F1-lån. Risikoen er stort set ikke eksisterende, men der er mange penge at spare på dette.

    4. Hvis man ønsker loft over renten er det generelt billigst at få, hvis lånet optages i Euro, da markedet i Euro-lån er meget større.

    5. Der kan være et vekselgebyr for at betale lånet i Euro, når raterne skal betales, men hvis man vælger 4 rater om året, vil det nok være en minimal udgift. Hvis man har en indtægt i Euro, så kan det undgåes, men det er nok de færreste.

    I øvrigt ved jeg at både Nykredit og Realkredit Danmark tilbyder F1-Euro-lån.

    Det var hvad jeg har fundet ud af.

    Her er lidt links til nogle af mine kilder:
    http://www.erhvervsbladet.dk/article/20010831/arkiv08/108310095/&template=print
    http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/privat/informationsside/realkredit/tilpasningslaan_euro.xml
    http://www.penge.dk/cm/1.762

    mvh. Bjarne

    #128896
    AnonymForfatter

    Ps. EURO lån er dyrere end DKK lån.

    #128898
    AnonymForfatter

    Hvorfor er de dyrer?

    Hvis renten i DK ender på omkring 6% ved årsskiftet og i resten af EU på under 4%!

    Er klar over at det koster min. 15000 at skifte! Men er der andre ting der spiller ind?

    #128900
    AnonymForfatter

    en af tingene der spiller ind er at DK ikke er et Euroland hvorfor renterne og kurserne der stilles ikke er de samme som i Eurolandene……

    #128904
    AnonymForfatter

    Øh ja, det er jo derfor man skal overveje at skifte.

    I Danmark prøver man at dæmpe væksten med en højere rente, hvilket ikke er tilfældet i EU, her sænker man renten for at stimulerer væksten. Historisk set har renten i DK ligget lige over resten af EU, men nu øges forspringet betydeligt pga. den danske økonomi er bedre. Men det var også Tysklands elendige økonomi der trak renten i DK ned omkring 2% trods DKs gode økonomi. Mon ikke DK følger efter inden december som de har gjort tidligere!

    Mener du bidraget? Andre omkostningerne kan fradrages i skat!

    #128906
    AnonymForfatter

    Nej jeg mener den pris der er på obligationen i Euro – den bliver handlet på KBH fondsbørs og det har en indvirkning. I øvrigt er renten ikke 4 % – eurolån der udløber nu har en kontantrente på 5,25 – kursskæringen er 0,1 % og den skal du betale over 2 måneder…..

    #128910
    AnonymForfatter

    Kære “Gode råd" – undskyld, men jeg fornemmer du får provision for salg af realkreditlån i DKK…. smil.

    Jeg anerkender dine input omend de virker kortfattede og uden logik. Det er jo bare om, at få 2 tilbud fra sit realkreditselskab, et i EURO og et i DKK.

    En ting er sikkert; lånerenten på EURO-lån er klart billigere end DKK. Men “Gode råd" – måske du ved noget om andre slags omkostninger ifm. EURO-lån (udover renten) – men så har jeg ikke fanget, hvad det er du prøver at fortælle. Høfligst.

    Tillægsspørgsmål til alle: Er der nogle, der i dag har F1 i EURO og vil dele deres erfaringer ? PFT

    #128916
    NultopskatForfatter

    Jeg har haft Eurolån (F1 i €) siden 2001 og indtil 2006

    Det var alle årene billigere end lån i dkk, og som nævnt omkostningerne var fradragsberettigede.

    Af tekniske årsager (solgte ejendommen) har jeg lån i dkk siden 2006, da der dengang ikke var forskel i prisen…

    #128948
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg kan bidrage til debatten ang. priser på Euro Flex lån.
    Den samme tanke omkring Euro lån havde nemlig også fanget min interesse.

    Jeg kan desvære bekræfte at et lånetilbud (2 dage gammelt) fra Real Kredit DK gennem Danske Bank afslører en pris på knap 500 kr. mere om måneden pr. million i Hovedstol (over 30 år).
    Renten ligger hele 0,4% over DK flex renten ??? (DK 5,44 / EUR 5,83 for samme lån )

    Hvorfor er også ubegribeligt for mig ???
    Nogen må score kassen på de EUR lån… og det er ikke os låntagere !

    Mvh. Carsten

    #128956
    AnonymForfatter

    Det kunne være jeg lige skulle undersøge med min Franske bank om de har et tilsvarende tilbud og i givet fald hvad renten på et sådan er!

    Måske bliver der tillagt nogle omk. når lånene går over grænsen.

    #129476
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Nogen der har undersøgt sagen nærmere? Det er aktuelt for mig – og det blev vel endnu mere aktuelt i dag…

    -huulbaek

    #129482
    AnonymForfatter

    Måske noget med at kontakte en Schweizisk bank eller lignende?!

    #129492
    kallesoeForfatter

    Ja, det kunne være godt, men for at få gavn af de lave Euro-rente skal man vist låne pengene i en udenlandsk bank – og det kan jo være ret svært.

    Læs i øvrigt denne artikel fra Børsen, hvor Euro-lån frarådes
    http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/142993/

    Iøvrigt en rigtig træls melding med en rentestigning på 0,5% – nu har jeg ventet over en måned på at en kreditforening kunne snøvle sig sammen til at oprette et lån – i den tid er renten steget med 1%. Surt!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.