Banken har ikke udbetalt aftalt lånebeløb til forbedring, og derfor nedvurderet vores bolig

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • KaBankerForfatter
    Indlæg
  • #96221
    KaBankerForfatter

    Vi har for ca. et år siden købt hus og samtidig lånt 300.000 kr. ekstra til, at lægge nyt tag. de har så imidlertidigt kun udbetalt 180.000 kr. som vi reelt kunne bruge på tag (resten gået til gebyrer osv.) og nu har realkreditinstituttet nedvurderet vores hus, hvilket så betyder, at vi bliver tvunget til, at optage et privatlån på 265.000 kr og selvfølgelig med skyhøj rente ift. reallånet. de har samtidig overtrukket vores konti med 100.000 kr. og vi har nu fået, at vide at vi skal skrive under på nye lånepapirer inden søndag ellers vil de iværksætte diverse retslige inkasso indstanser.

    Mit spørgsmål er så
    1. Har de retslig hjemmel til bare, at overtrække vores konti så groft og bagefter true os med inkasso?

    2. Kan vi kræve, at de udbetaler de resterende 120.000 kr. så vi kan få lagt tag og få opvurderet vores bolig?

    vh.
    Kasper

    #230666
    morsdrengForfatter

    Gå til advokat, ingen på dette forrum kan hjælpe dig.

    I øvrigt lyder det usandsynligt, at omkostninger ved at optage et lån på 300.000 kr. er på 120.000. kr.. og at banken har overtrukket din konto med 100.000 kr.

    Dit indlæg rejser flere spørgsmål end svar. Gå til advokat.

    #230672
    KaBankerForfatter

    Ja, det skal vi også, der er bare ingen advokater der har åbent nu og, vi bliver som sagt tvunget til, at skrive under i dag.

    Jeg tror desuden du misforstår. Grundet realkredit har nedvurderet hus, står vi nu med en højere % del af lånet i bank, som banken derfor midlertidigt har overtrukket på vores forskellige konti for, at opnå balance.
    Det er for så vidt ok for mig, da jeg regner med, at de udbedre det før eller siden, men det der genere mig er så, at nu presser de os til, at skrive under på noget hvor de diktere vilkår osv. og vi har ikke mulighed for, at få det set igennem af en rådgiver.

    #230674
    testForfatter

    Har der ikke nettop været en sag om en bank der løb fra forhåndvuderrngen ? Den mener jeg at banken klart vandt.

    #230680
    morsdrengForfatter

    Du skriver på dette forum kun godt 1 døgn inden fristen for din underskrift på lånedokumenterne udløber og tror du kan få hjælp.

    Din sag må have været under vejs længe, sandsynligvis i flere måneder, inden banken sender dig dokumenter til underskrift med trussel om inkasso hvis du ikke underskriver. Ingen bank vil nedbringe et realkreditlån som ligger udenfor kreditforeningens lånegrænse uden forudgående henvendelse til og dialog med kunden/dig.

    Dette forum er IKKE det rette sted at indhente den rådgivning, som du burde have fået for for lang tid siden. At rådgive dig på grundlag af dit indlæg vil være uforsvarligt.

    #230682
    KaBankerForfatter

    @morsdreng:
    Rolig nu, er udmærket klar over, at et forum som dette ikke kan yde professionel rådgivning, men er det nogen som har lidt mere forstand eller har været i lignende situation kan man jo godt komme med sit besyv.. 🙂

    #230684
    testForfatter

    Altså hvis jeg som lægmand eller handelsrejsende som morssuredreng ynder at kalde mig skulle sige min ukvalificerede mening har du en skidt sag.

    Da jeg på et tidspunkt indhentede vurdering på mit hus i forhold til en låne omlægning og en ombygning fik jeg tre forskellige svar. Det bedste bud vurderede mit hus til den nødvendige sum for at finaciereing af min ombygning uden at med regner en værdistigning altså uanset om jeg byggede om eller ej. Så vurderinger er ikke ens og du skumle muligvis i tide ha fået andre låne tilbud .

    Ud fra hvad jeg læser mig til og hvad jeg fik oplyst i min egen sag er der 100pct den vurdering du modtager når ombygning er færdi der er den gældende og der med har du riskoen både for en ændring af forhåndsvurderingen (ændring i boligmarkedet generelt eller f.eks. En ny rokkerborg som nabo) og resultatet af en dårligt udført ombygning.

    Jeg mener der var en sag dagspressen om dette for ikke længe siden hvor banken fik ret i at det var deres endelige virdering der galt og ikke det skøn der var lavet tidligere.

    Har også hørt læst mig til og oplevet ved min stedfars hus at nettop udgiften til et nyt tag ikke “kom hjem “ ved salget.

    Så tænker at det bedste du kunne ha gjort var at hjemtage alternative tilbud før du stod med ryggen med muren, men nu er der nok ikke så meget andet at gøre ind at forhandle rente på forbrugslånet så langt ned som du kan . Du har jo stadig holdent at indhente tilbud fra andre.

    At rådfør sig med en advokat er altid en mulighed. En hændelig en vil nok tage en 2-5000 kr for at gennemgå dine papire og fortælle dig at det er bankens endelige vurderinge der er gældende.

    1. Tvivler på at banken har tage 100.000 kr fra din konto uden at de er gået til noget du har bedte dem om at betale. Hvis du f.eks. Ikke kursikre et obligations lån og kursen falder og dette resultere i at din købe sum af et hus ikke kan dækkes ind vil de ja hente resten på din konto og tage kontakt til dig om at få resten dækket ind af et banklån. Lader du stå til bliver der til et overtræk på din konto.

    2. Jeg antager at de manglende 120.000 kr er opstået som en forskel mellem en forhåndsvudering og den endelig vurdering. Der er som sagt den endelig vurdering der gælder. Nyt tage giver ikke en kr til kr prisstigning på dit hus. Der gamle tag havde jo også en værdi.

    #230686
    testForfatter

    Ps hvis for et år siden har lånet penge under forudsætning om at lave nyt tag og enu ikke har gjort det har du nok også misligeholdt din aftale med banken eller hvordan ser du selv det?

    #230694
    KaBankerForfatter

    Altså vi havde jo aftalt det hele med banken før vi optog lånet, og banken havde aftalt det hele med realkreditten så problemet var/er, at nå vi kun har kunne bruge 180.000kr. og ikke 300.000 så er vores bolig jo selvfølgelig ikke det værd de troede fra start, og derfor nedvurdere de. Det er jo for så vidt også fair nok.

    Men banken har jo et eller andet sted lavet en fejl, og vi kan ikke se hvor fejlen ligger, andet end, at vi kun har 180.000 som er brugt og taget er lagt, men da banken i starten har oprettet forkert konti og slettet dem igen og rykket rundt på vores penge på eget for godt befindende, hvilket de vidst også har ret til, men det gør, at vi overhovedet ikke kan holde styr på pengestrømmen.

    Men det er ikke fordi der er forsvundet nogen penge, de er bare på mystisk vis aldrig blevet indregnet i summen.
    hvilket betyder, at vi står med ret mange penge som vi troede skulle stå i realkredit og samle støv, men de nu vil have afbetalt hurtigst muligt og samtidig til skyhøje renter.

    Ja det virker meget rodet, men det er vel også derfor jeg efterhånden har en del betænkeligheder ved bare, at skrive under på deres konstante dokumentstrøm.

    #230704
    AnonymForfatter

    Frøs sparekasse tager 6% i rente hvilket er langtover hvad mange andre penge institutter tager. Frøs respekterer ikke kunders egen disp0nering, men junglerer med konti som det passer dem.Frøs sparekasse lever ikke op til egen markedsføring.
    Tænk og overvej hvis I får et tilbud.

    #230706
    AnonymForfatter

    Det er sådan banker tjener penge, de aftaler med realkredit at de skal have mindre end 80% af værdien eller sætter værdien lavere, herved tjener banken penge på boliglån de ellers ikke ville have. Det hedder organiseret kreatiitet.

    #230712
    testForfatter

    At der skulle være fast aftaler mellem banker og realkredit om faste lave vurderinger er noget af en beskyldning. Jeg har kun lavet øvelsen en gang med der fik jeg 3 vidt forskellige vurderinger hvor den fra RD var den højeste.

    Jeg har kun oplevet at min bank har flyttet rundt på penge hvis jeg selv har været for langtsom til at reagere på et overtræk og tænker umidelbart det er det sammen her.

    Nu ved jeg ikke hvordan aftalen om de 300.000 kr er lavet men hvis det har været et ombygnings lån til tag der så kun har kostet 180,000 kr kan jeg ikke rigtigt se problemet.

    og ja hvis den endelige vurdering af huset bliver for lav i forhold til hvad du har lånt bliver resten et bank lån og ja sider du bare og venter så er det et ikke bevilget overtræk.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.