#113248
Anonym

Tallet var løseligt anslået, men ikke helt galt. Min gamle Polo (nu solgt) regnede jeg på. Marginaludgifter (benzin + noget af afskrivningen + en god del af værkstedsbudgettet) var lige under 1 kr. Faste udgifter var godt 1 kr/km v/15.000 km/år, og det var med kun 5.000 i afskrivning per år – det var subjektivt en meget billig bil. Jyllandsposten havde i efteråret 2004 et regnestykke der sagde at den absolut billigest bil kostede 1,08 kr/km. FDM laver også regnestykket hvert år, men det tal har jeg ikke. FDM har nu tendens til at overdrive – jeg ville sikkert selv kunne gøre det billigere ved selv at skifte olie og vælge et værksted jeg har tillid til i stedet for et importøren har tillid til. Men mon ikke et realistisk tal med dagens priser for en bil i den billigere ende lyder på mindst 1,50 kr/km inkl afskrivning, forrentning, forsikring, reparationer, benzin, dæk, olie og eet ‘Wunder-baum’ til forruden om året. 1,5 kr/km * 360 km/dag * 21 arbejdsdage = 11.340 kr. Altså i den billige ende. Der er ikke fratrukket skatteværdi af befordringsfradrag som jo ikke er afhængig af om der køres i bil.