Køb af bil – trods RKI

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87755
    AnonymForfatter

    Kan jeg købe en bil på trods af RKI.
    Min mor kautionerer for lånet.
    Kan bilen blive taget fra mig når jeg er registreret i RKI?

    #113174
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig kan du det. Du skal bare købe den kontant.

    #113176
    AnonymForfatter

    Jeg betaler 30000 i udbetaling og låner resten af et kreditselskab. De vil gerne låne mig penge, når min mor kautionere. Kan de andre kreditorer røre bilen, når pengene ikke er lånt hos dem? Jeg er desværre nødt til at ha’ bilen pga arbejdet.

    #113194
    AnonymForfatter

    Indholdet af dette indlæg er fjernet da det strider imod Mybanker.dk’s forum- og debatregler.

    #113198
    MichaelForfatter

    RKI-registreringen er underordnet i den her sammenhæng, men det er et evt. besøg i fogedretten til gengæld ikke. Her kan kreditorerne kræve udlæg i bilen, dvs. sælger du den skal de have et evt. overskud.

    Det virker dog ikke specielt intelligent at stifte mere gæld i din situation. Forsøg dog at humpe igennem med offentlig transport, brug de 30.000 som afdrag på noget gæld og brug så den månedlige besparelse på yderligere afdrag. Det lån du skal til at optage er temmelig sikkert højt forrentet korrekt?

    #113202
    AnonymForfatter

    Hvis du holder alle aftaler fra nu af med dine kreditorer og ikke har nogen gældsposter der er ‘glemt’, så er sandsynligheden meget lille for at kreditorerne opdager at du har 30.000 som de burde have haft. Men jeg kan helt slutte mig til de andres grundholdning: Det er svært at forestille sig at en der har/har haft rod i økonomien kan være tjent med at stifte yderligere gæld.

    Er du sikker på det med ‘nødt til’? Det kan godt lade sig gøre at cykle 2 * 20 km dagligt for at komme på arbejde eller rejse 2 timer hver vej. Det kan godt lade sig gøre at få arbejde, der ikke kræver at du lægger bil til rådighed i arbejdstiden.

    Familie-kaution er ikke særlig smart. Hvis du overholder din aftale med kreditselskabet, så er der ingen der har fået noget ud af det. Overholder du den ikke, så bliver I begge tabere. Hvis din mor kan afse de penge, så lån dem af hende og betal hende gode renter som du ellers ville have gjort – så bliver I begge vindere. Og følg så rådet med at bruge pengene på at komme af med gælden, ikke på at forøge din gæld.

    #113220
    fk2001Forfatter

    Kan kreditorene kun kræve udlæg ved frivilligt salg?

    #113222
    AnonymForfatter

    1000 tak for nogle konstruktive svar.

    Jeg ved godt det er dumt at stifte yderligere gæld, men jeg kører ca. 180×2 km hver dag, så en bil til 50.000 er ikke for meget. Kadetten jeg har nu, skal på værksted hele tiden.

    Ved godt det lyder tåbeligt, men jeg tjæner betydeligt mere ved at køre til Århus og arbejde. Derfor kan gælden også hurtigere blive afviklet.

    Endnu engang tak!

    #113230
    AnonymForfatter

    360 km/dag!

    Det lyder som om du på sigt bør søge noget atbejde tættere på din bopæl eller en bopæl tættere på dit arbejde.

    Er du klar over at den køretur koster dig mindst 10-15.000 pr måned. Hvis du på nogen mulig måde kan klare det med offentlige (+ en rask cykeltur), så er der rigtig god økonomi i det.

    #113246
    AnonymForfatter

    10-15.000 kr netto, altså efter befordringsfradrag? Så skal han da vist køre i en Ford GT med hul i tanken.

    Det regnestykke må du lige uddybe.

    #113248
    AnonymForfatter

    Tallet var løseligt anslået, men ikke helt galt. Min gamle Polo (nu solgt) regnede jeg på. Marginaludgifter (benzin + noget af afskrivningen + en god del af værkstedsbudgettet) var lige under 1 kr. Faste udgifter var godt 1 kr/km v/15.000 km/år, og det var med kun 5.000 i afskrivning per år – det var subjektivt en meget billig bil. Jyllandsposten havde i efteråret 2004 et regnestykke der sagde at den absolut billigest bil kostede 1,08 kr/km. FDM laver også regnestykket hvert år, men det tal har jeg ikke. FDM har nu tendens til at overdrive – jeg ville sikkert selv kunne gøre det billigere ved selv at skifte olie og vælge et værksted jeg har tillid til i stedet for et importøren har tillid til. Men mon ikke et realistisk tal med dagens priser for en bil i den billigere ende lyder på mindst 1,50 kr/km inkl afskrivning, forrentning, forsikring, reparationer, benzin, dæk, olie og eet ‘Wunder-baum’ til forruden om året. 1,5 kr/km * 360 km/dag * 21 arbejdsdage = 11.340 kr. Altså i den billige ende. Der er ikke fratrukket skatteværdi af befordringsfradrag som jo ikke er afhængig af om der køres i bil.

    #113250
    AnonymForfatter

    De 10-15.000 skal fratrækkes udgifter til anden transport, men så er det også det der reelt er ‘ekstra’ til at gøre godt med til at afvikle gæld elternativt spare op til at købe bil kontant.

    Kun hvis rådet følges om at finde et arbejde tættere på boligen (eller omvendt) ændres regnestykket til at der fra de 10-15.000 trækkes skatteværdien af befordringsgodtgørelsen. Og det er vel trods alt ikke noget man ‘bare lige gør’ hvis man har et godt betalt arbejde. Beslutningen om at droppe rustbunken, der alligevel mest står på værksted, burde være nemmere at tage.

    #156760
    testForfatter

    helt sikker biler af fantastisk kvalitet og på tilbud

    #156764
    MichaelForfatter

    Sjovt nok står alle de fremragende biler markeret som “nysynet". Hvis man checker den ene bil der fremstår med nummerplade (Peugeot 106 XS) vil man se, at den er synet d. 4/11-2009 – altså mere end 7 mdn. siden. Mit gæt er, at det samme gør sig gældende for alle de andre “køretøjer".

    Bilen kan checkes her: http://www.biltorvet.dk/MinBil/Bildata.aspx?regnr=af59768

    Indholdet af dette indlæg er redigeret da det strider imod Mybanker.dk’s forum- og debatregler.

    #156782
    AnonymForfatter

    Indholdet af dette indlæg er fjernet da det strider imod Mybanker.dk’s forum- og debatregler.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.