SU lån, opsparing eller investering

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Indlæg
  • #231372
    KrisserForfatter

    thsv

    Jeg er usikker på, hvad det er du mener er noget vrøvl.

    I mine beregninger, har jeg regnet med en fradragsværdi på 30 procent. Dette gør jeg, for at tage højde for hvis spørger bor i en kommune med lav kommuneskat, og hvis spørger ikke betaler kirkeskat. Forskellen giver desuden en minimal forskel i det endelige resultat. Jeg kan dog godt lave beregningen med de 33,6 procent i stedet:

    Restgæld: 300 000
    Rente: 4 procent
    Renteudgift første år (cirka): 12 000
    Fradragsværdi første år (cirka): 4032

    Der er således en forskel på 432 kroner i forhold de 3600 kroner jeg oprindeligt nævnte.

    Hvis renteudgiften forskudsindberettes, fradragsværdien bruges til at afdrage yderligere 336 kroner om måneden på lånet. Dette betyder, der spares yderligere cirka (336 * 12 / 2 * 0,04) = 80,64 kroner i rente på lånet (hvor jeg dividerer med to, da dette er en rimelig tilnærmelse når afdragene sker i løbet af året), i forhold til hvis dette merbeløb ikke var blevet afdraget. Det yderligere afdrag giver dog et mindre rentefradrag, så besparelsen er netto cirka 53,71 kroner.

    Her havde jeg så skrevet 50 kroner. Jeg beklager da, hvis de 3,71 kroner i forskal har skabt forvirring.

    Hvis der straksafdrages 160 000 kroner, er gevinsten ved at forskudsindberette og merafdrage nede på 25,06 kroner.

    #231373
    testForfatter

    Tak. I de regler læger man da op til at låne ud med større forsigtighed og mere fokus på betalings evne. TS henviser som jeg læser det til at man kan låne mere af boligensværdi i Kbh kontra Næstved

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.