SU lån, opsparing eller investering

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Camilla KForfatter
    Indlæg
  • #96306
    Camilla KForfatter

    Måske et trivielt og klassiske spørgsmål, men jeg har ved søgning herinde og generelt på nettet ikke kunnet finde et svar, der afspejler min situation – eller nuværende låneregler ved fremtidigt huskøb. Jeg håber derfor, at jeg kan få nogle gode råd med på vejen, da jeg ikke selv kan gennemskue, hvad det smarteste vil være for mig.

    Jeg står i den situation, at jeg er ved at sælge min andel og flytter ind hos min kæreste i hans ejerlejlighed. Vi bor i København og påtænker indenfor de næste 3-4 år, at rykke ud af byen og købe et hus. Denne info er relevant mht de herskende låneregler ift., hvis vi boede et andet sted, fx fyn eller jylland, hvor vi ikke vil kunne låne det samme.

    Jeg er studerende og har været det i mange år, og vil være færdiguddannet om 2,5 år. Pt. har jeg ca. 10.500 kr udbetalt i måneden, og kommer til at ligge på en startløn, når jeg er færdiguddannet, på 35.000 kr.
    Ved salget af andelen får jeg 160.000kr i overskud og en husleje på 2100kr hos min kæreste. Pt har jeg et SU-lån på svimlende 300.000 kr. inkl. renter (kommentarer og spekulationer om størrelsen er udnødvendige, da jeg ved, hvad de pengene er gået til). Ved de første 50.000kr. får jeg 5% i rente på min lønkonto og derefter ingenting. Det vil derfor være en no-brainer, at altid have min. 60.000 kr. på min lønkonto.

    Spørgsmålet er så, hvad der er smartest at gøre med de resterende 110.000 kr. Jeg vil derudover ved min nye boligsituation kunne sætte 4000 kr. pr. mdr. af til opsparing, afdrag eller investering.