Må banken det?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • SvendErikForfatter
    Indlæg
  • #96270
    SvendErikForfatter

    For 2 år siden optog min kæreste og jeg et andelsboliglån. I den forbindele overflyttede min kæreste sin pensionsopsparing til denne bank, da dette gjorde, at vi kunne blive 365-kunder og dermed få en lavere rente.

    I dag (2 år senere) har vi så fået at vide af banken, at de lige har opdaget, at vi faktisk slet ikke bør være 365-kunder, da pensionsopsparingen ikke er stor nok. De mener, at der er sket en fejl, da vi tegnede lånet. Derfor vil vi snart blive 360-kunder, og få en højere rentesats.

    Kan de det, når vi jo tegnede lånet i på det grundlag, at vi var 365-kunder? At rådgiveren dengang har misforstået bankens regler, og oprettet lånet på “for gode" vilkår, skal det gå ud over os?

    Det skal lige siges, at vores lån er tegnet på en sådan måde, at vi betaler den samme rate altid. Nu vil de sætte vores rate op.

    Kan de virkelig også det?

    #231084
    KrisserForfatter

    Om banken må kommer an på de præcise regler for lånet og kundeprogrammet, og i sidste ende på en konkret vurdering. Fejl må som sådan gerne rettes, men der kan være faktorer der gør, at banken har forpasset sin chance.

    Uanset hvad, er det dårlig stil fra bankens side.

    Fortæl banken, at I vil indhente tilbud fra konkurrenterne, hvis I ikke beholder jeres eksisterende rente. Hvis ikke det virker, kan I enten skifte bank, klage til Pengeinstitutankenævnet eller affinde jer med situationen.

    Bemærk, at Pengeinstitutankenævnet forholder sig til om banken må, ikke om det er rimeligt.

    #231086
    morsdrengForfatter

    Det drejer sig tydeligvis om Nykredit Bank.

    I henhold til bankens betingelser for Boligbank og de almindelige forretningsbetingelser, kan banken ændre renten med 3 måneders varsel, f.eks. når kunden ikke længere opfylder betingelserne for Boligbank 365 lån eller hvis der er sket væsentlige ændringer i de forhold som lån til grund for dine/jeres rentevilkår i banken.

    Banklån er et annuitetslån, hvor den månedlige ydelse er beregnet til at kunne betale både rente og afdrag i løbet af den fastlagte løbetid. Stiger renten forlænges løbetiden, MEDMINDRE banken benytter adgangen i dens Almindlige bestemmelser for lån og kreditter til at forhøje ydelsen og dermed opretholde den forudsatte løbetid på lånet.

    Både forhøjelsen af renten og den månedlige ydelse er noget banken KAN gøre, men den kan også vælge lade være. Men sker det, skal det være med 3 måneders varsel.

    I jeres sted vil jeg meddele banken, at flytningen af din kærestes pensionsopsparing netop skete for at i kunne blive 365 kunder i banken med deraf følgende rente og at banken var fuldt ud klar over denne forudsætning. Kan I ikke længere opnå rente som Boligbank 365 kunder, er forudsætningen for flytningen af din kærestes pensionsordning bristet/ikke længere tilstede, hvorfor I er nødsaget til at undersøge andre muligheder, f.eks. skift af PI. Supplerende kan I også fremføre, at I har indretett jeres økonomi i tillid til aftalen med banken om renten og den månedlige ydelse på boliglånet.

    Betingelserne for Boligbank kunder lægger desværre for dig op til, at banken med 3 måneders varsel kan ændre eller lade dig udtræde af Boligbanken, hvis du ikke længere opfylder kriterierne for dit nuværende kundetilbud med deraf følgende betydning for dine priser, vilkår, services m.m.

    Snak med banken og forsøg at få den til at vedstå vilkårene som 365 Boligbank kunder. I kan dernæst klage til bankens klageansvarlige. Hvis dette heller ikke giver et positivt resultat, må i enten leve med den højere rente eller forsøge jer andre steder, hvor I naturligvis skal være meget opmærksomme på, om i andre steder kan opnå en bedre rente end den i vil få som Boligbank 360 kunder i Nykredit.

    #231088
    SvendErikForfatter

    @Krisser:
    “Fejl må som sådan gerne rettes, men der kan være faktorer der gør, at banken har forpasset sin chance."

    Ved du, hvornår banken har “forpasset sin chance"? Er der klare regler for det? Jeg kan ikke google mig frem til det. Men vi har haft lånet i over 2 år, så det er jo en rum tid….

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.