Omlægning af lån ved overtagelse af samlevers gæld?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Jesper (3)Forfatter
    Indlæg
  • #96266
    Jesper (3)Forfatter

    Hej alle,

    Min kæreste og jeg flytter fra hinanden, og jeg kunne godt tænke mig at blive boende i andelslejligheden.

    Jeg er studerende, får ca. 5300kr. om måneden i SU, og tjener omtrent 4500-5000 om måneden i løn fra deltidsjob.

    Vores nuværende 30-årslån betales der 4000kr. til om måneden, og boligydelsen ligger på 2600kr., men den stiger desværre til omkring 3100kr. pr. 1/12.

    På den positive side, lagde vi intet indskud i lejligheden, da vi tegnede lån hos banken, så dér skylder jeg ingen penge til min samlever, som flytter ud. På den anden side er boligværdien steget fra 650.000, da vi købte, til 723.000 nu. Altså vil jeg skylde hende 36.500kr., skulle jeg overtage gælden fra dags dato (Medmindre jeg misforstår noget).

    Jeg har snakket med min bankrådgiver, der ikke mener, jeg vil kunne overtage gælden med min nuværende økonomi. Hun mener ikke det vil være muligt at finansiere et lån, medmindre jeg kan fremskaffe et rådighedsbeløb på 3500kr. om måneden. Dette kan jeg kun, hvis jeg forsømmer mit studie mere end jeg vil føle er ansvarligt. Der blev også spurgt om jeg havde forældre, der kunne tage lån i deres bolig for at indfri (?) min gæld hos banken, men det er ikke en mulighed.

    Jeg troede, at mit problem kunne løses ved at optage et SU-lån (jeg har ingen andre gæld eller lån at tale om), da mit rådighedsbeløb så ville blive opfyldt, men min rådgiver fortæller mig, at de ikke må medregne gæld til gæld.

    Er der absolut ingen andre udveje for mig, end at fordoble mine arbejdstimer, eller at flytte ud?

    Jeg er ikke klog på området, og en smule desperat efter at blive boende, så jeg kan godt forstå, hvis jeg fremstår som værende i benægtelse. Men jeg håber I vil læse, og komme med evt. råd.

    Mvh,
    Jesper

    #231030
    morsdrengForfatter