Omlægning af lån ved overtagelse af samlevers gæld?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Jesper (3)Forfatter
    Indlæg
  • #96266
    Jesper (3)Forfatter

    Hej alle,

    Min kæreste og jeg flytter fra hinanden, og jeg kunne godt tænke mig at blive boende i andelslejligheden.

    Jeg er studerende, får ca. 5300kr. om måneden i SU, og tjener omtrent 4500-5000 om måneden i løn fra deltidsjob.

    Vores nuværende 30-årslån betales der 4000kr. til om måneden, og boligydelsen ligger på 2600kr., men den stiger desværre til omkring 3100kr. pr. 1/12.

    På den positive side, lagde vi intet indskud i lejligheden, da vi tegnede lån hos banken, så dér skylder jeg ingen penge til min samlever, som flytter ud. På den anden side er boligværdien steget fra 650.000, da vi købte, til 723.000 nu. Altså vil jeg skylde hende 36.500kr., skulle jeg overtage gælden fra dags dato (Medmindre jeg misforstår noget).

    Jeg har snakket med min bankrådgiver, der ikke mener, jeg vil kunne overtage gælden med min nuværende økonomi. Hun mener ikke det vil være muligt at finansiere et lån, medmindre jeg kan fremskaffe et rådighedsbeløb på 3500kr. om måneden. Dette kan jeg kun, hvis jeg forsømmer mit studie mere end jeg vil føle er ansvarligt. Der blev også spurgt om jeg havde forældre, der kunne tage lån i deres bolig for at indfri (?) min gæld hos banken, men det er ikke en mulighed.

    Jeg troede, at mit problem kunne løses ved at optage et SU-lån (jeg har ingen andre gæld eller lån at tale om), da mit rådighedsbeløb så ville blive opfyldt, men min rådgiver fortæller mig, at de ikke må medregne gæld til gæld.

    Er der absolut ingen andre udveje for mig, end at fordoble mine arbejdstimer, eller at flytte ud?

    Jeg er ikke klog på området, og en smule desperat efter at blive boende, så jeg kan godt forstå, hvis jeg fremstår som værende i benægtelse. Men jeg håber I vil læse, og komme med evt. råd.

    Mvh,
    Jesper

    #231030
    morsdrengForfatter

    Du oplyser udgifterne til andelslejligheden til i alt 7.100 kr. månedligt, bestående af banklån og boligydelse.

    Men der udover må du betale både el, vand og varme samt licens, forsikringer m.m. + lærebøger og andet studiemateriale,

    Da SU i 2018 til udeboende på videregående uddannelse udgør 6.090 kr., forudsætter jeg, at dine oplyste indtægter er netto – efter skat. I så fald har du en månedlig indkomst på 5.300 + 4.500 kr. = ca. 9.800 kr.

    Det giver dig månedligt 2.700 kr. til dækning af dit rådighedsbeløb samt til el, vand og varme, licens, forsikringer m.m. + evt. lærebøger..

    Som SU lån kan du månedligt låne 3.116 kr.

    MEN du overser en væsentlig ting, nemlig at du og din nu tidligere kæreste sandsynligvis begge har optaget lånet til køb af andelen og derfor også begge hæfter solidarisk for lånet. Ingen fornuftig bank vil på grundlag af din økonomi frafalde din ex. kærestes solidariske hæftelse hvilket betyder, at hun vil hæfte for det fælles lån, indtil dette er indfriet. Det kan du simpelthen ikke byde hende – eller dig selv.

    Vær realistisk og glemt det. Sælg andelslejligheden så jeres solidariske hæftelse kan nedbringes eller måske helt forsvinde, så I derefter begge kan komme videre med jeres liv.

    #231034
    thsvForfatter

    I har vel også afdraget lidt på andelslånet?
    Så der er også lidt friværdi der.
    Men din indkomst lyder ganske rigtigt alt for lav til at det kan løbe rundt med kun din indkomst.

    Måske dine forældre kan hjæpe med et fast månedligt tilskud, men det skal nok på mindst 4.000 kr om måneden for at du har råd til alle udgifterne alene, hvor du før kun betalte halvdelen. Og de slipper nok ikke for at kautionere for andelslånet, så du skal virkelig overveje om du ikke har andre muligheder.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.