priotetskredit

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • mette0028Forfatter
    Indlæg
  • #96111
    mette0028Forfatter

    jeg har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med ved ved at gå ud af mit gode skind af spekulationer

    i 2008 købte min mand og mig en bolig til 700000 banken anbefalede et 30 års priotetslån hvilke vi sagde ja til. nu er der så gået 10 år og banken siger at den låne form er udgået så nu skal der pludselig ligges lån om.
    de vil ha ejendommen vurderet og som alle ved har krisen sat sine spor så nu er boligen måske kun 500000 værd men vi skylder 600000. det vil muligvis sætte os i en lorte sitiuation.

    mit spørgsmål er bare om banken bare kan tillade sig det vi har jo købt under andre forudsætninger.
    det skal lige siges at vi i vores 18 år i banken aldrig har misset en betaling.

    kh mette

    #229612
    MichaelForfatter

    Et banklån kan normalt altid opsiges af banken hvilket er årsagen til, at man altid bør gå med et realkreditlån for det er uopsigeligt af kreditor medmindre lånet misligholdes.

    Derudover er det meget lidt I har afdraget på 10 år. Kun knap 800 kr/md – det burde I have gjort helt anderledes fra starten. Hvis man ikke kan afdrage mere end det bør man slet ikke købe en bolig.

    #229647
    thsvForfatter

    Hej Mette

    Mon ikke banken vil hjælpe jer lidt, så de trods alt får deres penge.

    Hvad er renten på jeres nuværende gæld?

    Hvis I fremover kommer til at sidde med et 2% obl. lån på 400.000 og et banklån på ca. 210.000 til 5-10% over 10 år bør det medføre en ydelse I bør kunne klare.

    Vi var ude for lidt det samme ved vores køb i 2005, finansieret via Skandiabanken og oplevede at tillægget på lånet blev hævet voldsomt efter at Eik bank overtog banken og vi skiftede til sidst til Nordea til et tillæg langt lavere end der tilbydes i dag.
    Vi havde dog kun omkring 40% gæld af købsprisen og vel nærmere omkring de 30% i forhold til den maksimale pris boligen nåede på toppen.

    Det lyder som om I har haft noget afdragsfrihed i de 10 år, da jeres gæld som minimum burde være nedbragt til 80% af købesummen efter de 10 år. Alternativt at I betaler en høj rente, så afdragene er meget små i starten.

    Ved jeres relativt beskedne gæld er renten for øvrigt ikke så afgørende, det er vigtigst at få etableret en aftale om at få nedbragt gælden, så den er maksimalt 80% af den nuværende værdi af boligen, som let kan være endog meget svær at sælge, når den åbenlyst ligger i et yderområde.

    De 18 år uden problemer i samme bank bør bestemt få dem til at hjælpe jer, men ikke sikkert at de ser jer som gode kunder, med en gæld på op mod 120% af aktivets værdi.
    Har I anden gæld end i boligen?

    #229648
    thsvForfatter

    Hej Mette

    Mon ikke banken vil hjælpe jer lidt, så de trods alt får deres penge.

    Hvad er renten på jeres nuværende gæld?

    Hvis I fremover kommer til at sidde med et 2% obl. lån på 400.000 og et banklån på ca. 210.000 til 5-10% over 10 år bør det medføre en ydelse I bør kunne klare.

    Vi var ude for lidt det samme ved vores køb i 2005, finansieret via Skandiabanken og oplevede at tillægget på lånet blev hævet voldsomt efter at Eik bank overtog banken og vi skiftede til sidst til Nordea til et tillæg langt lavere end der tilbydes i dag.
    Vi havde dog kun omkring 40% gæld af købsprisen og vel nærmere omkring de 30% i forhold til den maksimale pris boligen nåede på toppen.

    Det lyder som om I har haft noget afdragsfrihed i de 10 år, da jeres gæld som minimum burde være nedbragt til 80% af købesummen efter de 10 år. Alternativt at I betaler en høj rente, så afdragene er meget små i starten.

    Ved jeres relativt beskedne gæld er renten for øvrigt ikke så afgørende, det er vigtigst at få etableret en aftale om at få nedbragt gælden, så den er maksimalt 80% af den nuværende værdi af boligen, som let kan være endog meget svær at sælge, når den åbenlyst ligger i et yderområde.

    De 18 år uden problemer i samme bank bør bestemt få dem til at hjælpe jer, men ikke sikkert at de ser jer som gode kunder, med en gæld på op mod 120% af aktivets værdi.
    Har I anden gæld end i boligen?

    #229650
    testForfatter

    Har banken opsagt jeres lån eller bare informeret jer om at den 10 års afdragsfri periode er forbi?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.