Hvorfor gør banken dette?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • DummeMartinForfatter
    Indlæg
  • #96052
    DummeMartinForfatter

    Jeg er blevet kontaktet af min bankrådgiver, fordi jeg igennem længere tid (flere år) har haft en hel del penge stående på anfordringskonti til 0% i rente. Jeg skylder ikke en krone væk og sidder eget hus, som for flere år siden er betalt ud. De vil gerne have mig ind til et møde, hvor jeg går ud fra, at de vil have mig til at investere. Det gør de selvfølgelig kun, fordi de mener, at de kan tjene penge på det, hvilket jo er legitimt nok – det er jo en forretning. Og så udelukker det vel heller ikke, at jeg også kan få fordel af det, i stedet for at have mine penge stående til 0%?

    Men selv om det er tosset af mig, at jeg passivt lader mine penge stå og tabe værdi på en dum bakkonto, hvorfor er banken så overhovedet interesseret i at lave om på det? Jeg tænker, at banken da ville få mere ud af det, hvis den blot blev ved med at have rådighed over mine penge og selv (fortsat) kan score hele investeringsgevinsten?

    Kan nogen forklare?

    #229122
    morsdrengForfatter

    Tidligere, da renten på indlånskonti i pengeinstitutter var højere end den er i dag, var det ikke usædvanligt, at bankkunder eller disses arvinger klagede over, at pengeinstituttet ikke havde kontaktet kunden og gjort denne opmærksom på, at kunden kunne få en højere forrentning af sit indlån ved at indsætte pengene på en anden og bedre forrentet konto.

    Se henvendelsen med positive briller og tag det den som et udtryk for, at PI ønsker at give dig den bedste mulige rådgivning og undgå et eventuelt rådgivningsansvar. Du bestemmer selv om du vil følge PI´s råd og foretage en risikabel investering. Den rente som du vil kunne opnå på en bankkonto i dag, kan du finde på dette forum.

    Husk på, at investeringsrisikoen følger dit krav til størrelsen på forrentningen af dit indskud.

    #229124
    KrisserForfatter

    De fleste banker giver privatkunder en høj indlånsrente på nul procent på anfordringskonti, og nogle endda mere. Erhvevskunder får typisk omkring -0,5 procent.

    Banken tjener ikke penge på at have råderet over dine penge. De tjener penge på at låne dem ud. Hvis de ikke kan låne dem ud, må de i stedet sætte dem i Nationalbanken. Der får de en rente på -0,65 procent. Når du får nul procent i rente, opbevarer banken således pengene for dig til under kostpris.

    #230376
    BecoolForfatter

    DummeMartin,

    Min bankrådgiver kontakter også mig hver halve år, fordi jeg har gjort som dig og ladet en del penge stå til 0,0% (økonomisk dumt) – men jeg tager som et plus og tager til møderne og får en kob kaffe og det at en smuk ung kvinde gider at tale med mig i en time, helt gratis, om ting jeg ved noget om er jo et kæmpe plus 🙂

    /becool

    #230378
    Bamseline (2)Forfatter

    Det er uncool at spilde folks tid, når du slet ikke er interesseret i banksælgerens produkter.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.