Privat kapital- og / eller ratepension i Skandiabanken.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87653
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke en – hylende meter – omkring pension, men overvejer at oprette en privat kapital- og / eller ratepension i Skandiabanken inden 1. Maj, p.g.a. de kommende lovændringer og som privat supplement til den overenskomstbestemte virksomhedspensionsordning jeg er i.

    Jf. bl.a. Skandiabanken sker der følgende ændringer pr. 1. maj:
    14.04.2007 – Husk pensionen inden 1. maj
    Folketinget har den 12. april 2007 vedtaget den del af velfærdsreformen, som berører efterløn og private pensionsordninger. Lovændringen betyder, at alle under 49 år bør overveje at oprette en pensionsordning nu – og bevare muligheden for at gå på pension som 60-årig. Pensionsordninger, der oprettes efter 1. maj 2007, skal fremover udbetales på samme tidspunkt som den nye efterlønsalder. Opretter du din pensionsordning inden 1. maj 2007, er du stadig omfattet af de gamle regler, der sikrer, at du kan få ordningen udbetalt, når du fylder 60 år. Du opretter kontoen direkte i Netbank.

    Umiddelbart ønsker jeg ikke at bruge den / de nye pensionsordninger aktivt, i hvert fald ikke lige med det samme, men ønsker at forbeholde mig muligheden for, på et givet tidspunkt, at kunne udnytte de fordele der evt. er / opstår ved at være underlagt et gammelt lovgivnings-”setup”, også evt. fordele som i øjeblikket ikke er umiddelbart gennemskuelige.

    Jeg mener, der er jo noget historisk belæg for, at favorable ordninger godt kan ophøre m.h.t. nyoprettelser, men de allerede etablerede fordele afskaffes ikke nødvendigvis, jeg tænker f.eks. på indeks-kontrakter.

    I den forbindelse opstår en masse spørgsmål, som jeg håber dette fora kan hjælpe med at besvare:

    – Det overordnede spørgsmål er, er det smart eller dumt tænkt?

    – Kan man oprette både en Kapital- og en Ratepension parallelt, d.v.s. kan man – spille på 2 heste?

    – Er der, kan der, opstå konflikter i forhold til den overenskomstbestemte virksomhedspensionsordning?

    – Er man lovgivningsmæssigt begrænset i antallet og typen af pensionsordninger, man kan oprette?

    – Er der lovgivningsmæssige krav m.h.t. til beløb / indbetalinger på disse pensionskonti / -ordninger?

    – Tager Skandiabanken åbenlyse / skjulte gebyrer for deres pensionskonti, umiddelbart kan jeg ikke se nogen gebyrer på deres hjemmeside, kun en dårlig forrentning af små beløb?

    – På sigt kan det jo godt tænkes, at Skandiabanken ændrer deres (nul) gebyrpolitik, eller bliver overtaget af andre, i den forbindelse opstår spørgsmålet om, om der kan være problemer med, på et senere tidspunkt, at overføre disse pensionskonti til andre penge- / pensionsinstitutter, herunder evt. flyttegebyrer i Skandiabanken?

    – Er der andre penge- / pensionsinstitutter der har favorable vilkår, eller i øvrigt kan anbefales?

    – Jeg har de samme overvejelser m.h.t. mine børn, der i dag er meget små, er det evt. fornuftigt?

    – Er jeg for sent ude i forhold til tidsfristen?

    – Er der andre relevante spørgsmål / forhold jeg ikke har taget med i mine overvejelser?

    Håber, at der er nogen, der kan hjælpe med ovenstående spørgsmål, eller evt. henvise til andre fora der kan.

    Med venlig hilsen.
    Årgang 1967

    #111548
    AnonymForfatter

    Et par hurtige uforpligtende svar :

    Det er smart tænkt (så Kim Valentin anbefalede dette forleden)

    Ja du kan oprette såvel Kapita. som Ratepension til dig selv og dine børn

    Nej en privat pensionsordning konflikter ikke med en virksomhedsordning, men tæller selvfølgelig med i de senere betragtninger (læses vedr. modregning) i efterløn

    Mig bekendt ingen begrænsninger i antallet el. type af ordninger – men skattemæssige begrænsninger mht. fradragsret (af indbetalinger)

    Nej ingen lovgivningsmæssige begrænsninger mht. indbetalinger men som ovenfor skattemæssige begrænsninger mht. fradragsret

    Nej ingen skjulte gebyrer hos Skandiabanken (har selv såvel privat kapital- som ratepension der)

    Ja Skandiabanken kan ændre gebyrpolitik senere (tror mine ordninger der er ca. 10 år – uden gebyrændringer)

    Ja pensionsselskaberne tilbyder jo typisk en forsikringsdækning i forbindelse med deres ordninger (men den har du formentlig i din virksomhedsordning – men den kan selvfølgelig evt. suppleres)

    Det er også fornuftigt mht dine børn (ikke sikkert de får brug for ordningerne, men koster jo intet)

    Du er meget sent ude ja – men ring til dem og hør om de kan klare det på mandag

    Nej ingen andre relevante forhold du har glemt. Hele din manøvre går jo på ikke at gå glip af en mulighed du har i dag. Du bør derfor oprette begge typer konti (til dig og dine børn) og så efterfølgende finde ud af om du vil bruge dem og i givet fald til hvad (med hvilke konsekvenser primært skattemæssigt og i relation til evt efterløn formoder jeg)

    #111550
    AnonymForfatter

    Kan kun anbefale at oprette en privat pensionsopsparing inden 1. maj 2007. Således man bevarer muligheden for at hæve pensionen når man fylder 60år.

    Og ja du kan sagtens oprette en af hver.

    Men er man i tvivl om hvilken slags pensionsopsparing man ønsker (rate/kapital) – Ja så opret en kapitalpension da den altid kan ændres til en ratepension inden man fylder 60år.

    Hvorimod bordet fanger hvis man oretter en ratepension – da den ikke efterfølgende kan ændres.

    #111570
    AnonymForfatter

    Jeg har ikke fundet direkte at Skandiabanken IKKE tager gebyr for øverførsen af pensionsopsparingen fra Skandiabank til en anden bank. Det gør de fleste banker, men Skandiabanken tar færre gebyrer end de fleste.

    Dette er dog efter min mening ikke tilstrækkelig grund til at holde sig fra den bank. Skandiabanken er efter min mening den bedste bank hvis du ikke har specielle behov.

    #111606
    AnonymForfatter

    Tak for hjælp, inspiration og andre “indspark".

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.