Pension og Efterløn

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • SensaiForfatter
    Indlæg
  • #95938
    SensaiForfatter

    Jeg er ansat i en international organisation og har min pension hos organisationen. Pensionen er ikke skattebegunstiget, hvilket vil sige at jeg ikke kan trække indbetalingerne fra. Som følge heraf bliver jeg ej heller beskattet når pensionen skal udbetales. Spørgsmålet er nu, om denne pension vil blive modregnet i min Efterløn, idet jeg forstår at kun skattebegunstigede pensioner modregnes i efterlønnen. Min A-kasse er ret blank og mener min ikke-skattebeunstigede pension skal modregnes, hvilket jeg mener er forkert. Kender nogen det rigtige svar eller ved hvor jeg kan få det afgjort?

    #228080
    testForfatter
    #228087
    SensaiForfatter

    Tak skal du have. Men der er ikke en forklaring på min problemstilling.

    #228088
    SensaiForfatter

    Tak skal du have. Men der er ikke en forklaring på min problemstilling.

    #228090
    testForfatter

    Fordi der giver din akasse ret eller hvordan ? Der stå jo meget tydeligt at de pension formue modregnes også selv om den ikke er under udbetaling . Der var i øvrigt en af grunde til at jeg valgte at få min efterløn udbetalt. Min modregning vil gør det til en dårlig foretning at spare op. Om din pension formue er skat af beskattede eller ubeskattede midler ser ikke ud til at ha nogen betydning

    #228094
    SensaiForfatter

    Tak, men jeg tror ikke du helt har fat i min problemstilling.

    #228096
    SensaiForfatter

    Tak for dit svar, men jeg tror ikke du har helt fat i min problemstilling. Min pensionsopsparing er ikke skattebegunstiget og dette er netop kardinalpunktet.

    #228098
    testForfatter

    Jesp der har jeg forstået men hvor står det på borger.dk at det skulle gøre en forskel?

    #228102
    SensaiForfatter

    Det har jeg erfaret i anden sammenhæng, men det står ingen steder i de portaler jeg har set om efterløn. Jeg skal bare have det verificeret. Håber der er en jurist/pensionsrådgiver/revisor herinde der vil svare, tak.

    #228106
    morsdrengForfatter

    Jeg forstår IKKE, at du vil basere spørgsmålet om størrelsen på din fremtidige efterløn på råd eller oplysninger fra anonyme personer, hvis faglige kvalifikationer du hverken kender eller kan kontrollere. Viser svaret som du får sig at være forkert, kan ikke gøre et erstatningskrav gældende, om end sund fornuft og moral tilsiger, at man kun rådgiver andre på områder hvor man har den fornødne viden.

    Et alternativ til at søge råd på et debatforum kan være SKATS juridiske vejledning, som du kan finde på nettet.

    Tag fat i din fagforening igen, som også til sin tid skal beregne størrelsen på og udbetale din efterløn, hvorfor man før eller senere bliver nødt til at tage stilling til dit spørgsmål.

    #228108
    SensaiForfatter

    Tak for dit svar. Dette forum er kun en af mange af mine research kilder. Jeg er skam i kontakt med min a kasse og andre kilder. Jeg havde håbet at professionelle ville svare. I mellemtidenen har jeg fundet svar, så vi afslutter denne tråd her. Hej og tak for inputs.

    #228116
    testForfatter

    Borger. DK er nu en ganske troværdi kilde og på den findes der også en efterløbsberegner. Borger DK er drevet af:
    “Borger.dk bliver leveret af Digitaliseringsstyrelsen og drives i et samarbejde mellem Staten, Kommunernes Landsforening (KL) og Danske Regioner."

    Den faglige organisation er IKKE en Akassen og det er Akssen der har med efterløn at gøre.

    Udbetaling af efterløn og et evt bindende svar kommer ikke fra skat men fra Akassen.

    men her her så hvad FOAs akasse skriver.

    “Født 1. januar 1956 eller senere
    Du er omfattet af nye regler om bl.a. pensionsfradrag i efterlønnen, så en større del af dine pensioner skal trækkes fra i efterlønnen. Læs evt. mere herom i vores folder ’Efterløn – de nye regler pr. 1. januar 2012’.

    Løbende udbetalt arbejdsmarkedspension og livsvarig pension: 64 % af den årligt udbetalte pension før skat trækkes fra i efterlønnen. Dette gælder, uanset om den livsvarige pension er privat, eller om den vil blive udbetalt løbende i efterlønsperioden eller ej.
    Hvis den livsvarige pension ikke udbetales løbende, trækkes der 64 % af det forventede årlige pensionsbeløb.
    Alle andre former for pension: 4 % af den samlede værdi før skat skal trækkes fra.
    Dette gælder fx for alle private pensioner, der ikke er livsvarige og pensioner, hvor hele beløbet bliver udbetalt på én gang. Det gælder også en ratepension, du har haft som led i en ansættelse, hvis du ikke vil få den udbetalt løbende i efterlønsperioden.

    Der er desværre intet bundfradrag for dig. Det betyder, at selv ganske små pensioner skal trækkes fra i efterlønnen.
    "
    en anden kilde

    https://www.aeldresagen.dk/viden-og-raadgivning/vaerd-at-vide/e/efterloen/fradrag-for-pensioner

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.