småpenge….

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87642
    AnonymForfatter

    …i vores nuværende bank har de ikke en “mønt-tæller", kan vi bede dem om at tælle børnenes småpenge op i hånden? (der er ca 5000 kr) skal de have gebyr for det – de har jo valgt ikke at have en mønt-tæller? Hvem ved noget om det? hav en god dag 🙂

    #111450
    AnonymForfatter

    Citat fra “https://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Kvartalsoversigt_3_kvartal_2006/$file/kap03.htm”;
    “Betaling af store beløb i mønter
    Efter møntloven § 4, stk. 3 har ingen pligt til i én betaling at modtage mere end femogtyve mønter af hver enhed. Dvs. maksimalt 25 stk. 25-ører, 25 stk. 50-ører osv. Bestemmelsen er begrundet i, at betaling af store beløb i skillemønt kan virke generende og i nogle tilfælde ville kunne være udtryk for chikane."

    Møntloven stiller vist ikke banken anderledes. Så ja – det kan de vel afvise eller kræve betaling for. Bemærk: Jeg siger ‘vel’ – jeg er ikke sikker.

    Kunne du spørge om du kunne låne sådan nogle plastik-hylstre der lige kan indeholde et bestemt antal mønter hver?

    #111452
    AnonymForfatter

    …tak for dit faktuelle svar,
    jeg vil forhøre mig ang.
    hylstre 😉

    #111456
    fk2001Forfatter

    Der er vist selvbetjening på mønttællere i de fleste banker. Når man er færdig spytter den blot en bon ud som en anden flaskeautomat. Du kunne da prøve at spørge i en af disse banker om du må bruge mønttælleren og få beløbet udbetalt i sedler – uden gebyrer.

    #111458
    AnonymForfatter

    ….ved du hvilke banker? detlyder da som en god ide :)det ville spare både tid og besvær…
    vores bank har nemlig kun to afdelinger i dk…

    #111460
    fk2001Forfatter

    Jeg gik ind i Jyske Bank med en skålfuld mønter for nogle år siden (Silkeborg), og her stod mønttælleren i gangarealet til selvbetjening. Det er godt noget tid siden, og jeg ved ærlig talt ikke om den står der endnu. For mit vedkommende går der tit et halvårstid mellem hvert besøg i banken. Jeg mener at have set i BG-bank som ligger overfor, at de har det på samme måde.

    Nu ved jeg ikke hvor du bor, men hvis der er en gågade med en håndfuld banker placeret, så er det jo nemt lige at besøge dem fra en ende af. Der er jo sjældet langt mellem bankerne på gågaderne. De har jo pengene til de dyre huslejer.

    #111464
    AnonymForfatter

    De fleste filialer af storbankerne (Danske Bank og Nordea) har mønttællere stående, som også kan bruges selvom du ikke er kunde i banken.

    Men normalt koster det et mindre gebyr at bruge dem. Men det er vel også rimeligt – Maskinen har jo en anskaffelsesværdi !!!

    #111468
    AnonymForfatter

    …1000tak for jeres svar 🙂
    …betalte et gebyr på kr 25 i danske(tidligere bg-bank), så jeg skulle heldigvis ikke udi “4800 kr i småt ned i plastik-hylstre"-metoden

    #111476
    fk2001Forfatter

    Ja det ville have været en lav timeløn må man sige. 25 kr var en fair pris for den mængde du kom med 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.