Privat ratepension – hvad gør jeg med den?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Martin DamgaardForfatter
    Indlæg
  • #95889
    Martin DamgaardForfatter

    Jeg har i pt. en stillestående ratepension på ca. 185.000,- som jeg spekulerer på, om måske kunne blive brugt bedre…
    (Den blev oprettet for mange år siden, og jeg har ikke betalt ind på den de sidste 10+ år. Jeg har de sidste mange, mange år haft en meget fordelagtig virksomhedsordning, som langt overstiger den private pensionsopsparing).

    Vi har sidste år købt et nyt hus, med dertilhørende låneomkostninger:
    Realkreditlån er på ca. 1.8 mio. med 2% fast rente og 10 års afdragsfrihed.
    Boliglån/bygge/flex-konto (ved ikke hvad det rigtig skal kaldes). er på max. 240t. Vi startede på 195t, men er nu nede på ca. 135.000 p.t., og vi betaler løbendede alt hvad vi kan for at blive kvit med boliglånet, så vi kan begynde at betale af på realkredit lånet – inden afdragsfriheden udløber!
    Det koster os ca. 1.000,- om måneden at have vores boliglån.

    Vores forbrugsmønster er meget klart: Vi køber intet, hvis vi ikke kan betale for det upfront! Hverken vaskemaskiner, fjernsyn, bilr eller håndværkere!
    Vi har en meget kontrolleret økonimi, der gør at udgifter til eventuelle ovenstående passes ind uden overtræk eller lign.

    Nu er mit spørgsmål, om jeg bør beholde min ratepensions konto. Eller om det måske var bedre at hæve den nu, for at betale af på boliglånet. (Hvis det overhovedet er muligt?!?) Vi vil gerne være gældfrie så hurtigt som overhovedet muligt!

    #227588
    ABDForfatter

    Du skal betale op til 60% i statsafgift hvis du hæver din ratepension i utide, så lad vær med det.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.