Fik oplyst forkert kontonummer af kreditor.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Peter K 8000Forfatter
    Indlæg
  • #95790
    Peter K 8000Forfatter

    Hej Alle.

    Håber det er det rigtige forum.

    Jeg fik i marts mulighed for at indbetale et ekstra afdrag (40.000) på et lån i en låneforening for offentligt ansatte.
    Jeg aftaler med dem at de skal sende en mail med instrukser, herunder betalingsoplysninger.
    Jeg modtager en mail med ovennævnte og indbetaler 9/3-17 de 40.000 kr.

    Jeg modtager igår 24/5 et kontoudtog hvor indbetalingen på 40.000 ikke fremgår.
    Dette undrer mig meget og jeg gennemgår min netbank og ser at de er trukket fra min konto i Jyske Bank.
    Jeg sammenligner kontonumre, men er ret sikker på at jeg var særdeles opmærksom på at taste de rigtige cifre

    reg: 4 cifre (Lån og Spar) + kto.nr. 10 cifre.
    Det viser sig dog at der i den mail jeg har modtaget er oplyst forkert kononummer bestående af

    reg: 4 cifre (lån og Spar) + kto.nr. 11!! cifre.

    Det korte af det lange, jeg har fået oplyst et forkert kontonummer da jeg jo ikke kan taste 11 cifre som kontonummer. Det sidste ciffer som er et 1 tal kommer ikke med.

    Jeg har 25/5 været i kontakt med min bank ( Jyske), som siger at de vil rette henvendelse til LSB for at få dem til at anmode deres kunde som uretmæssigt har modtaget beløbet, til at tilbageføre.

    Jeg er LIDT nervøs, da pengene blev overført i marts og jeg stadig intet har hørt fra LSB eller deres kunde.
    Jeg har talt med en bekendt der er advokat-fuldmægtig, og fået at vide at jeg har en god sag mod Låneforeningen, men håber da på at løse det i mindelighed!

    Er der nogen der har erfaringer med et scenarie som ovenstående? Må indrømme at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. 40.000 er en god slat penge for mig!

    På forhånd tak for input

    Bedste hilsner

    Peter

    #226714
    peter holm larsenForfatter

    Er du sikker på du kun har tastet et ciffer forkert – der bør være modulskontrol på nummeret der gør man ikke burde kunne taste forkert med 1 ciffer – da tværsummen af et faldende multiplum af kontostrengen ikke burde kunne blive identisk.

    #226716
    Peter K 8000Forfatter

    Hej Peter!

    Helt sikker. Det er udelukkende det sidste ciffer, der ikke er kommet med i indtastningen. (1)
    Hvor i kontonummeret der blev oplyst, det går galt, ved jeg af gode grunde ikke. De oplyser mig reg 4 cifre kto 11 cifre, det er åbenbart ikke det sidste i nummeret der er forkert.
    Måske er beløbet gået på en fejlkonto i LSB, men bare underligt at der går så lang tid før en evt. tilbageførsel.

    #226718
    Peter K 8000Forfatter

    Pengene er overført til konto 0400-4014xxx177 (10 cifre)
    Den oplyste konto var 0400-4014xxx1771 (11 ciffre).

    Jeg taster (dybt koncentreret) og tjekker at alle tal er korrekte. Det sidste 1 tal bliver i sagensnatur ikke medtaget i indtastningen.

    #226720
    thsvForfatter

    I mine øjne burde du have opdaget at det sidste ciffer ikke var med inden du godkendte overførslen!

    Men vi må da håbe at pengene kan tilbageføres…

    PS: jeg kopierer altid et evt. kontonr. ind og ville klart opdage at der manglede et ciffer i det 11-cifrede “kontonr."

    #226726
    BertelsenForfatter

    Et dansk bankkontonummer er altid maksimalt på 10 cifre.

    #226728
    morsdrengForfatter

    Dit problem består af 2 dele:

    1. HAR DU BETALT MED FRIGØRENDE VIRKNING?
    Iflg. gældsbrevslovens § 3 skal du betale på kreditors bopæl, eller på den måde og det sted som kreditor har oplyst. Oplyser kreditor et forkert kontonummer som du indbetaler pengene på, HAR du betalt med frigørende virkning, og det er derfor kreditors problem at han ikke har modtaget din indbetaling. MEN om du faktisk har indbetalt på det oplyste kontonummer, når det sidste ciffer ikke er kommet med pga manglende plads er det store spørgsmål, som i sidste ende måske skal afgøres af en domstol. Det bør dog ikke afholde dig fra at fremføre påstanden, men du bør allerede du oplyse låneforeningen om, at du vil fremføre denne påstand. Et sådant brev/mail kan din ven advokatfuldmægtigen hjælpe dig med, idet det ikke vil være rigtigt eller rimeligt at låneforeningen først kontaktes ang. din påstand, når du har opgivet at få dine penge retur fra den evt. modtager.

    2. DIN MULIGHED FOR AT FÅ OPLYST NAVN OG ADRESSE PÅ EJERENE AF DEN KONTO HVOR PENGENE ER INDGÅET?
    Pga af bankers tavshedspligt var det tidligere umuligt at få oplyst navn og adresse på den person der ejede det kontonummer hvor fejlindbetalingen var indgået. Der er dog nu kommet en § med i lov om finansielle virksomheder der gør det muligt, hvis ellers betingelserne herfor er opfyldt, at informere dig om kontohavers navn og adresse. I sidste ende afhænger tilbagebetalingen af kontohavers økonomi og betalingsvilje, Har han brugt pengene kan du få ham dømt til at skylde dig pengene, men igen betyder dette ikke faktisk betaling.

    Fortsæt med at få undersøgt om pengene står på fejlkonto eller er indgået på en faktisk konto hos Lån og Spar, men skriv allerede nu til låneforeningen og tag forbehold for din påstand om at du har betalt med frigørende virkning til foreningen, som allerede fremført ovenfor

    #226730
    Peter K 8000Forfatter

    Hej morsdreng!

    Mange tak for et seriøst og brugbart svar.

    Jeg har allerede skrevet en mail til Låneforeningen og taget kontakt til min bank. Da der har være lukkedage i bankerne i fredags afventer jeg svar på mandag fra begge.

    Vil tro at Låneforeningen under alle omstændigheder kan få oplyst hvor deres penge er gået hen (det forkerte kontonummer), det er trods alt i samme bank.

    God søndag og igen tak!

    Peter

    #226736
    morsdrengForfatter

    Bankers tavshedspligt er absolut og gælder også overfor egne kunder, derfor kan låneforeningen kun på oplysninger om kontohaveren når betingelserne i loven er opfyldt.

    #226738
    Peter K 8000Forfatter

    Kan med stor lettelse oplyse at beløbet er på vej tilbage til min konto.
    Jeg undrer mig dog stadig over at det er så “let" at lave en forkert overførsel. Der havde sneget sig et ekstra 4-tal ind i kontonummeret.

    Tak for input og for et godt forum.

    Peter

    #226790
    peter holm larsenForfatter

    Et ekstra 4 tal, det kan jeg da Ikke se der er!

    #226916
    Ole LaursenForfatter

    Kontroltjekket på kontonumre er en ret svag kontrol. Der findes bedre kontrolcifferalgoritmer, men som jeg husker det, er den nuværende fastlagt dengang hvor menneskelig håndtering gav nogle lidt andre krav til systemet, bl.a. at kontrolcifferet skulle være let at beregne.

    Der er lignende problematik med FI-betalings-id’er. Hvis man får tilstrækkeligt mange indbetalinger gennem indbetalingskort, vil der være nogle stykker der er forkerte, kontrolciffer eller ej.

    #226918
    Peter K 8000Forfatter

    ????

    #226920
    Peter K 8000Forfatter

    ???

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.